CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Letar efter ett tips !!  (läst 9191 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
Letar efter ett tips !!
« skrivet: mars 25, 2010, 18:39:52:52 »

Är det någon som minns ett inlägg här på forumet, det gällde hur man rengör "smutsranden" mellan vattenyta och poolkanten.

Någon tipsade då om att helt enkelt fylla vatten i poolen ända upp till poolkanten, chockklorera och låta pumpen går dygnet runt, då fixar "vattnet" smutsranden, efter ett par dagar sänker man vattennivån till halva skimmern. 

Har letat på forumet, men kan inte hitta inlägget. Är inte helt säker på att jag minns rätt här, kanske stod det också något annat man skulle tänka på i samband med detta inlägget ?

Skulle uppskatta era synpunkter, det är väl ingen risk att pumpen tar skada av att prova detta ? Visst är det så, att man har vattennivån till halva skimmern enbart för att allt som hamnar på vattenytan då åker ut i skimmern, så i princip, när man har pooltak skulle man alltid kunna ha en vattennivå upp till poolkanten, eller ???  De dagar man har taket av kan man ta ytskräpet med en håv innan man drar på taket, som vi brukar göra.

Tacksam för snabba synpunkter, vi måste vårstarta poolen i morgon, vattentempen är strax över + 10 grader.

LOTTERÖD






 
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Poolgiganten

Utloggad pennan

SV: Letar efter ett tips !!
« Svar #1 skrivet: mars 25, 2010, 21:10:03:03 »
Hej!

Låter väldigt omständigt. Jag använder Miamipools Supergel Liner Cleaner och en svamp några ggr per säsong. Tar max en kvart att göra rent vattenlinjen och är mycket enkelt. Man blir inte ens svettig  :)
Blir lite avundsjuk. Har fortfarande is i poolen  :(

Mvh Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Letar efter ett tips !!
« Svar #2 skrivet: mars 25, 2010, 22:58:51:51 »
Tack för snabbt svar Magnus, vår pool är i rostfritt, vi har ingen liner. Därför kan vi inte använda de rengöringsmedel som är ämnade för plastliner.

Vi har fått anvisningar från Steelpool, som fungerar, men jag tänkte att om det skulle vara så enkelt som att fylla upp poolen och vattnet fixar "smutsranden" nu medan vi väntar på att vattentemperaturen ska stiga,  det hade varit kanon, om det fungerar. Under vattenlinjen är det skinande blankt.

LOTTERÖD

En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Letar efter ett tips !!
« Svar #3 skrivet: mars 26, 2010, 07:14:57:57 »
Hej,

Har du testat poolsvamepn som Richard säljer, enligt rapporter och även egna tester i köket så är den magisk på rostfritt.
Känner tyvärr inte igen detta med chockklorering även om det låter logiskt, skulle dock misstänka att randen bleks snarare än
försvinner :)

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Ingvar

SV: Letar efter ett tips !!
« Svar #4 skrivet: mars 26, 2010, 09:02:01:01 »
Hej hade problem i början av sommaren med gula fläckar som plötsligt dök upp vid vattenlinjen, förmodligen till följd av något slags pollen eller liknande. Jag försökte rätt ihärdigt att få bort dem med såväl "poolsvampen" som diverse kemikalier, inklusive Supergel. Ingen metod bet det minsta på fläckarna. Slutligen prövade jag att endast höja vattennivån maximalt, varvid fläckarna kom helt under ytan. Efter bara något dygn var de häpnadsväckande nog så gott som helt borta. Jag tror inte att denna metod är någon generellt bra metod för all slags smuts i vattenlinjen. I de flesta fall funkar det nog istället betydligt bättre med poolsvampen och/eller särskilt rengöringsmedel för vattenlinjen. För egen del använder jag en poolrobot som städar i vattenlinjen, och några andra problem med smutsrand har jag därför inte råkat ut för.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Letar efter ett tips !!
« Svar #5 skrivet: mars 27, 2010, 14:40:54:54 »
...Skulle uppskatta era synpunkter, det är väl ingen risk att pumpen tar skada av att prova detta ? Visst är det så, att man har vattennivån till halva skimmern enbart för att allt som hamnar på vattenytan då åker ut i skimmern, så i princip, när man har pooltak skulle man alltid kunna ha en vattennivå upp till poolkanten, eller ???  De dagar man har taket av kan man ta ytskräpet med en håv innan man drar på taket, som vi brukar göra....
LOTTERÖD
Pumpen drar igenom som vanligt oavsett vattenlinje över skimmer, mao. skadas inte pumpen så i princip får du "bara", som du själv antagit, praktiska ytskräpsproblem då skimmern med detta förfarande inte längre "finns med" utan som då t.ex. får håvas upp istället.
Väl värt att testa din idé tycker jag så ser du vad som sker med "randen".

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Letar efter ett tips !!
« Svar #6 skrivet: mars 27, 2010, 20:24:33:33 »
Tack snälla för Era svar  O0

Housedad, funderar på att köpa "poolsvamparna" också, har för mig att Rickard bekräftat att de inte innehåller slipmedel. Från Steelpool har vi fått vinröda & grå slipnylonark, stora som en disktrasa, grovlek 360 very fine, 1500 ultra fine, fabrikat Mirka från Finland. Fungerar bra, som att skrubba med "svinto" utan lödder, och de måste man göra vågrätt i riktning med hur plåten är slipad, gör man det lodrätt blir det repor i plåten.
 
Skulle vilja ha ett medel som löser fett, och inte skadar plåten = inga slipmedel i medlet samt inte ändrar kemibalansen i vattnet. Bara kunna hälla en liten dutt på slipnylonarket och det skulle bli blankt och fint.

Vanligt diskmedel skulle säkert fungera....men risken är väl att poolen då blir ett enormt bubbelbad  :D


Ingvar !, det måste ha varit ditt inlägg jag menade, och att det inte handlade om "smutsranden" utan pollen i vattenlinjen. Hyggligt av dig att svara på detta inlägg, som också gjorde att jag fick minnet tillbaka, tack för det  ;) Tvekade inte en sekund när jag läst ditt inlägg, vi fyller vatten upp till poolkanten.
Vilket klorvärde hade du i poolen när du gjorde den testen ?

Poolbadaren, vi provar, så får vi se om det fungerar på "randen". Hur går det med dina "pooltaks" planer ? Sitter du inomhus och övar i en solstol, eller  8)

I går vårstartade vi poolen, över 10 grader i vattnet, vattenpåfyllnaden gjorde att det sjönk till 8 grader, tog vattnet från brunnen i trädgården (vi har även kommunalt) chockklorade i november innan vi vinterstängde, vattentest visade att alla värden var OK och ett högt klorvärde fortfarande fanns.

Sammanlagt är det ca.30-35 cm som vattennivån ska höjas i poolen, så det kommer upp till poolkanten, fyllde på mer vatten idag...otroligt att vattentempen hade ökat till strax över 10 grader igen under natten, det har regnat, haglat och blåst och varit ca.+ 5 grader idag. Igår sol och nästan + 18 grader.

Lägger in lite bilder, sommar, vinter med is och vattennivån sänkt under skimmern, här ser man "randen" tydligast på högra sidan i bild, den ser mörkare ut än vad det är i verkligheten, nästan omöjligt att ta bilder, det blir ljusreflexer i plåtarna.
Tog en bild idag också, nu är det inte många centimeter kvar till kanten, det blir spännande och se om det fungerar  :-\



LOTTERÖD








En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad Ingvar

SV: Letar efter ett tips !!
« Svar #7 skrivet: mars 28, 2010, 20:50:15:15 »
I och med att jag har saltgenerator, så har jag i regel mycket lågt klorvärde i poolen. Kommer inte ihåg vad jag hade vid det aktuella tillfället, men det brukar ligga mellan 0-0.5 ppm.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag