Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Problem med högt klor  (läst 16965 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Viper

Problem med högt klor
« skrivet: februari 27, 2014, 15:12:37:37 »
Har problem med högt klor värde i utespa. PH värdet är bra men klorvärde är högt och vattnet luktar mycket klor. Har alltid en bromtablett i filterkorgen och lägger i 2 chockklor tabletter i efter varje bad. Hur får man lättast ner högt klor värde?

Poolgiganten

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: Problem med högt klor
« Svar #1 skrivet: februari 27, 2014, 20:35:43:43 »
Haloj.....

Börja med att minska dosen till en tablett i stället...  ;)
Men först måste du få ordning på klorhalten....

Vet inte hur högt värde du har men det finns bot för detta om du har alldeles för högt klor..

Antiklor är medicinen  ::)
http://www.folkpool.se/pool-produkter/poolkemi-och-poolvard/poolkemi-ovrig/antiklor-1-kg-5007175

Har det skitit sig totalt är det bara att tappa ur och börja om  O0

Lycka till!

Utloggad TommyC

SV: Problem med högt klor
« Svar #2 skrivet: februari 28, 2014, 06:39:22:22 »
Är inte brom ett alternativ till klor? Alternativa reningsmetoder brukar inte gå att blanda, har du koll på det?  <hmm>

Bortsett från vad bromtabletten eventuellt har för effekt så gäller för klor att luktar det klor så är det för hög halt av bundet klor. Då chockklorerar man för att få mer fritt klor. Du behöver mäta både halterna av fritt och totalt klor. Halten bundet klor är skillnaden mellan totalt och fritt klor. Grundregeln är att det bundna kloret ska vara max hälften av det fria.

Direkt efter chockklorering behöver man oftast vänta ett stund (timmar) så sjunker klorhalten till normala värden. Antiklor behövs normalt inte om man inte har väldigt bråttom.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad jokers

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 66
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spa Tjohej!
    • Visa profil
SV: Problem med högt klor
« Svar #3 skrivet: februari 28, 2014, 10:54:16:16 »
Är inte brom ett alternativ till klor? Alternativa reningsmetoder brukar inte gå att blanda, har du koll på det?  <hmm>

Antiklor behövs normalt inte om man inte har väldigt bråttom.

Som Tommy säger, kolla upp om ditt Brom funkar med klor (i de flesta fallen gör det de).
Brom och även aktivt syre kan ju användas helt utan klor som alternativ...

Och antiklor grejen var ju ju mest menat för om du hade brådis  O0

Själv kör jag med aktivt syre samt klor (men jag har minskat lite på klordosen)

Utloggad Viper

SV: Problem med högt klor
« Svar #4 skrivet: februari 28, 2014, 18:02:37:37 »
Chock klorerade igår kväll. Testade just värdera med aqua check mätaren och kloret visar ännu ER dvs max vad mätaren klarar klor. Tycker vattnet luktar mindre klor nu. Nån ide att chock klorera igen nu?

Utloggad Karl-Kul

SV: Problem med högt klor
« Svar #5 skrivet: mars 06, 2014, 16:38:45:45 »
Aqua check-mätaren tycker jag är väldigt osäker mätare. Jag tog med den till affären där jag köpt den, vi testade min och två andra som de hade, alla visade olika mätaresultat. Tror det är p.g.a. att det är teststickor som läses av digitalt, teststickor är inte heller att lita på (enligt min erfarenhet) och att det bildas skit på läsaren som man sätter stickorna mot.

Hade jag varit dig hade jag antingen testat mäta pH-värdet med DPD-test (tabletter som man lägger i en behållare), eller med en mer pålitlig digital mätare, t.ex. Scuba (som jag använder idag). Är det så att pH-värdet är fel så kan det ställa till det för andra kemikalier, så som klor.

Utloggad Viper

SV: Problem med högt klor
« Svar #6 skrivet: april 25, 2014, 11:33:31:31 »
Vilken scuba mätare använder du?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag