VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Finns någon åtta med djupdel?  (läst 9830 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ingvar

SV: Finns någon åtta med djupdel?
« Svar #10 skrivet: februari 12, 2007, 22:23:16:16 »
Hej,

Kul med ytterligare en som planerar att bygga med djupdel. Detta läser man ju inte så ofta om. Berätta gärna mer om poolbygget när det börjar ta form. Skall du t.ex. gjuta poolbotten eller ha packat stenmjöl/sand? Det råder ju delade meningar här i forumet kring vad som krävs när man skall ha djupdel.

Själv planerar jag en rektangulär i storleken 10x4m med djupdel. Förutom att storleken passar väl i trädgården, har jag också tanken: bättre lite längre och smalare än kortare och bredare. På så sätt känns förhoppningsvis inte den grunda respektive djupa delen för kort. Om man t.ex. skall dyka från en svikt, vill man ju också gärna ha ett par meter fritt framåt att kunna dyka ner djupt på. Jag håller just nu på med att utvärdera några leverantörer, men hoppas att få återkomma när jag har slagit till.

När det gäller bottensugning, lutar det för min del åt att skaffa en poolrobot, typ Folkpools Indigo. Efter vad jag fått höra kan det vara problem med vissa typer av enklare automatiska poolrengörare när det gäller att klara en poolbotten som inte är jämndjup.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Poolgiganten

Utloggad Poolnicke

SV: Finns någon åtta med djupdel?
« Svar #11 skrivet: februari 21, 2007, 06:42:39:39 »
Frågan är väl varför man ska bygga en 8. det är ju bara en kompromiss för att kunna använda
tunn sladdrig plåt.

Att plåten är tunn och sladdrig är en modifierad sanning. När den levereras så kommer den på en rulle som väger över 100 kg. När man monterar poolen upplevs den som sladdrig. Efter fyllning är plåten lika stabil som en gjuten pool.

Arbetar du för någon poolfirma Nippon?

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad nippon

SV: Finns någon åtta med djupdel?
« Svar #12 skrivet: februari 21, 2007, 21:28:10:10 »
Hej poolnicke

Det är sant att den blir stadig med vatten, men formen gör den besvärlig att isolera och har man otur kan den tunna plåten skära ner i marken, men det är ovanligt tror jag.

Plåtpooler typ Unipool från tex.poolkungen har kommit starkt på sistone och kommer troligen
att fortsätta öka.
Det har en hel del med priset att göra och är en utveckling som jag får leva med.
Jag har byggt några stycken och de har blivit bra men det hindrar inte att jag gillar
de mer traditionella konstruktionerna bättre.

Det jag verkligen är glad över är att antalet pooler ökat så mycket.
Det här forumet har verkligen visat vilket intresse och engagemang det finns i ämnet.

Och som svar på din fråga: ja, jag jobbar och har jobbat med pooler och poolutrustning
i olika former sedan 1979.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Finns någon åtta med djupdel?
« Svar #13 skrivet: februari 21, 2007, 23:01:30:30 »
.......Och som svar på din fråga: ja, jag jobbar och har jobbat med pooler och poolutrustning
i olika former sedan 1979.

Bra vi har med i forumet typ deg, MEN mener at det bør komme fram i ditt nick eller som undertekst. Da det blir letter å tolke dine svar = engang selger alltid selger  >rulla<

Utloggad nippon

SV: Finns någon åtta med djupdel?
« Svar #14 skrivet: februari 21, 2007, 23:09:03:03 »
Hej Bidda

Du är nog den mest lästa här på forumet skulle jag tro.
Jag är inte säljare utan montör och jag tror inte att jag hittils har framhållit
någon leverantör speciellt.
Ska väl erkänna att jag har en stark känsla för Pahléns produkter men jag försöker att vara
neutral.
Ska försöka ge er lite råd bara.

Tröttnar ni på mig så be mig sluta.

Utloggad Poolnicke

SV: Finns någon åtta med djupdel?
« Svar #15 skrivet: februari 22, 2007, 07:10:57:57 »
Håller med Bidda, att det vore bra om man kunde se vilken firma du jobbar för. Anledningen till att jag frågade var att du inte har skrivit något om en egen pool men har gett en del bra råd i tidigare inlägg.

Om det inte är tydligt vem som är glad amatör i ett sådant här forum eller profesionell i poolbranschen så blir  diskussionerna ganska tråkiga. Hur intressant är det att ge en poolmontör råd och pekpinnar om hur han skall sköta sitt jobb? Hmm, ganska jätteintressant <antman>

Som tex, du skriver: "Det är sant att den blir stadig med vatten, men formen gör den besvärlig att isolera och har man otur kan den tunna plåten skära ner i marken, men det är ovanligt tror jag."

Med tanke på att plåten ställs på en bottenräls och normalt på en bottenmatta så bör man i princip ha ställt poolen i ett kärr om den ska skära ner i marken. Dessutom så drar inte poolduken ner plåten mot marken under den lägsta punkten av vattenpelaren. Så om plåten skall skära ner i backen så innebär det att hela poolen är på väg ner. Mao en dålig grund är problemet inte att poolen är en åtta i plåt eller hur? Om man har gjort en så dålig grund så kommer alla pooler att sjunka oavsett form, leverantör eller tillverkare. Vill nog hävda att det är poolmontörens fel. Jag gjorde själv ett misstag med min grund där det är 4 cm djupare i ena änden av poolen. Inget som märks men det var mitt monteringsarbete som var problemet. Inte poolkonstruktionen.

Att isolera poolen var busenkelt.

Nu när man vet att du är poolmontör så förstår jag att du rekommenderar pooltyper som är lätta att montera/bygga. Att montera en åtta är ganska lätt men det är en hel del pyssel att bygga in i en altan tex. Trallvirke är ju nomalt rakt inte runt ;-)

Om man läser dina inlägg så skulle jag tippa att du har installerat mest pooler från folkpool?

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad nippon

SV: Finns någon åtta med djupdel?
« Svar #16 skrivet: februari 22, 2007, 18:52:59:59 »
Att ha jobbat länge med pooler betyder inte att man kan allt, det är kul att läsa trådarna och själv lära sig lite nytt. Okej, kanske jag är lite för bestämd på vissa punkter ibland...

jag har sett hundratals anläggningar och det finns inte två lika, man dyker ständigt på problem
man aldrig sett förut. Det är lite märkligt faktiskt men det gör också branschen så kul.
Att lösa problem håller huvudet igång.

En pool på ett kärr är vanligare än man tror...jag har sett mycket konstigt.
Var en gång hos en kund som hade poolutrustningen stående på ett kassaskåp i källaren!
Men ok. och som jag skrev tidigare, plåtpoolerna har kommit för att stanna och man
är mer noga med bottnarna nu än på 70-talet.

Nej, jag har bara byggt en enda folkpool.

Utloggad Poolnicke

SV: Finns någon åtta med djupdel?
« Svar #17 skrivet: februari 22, 2007, 20:57:05:05 »
En pool på ett kärr är vanligare än man tror...jag har sett mycket konstigt.
Var en gång hos en kund som hade poolutrustningen stående på ett kassaskåp i källaren!
Men ok. och som jag skrev tidigare, plåtpoolerna har kommit för att stanna och man
är mer noga med bottnarna nu än på 70-talet.

Det är vi amatörer som håller dig med jobb ;-)

Bra att höra att du verkligen är objektiv när det gäller modeller då kan man lita på dina inlägg.

Frågan är kan man lita på våra inlägg som inte är proffs :D

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad nippon

SV: Finns någon åtta med djupdel?
« Svar #18 skrivet: februari 22, 2007, 21:31:30:30 »
Alla som byggt sin pool är expert på just den och faktiskt är det så att många som jobbar i branschen har hamnat i den efter att ha byggt sin egen!

Utloggad Fia

SV: Finns någon åtta med djupdel?
« Svar #19 skrivet: februari 22, 2007, 21:46:40:40 »
Nippon, nu vart jag nyfiken, " ha byggt sin egen" skriver du, har du pool,
(firma-tillverkare inte viktigt!), sort och storlek, värme etc.. :D
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan