CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Installera mjukstart på poolpumpen?  (läst 182 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Niklasmagnus

Installera mjukstart på poolpumpen?
« skrivet: april 21, 2024, 13:45:23:23 »
Hej, tycker det blir rätt kraftiga tryckvågor i slangar/kopplingar när pumpen startar. För att minska påfrestningarna på hela systemet så tänker jag att en mjukstartare borde gå att eftermontera. Har en Hydro-s ss020 pump.
https://www.pool-fritid.se/poolpump-hudro-s-0-2-hp/ på bilden ser man en stickkontakt, så är inte min. Istället är den inkopplad i badets styrsystem BalBoa . Men borde gå  att installera en mjukstartare mellan styrsystem och motor.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Installera mjukstart på poolpumpen?
« Svar #1 skrivet: april 22, 2024, 20:59:39:39 »
Visst blir det en viss tryckvåg men jag har svårt att se att denna skulle kunna bli så kraftig att den gör någon skada. Vad det gäller mjukstartare så kan du få samma problem som med frekvensomriktare, många sådana trivs inte alls ihop med jordfelsbrytare utan ger felaktiga utlösningar. Jordfelsbrytare är ju ell absolutkrav vid pooldrift. Det finns speciella jordfelsbrytare med bättre marginal mot störningar men de är rejält dyra.

All styrning med kraftelektronik tenderar att ge distortion och övertoner i strömmen, något som kan ge felfunktion hos jordfelsbrytare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag