CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ph stiger ständigt! hur mycket ph minus gör ni av med per säsong  (läst 25582 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad catjea

Hej!
Är nyligen pool ägare utan efarenhet men tycker att jag får pytsa i väl mycket ph minus.
Vi har inte badat speciellt mycket då en altan på 130m2 och ett amerikanskt bbq skall byggas
men fram till nu så har 9kg ph minus förbrukats samt 5kg alka plus.

ungefär var 4:e dag får jag pytsa i 3 till 4 dl ph minus och då från strax över 7,6 till allt mellan 7,1 till 7,2.
Jag har en zodia tri ph saltklorinator (har ej fixat med ph automatiken än det är för varmt och gott i vattnet för att fixa)
salthalt är ok
fritt klor strax under ok
cyanursyra 5
alka 80 (har dock hällt i 5 kg alka plus under denna säsongen men den har ändå sjunkt??? har ej fyllt på en massa vatten hela tiden)
Kalcium hårdhet har jag ej brytt mej om ännu ni får gärna rätta in mej i ledet om jag borde ha mer koll på detta.

Jag har pooltak
Det ända avvikande förutom den förbannade alkan är att det kommit i rätt så mycket spån från tryckt virke som jag givetvis dammsugar upp men det tar en vecka att få upp allt.

Tacksam för svar och ideer

//  Mathias

Poolgiganten

Utloggad Trollmann

SV: Ph stiger ständigt! hur mycket ph minus gör ni av med per säsong
« Svar #1 skrivet: augusti 01, 2012, 22:03:33:33 »
Slatklorinatorn höjer ph när den jobbar, det bildas co2 vilket då drar upp din ph när kolsyran dunstar. Min gissning är att du har CC större än 0,5 och det är något som då växer i ditt vatten. Kan du testa CC? Ifall du inte kan det finns det ett annat test du kan göra, dra upp till FC 8 och ifall du tappar mer än 1.0 under natten så behöver du chocka.

Ifall du nu inte har CC utan bara svårt att hålla ph så kan du hälla i ph buffert. Jag fick som du fylla på var 4e dag med ca 1 dl ph minus och efter att haft i 40 ppm borex så har jag inte på en månad fyllt i något alls.
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Utloggad catjea

SV: Ph stiger ständigt! hur mycket ph minus gör ni av med per säsong
« Svar #2 skrivet: augusti 01, 2012, 22:28:56:56 »
Ja du det här med cc och fc begriper jag inte mycket av förutomm cc 60 när du ska bygga O0

Kan du snälla förklara för en lekman så kanske jag kan lära mej nåt.

//  Mathias

Utloggad Trollmann

SV: Ph stiger ständigt! hur mycket ph minus gör ni av med per säsong
« Svar #3 skrivet: augusti 01, 2012, 22:41:40:40 »
FC, Free chlorine, CC combined chlorine :)
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Utloggad catjea

SV: Ph stiger ständigt! hur mycket ph minus gör ni av med per säsong
« Svar #4 skrivet: augusti 02, 2012, 08:16:34:34 »
Oj då totalt klor var 2,37.

Tanken är väl att saltklorinatorn ska frigöra det bundna kloret så jag kanske bara kört den för lite.
Istället för att chockklorera kan jag väl köra klorinatorn på högre effekt eller?

Hursomhelst är detta en anledning varför ph stiger?

Vad göra nu?

Utloggad TommyC

SV: Ph stiger ständigt! hur mycket ph minus gör ni av med per säsong
« Svar #5 skrivet: augusti 02, 2012, 10:48:25:25 »
Det beror på.

Totalt klor = bundet klor + fritt klor

Bundet klor ska helst vara 0 men absolut inte mer än hälften av det fria kloret

Om ditt totala klor består till största delen av fritt klor så behöver du sänka kloreringen

Om du har för stor andel bundet klor så ska du chockklorera. Jag har ingen klorinator och vet inte hur den fungerar men kan den chockklorera så kör den, annars blanda chockklor granulat (kalciumhypoklorid) i en hink med varmt vatten och häll i poolen eller bräddavloppet.

Någon som har klorinator kan nog svara bättre på hur du gör med den.

Här finns mer info om poolkemi: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8214.msg60801#msg60801
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Trollmann

SV: Ph stiger ständigt! hur mycket ph minus gör ni av med per säsong
« Svar #6 skrivet: augusti 02, 2012, 13:09:54:54 »
Även ifall du kan chocka med klorinatorn så gör jag själv inte det pga att den tar tid att ta upp till chock nivå samt att det sliter på cellen.
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Utloggad catjea

SV: Ph stiger ständigt! hur mycket ph minus gör ni av med per säsong
« Svar #7 skrivet: augusti 02, 2012, 15:01:52:52 »
Ja det fria kloret var bara 0,3 så jag skall chockklorera ikväll.

Men det stigande ph värdet då det påverkas väl inte av det bundna kloret eller?

Jag har visserligen precis köpt 30% saltsyra idag men om man bara ska behöva vecko kolla ph värdet så lär mitt ligga på över 8 efter 7 dagar.

Utloggad Trollmann

SV: Ph stiger ständigt! hur mycket ph minus gör ni av med per säsong
« Svar #8 skrivet: augusti 02, 2012, 15:20:26:26 »
Jag antar att ifall du har tillväxt eller mycket skräp som trillar ner hela tiden så går det åt mer klor, och då stiger ph snabbt eftersom en SWG drar upp ph när den genererar klor. Du kan som jag ha ph buffert i poolen för att se till att du får en stabilare ph. Jag har inte fyllt på ph- sedan mitten juni och mitt ph har gått från 7,2 till 7,4 under denna tiden.
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Utloggad catjea

SV: Ph stiger ständigt! hur mycket ph minus gör ni av med per säsong
« Svar #9 skrivet: augusti 02, 2012, 16:53:12:12 »
Är det Borex som du nämnde tidigare?
Och isåfall var handlar man och hur doserar man?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag