VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Byte av träsarg  (läst 3368 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad l_marhe

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Motala/Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Byte av träsarg
« skrivet: maj 09, 2007, 22:46:23:23 »
Behöver råd över hur jag bär mig åt för att byta ut befintlig sliten träsarg. Vad jag kan se är befintligt träslag inte impregnerat vilket jag tänker byta till i dimensionen 195x45. Men problemet är att jag inte kan se hur det är fäst och man vill ju inte förstöra någonting. Poolen mäter 7,5x3,5 och på långsidorna är det dubbla brädor. Är markpool och sargen ligger ca 20 cm upp från "marknivå". Linern är troligen utbytt för cirka 7 år sedan.

Poolgiganten

Utloggad Jesper P

SV: Byte av träsarg
« Svar #1 skrivet: maj 09, 2007, 23:13:24:24 »
Hej
Den är nog fäst underifrån med fransk träskruv. Förborra och fäst den nya sargen efter i samma hål.
Jesper

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Byte av träsarg
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2007, 10:12:16:16 »

*hur skruvar man i nåt "underifrån"... ???*
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad l_marhe

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Motala/Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Byte av träsarg
« Svar #3 skrivet: maj 10, 2007, 14:45:11:11 »
Jag undar också hur man skulle kunna ha fäst sargen underifrån. Jag får försöka att bända lite försiktigt o se vad som händer..

Utloggad l_marhe

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Motala/Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Byte av träsarg
« Svar #4 skrivet: maj 10, 2007, 20:20:03:03 »
Svaret gavs med kofot.... Visade sig att sargen verkligen var fastmonterad uppifrån med spik..!.. Verkar omöjligt att inte göra det uppifrån men, spik? Tänker nyttja skruv och någon typ av plugg för en bra och snygg installation. Om någon har några andra idéer så mottages dessa med tacksamhet!

Utloggad Jesper P

SV: Byte av träsarg
« Svar #5 skrivet: maj 10, 2007, 22:49:27:27 »
Hej
Poolvägen avslutas med en regel där linern fästs. På denna regel ligger sargen. Man skruvar då fast sargen genom att skruva underifrån i regelen och upp in i sargen. Se till att skruvhålen inte ligger på samma linje vilket annars gör att sargen känns vinglig.

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Byte av träsarg
« Svar #6 skrivet: maj 11, 2007, 14:39:42:42 »
Du skriver inte vad du har för sorts pool, vad den är gjord av och så vidare.
Om det är en linerpool med plåtsidor så finns där ingen regel men det sa du visst att det fanns.
Men om du har en träregel så behöver du ingen plugg utan bara lämplig skruv som går ner i underliggande regel, helst lika långt som sargen är tjock.
Välj en rostfri trallskruv så får du nästan osynliga skruvar som håller lika länge som sargen.
Ello O0
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan