VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: solfolie från jf, klippbar?  (läst 13507 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thesmurfen

solfolie från jf, klippbar?
« skrivet: maj 26, 2011, 23:24:36:36 »
Hej alla!

Vi ska köpa solfolie till vår intex-pool tänkte vi och klurar nu lite på vart vi ska köpa den ifrån..funderade på rubins då dom låg bra till i pris men sen fick jag se att om vi köper från jf så kan vi få två täcken till samma pris som ett hos rubins...men isf kommer den i fel mått, går det att klippa till den själv?? Och är det värt att ha ett extra liggande tro?Hur länge håller dom?

Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Poolgiganten

Utloggad Polly

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: solfolie från jf, klippbar?
« Svar #1 skrivet: maj 30, 2011, 10:21:29:29 »
Att klippa solfolien skulle gå utmärkt med den vi köpte. Dom skulle ha extra betalt för ett runt och då tyckte försäljaren att vi lika gärna kunde ta ett fyrkantigt och klippa till själva.

Men tänk på den gamla sanningen
 "man får vad man betalar för" - om ni får två täcken på ett ställe till samma pris som ett täcke på ett annat ställe är det sannolikt inte likadan kvalité på täckena.

Vi blev avrådda från att köpa den billiga varianten utan ta den med silverfärgad baksida. Det gick på 2500 för en fyrkantig bit på 5,50 x 5,50.
Tror det är ett ganska hyfsat pris för den kvalitén.

Livslängden har jag inten koll på, men jag kan tänka mig att det inte bara är isoleringseffekten som skiljer utan även materialet i sig. De dyrare täckena inbillar jag mig är tillverkade av bättre plast.
Vår rulle är i alla fall TUNG jämfört med leksakstäckena de hade som alternativ.

Sen ska man tänka på att inte vika täckena heller för en längre livslängd. En upprullare var nästan ett "måste" för att slippa förvaga plasten  då den viks. :)
Har startat upp "prova på pool"-projektet med en Intex 5.50 x 1.32.
Sandfilterpumpen är igång, poolen är chockklorerad och värmepumpen (Esraspa) är påkopplad.
Poolen kommer däckas in och byggas ihop med altanen.

Utloggad thesmurfen

SV: solfolie från jf, klippbar?
« Svar #2 skrivet: maj 30, 2011, 12:41:02:02 »
Hej!

Jo jag förstår att det är skillnad på kvalitén beroende på pris...så brukar det ju vara...

grejen e ju den att poolen endast kostar en tusenlapp så det känns ju lite knepigt att lägga flera tusen på poolskyddet, vi vet ju inte ens hur länge denna pool står sig och om vi kommer ha just denna kvar eller om vi, som vi funderar på, kommer skaffa en något större inom några år. Vi funderar på en palmyra från poolmans om nåt år eller så...

men man vill ju inte köpa första bästa skräp heller! Vår pool är grund, 76cm bara, så det är inte så jättemycket vatten som ska värmas upp...

men tack för svaret, vi får fundera ett litet slag till på hur vi ska göra:)
Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Utloggad psau

SV: solfolie från jf, klippbar?
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2011, 13:29:21:21 »
Eftersom jag har 2 barn har jag lagt ner mer pengar på poolskyddet än vad min nuvarande pool är värd!!!!
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Polly

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: solfolie från jf, klippbar?
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2011, 13:50:55:55 »
Jaa, om poolen inte kostade mer och är större än så så kanske det inte är motiverat att köpa den dyrare varianten av bubbelplast, det är ju oavsett modell inget säkerhetstäcke i alla fall.
Hade dom inte bubbeltäcken där ni köpte poolen? De hade dom för en billig penning på Toys r´us där vi köpte vår pool.

Vi har satsat lite mer - vi hade inte råd med en nedgrävd pool då vi har tusen andra saker på vårt 70-talshus som måste fixas, men det här fick bli en medelväg, och då köpte vi även värmare och täcke (kostade dubbelt så mycket som poolen... ::)).
Vår pool är på 26 000 liter och jag tror inte vi får upp nån värme så någon i familjen vill bada, därför valde vi värmare och ett "bättre" bubbeltäcke. Er pool tror jag blir varm ändå eftersom den inte är djupare än 76 cm (vår är 1.32 djup).
Har startat upp "prova på pool"-projektet med en Intex 5.50 x 1.32.
Sandfilterpumpen är igång, poolen är chockklorerad och värmepumpen (Esraspa) är påkopplad.
Poolen kommer däckas in och byggas ihop med altanen.

Utloggad thesmurfen

SV: solfolie från jf, klippbar?
« Svar #5 skrivet: maj 30, 2011, 19:03:34:34 »
Eftersom jag har 2 barn har jag lagt ner mer pengar på poolskyddet än vad min nuvarande pool är värd!!!!

Vi har tre barn och ett stort, högt låsbart staket runt själva poolen! Så ett soltäcke ska inte fungera som ett poolskydd...man ska inte kasta stenar innan men fått alla fakta :(

Vi såg inga bubbeltäcken när vi köpte poolen men det kanske finns i år, ska kolla det!

och vi har samma här...världens minsta tomt och ett 70-talshus med diverse måsten så därför blev det en billig pool så här långt iaf...men en "riktig" pool blir det nog aldrig, däremot nåt lite halvbra kanske man kan få till så småningom, just därför vill vi inte lägga alldeles för mycket på denna
Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Utloggad psau

SV: solfolie från jf, klippbar?
« Svar #6 skrivet: maj 31, 2011, 11:20:18:18 »
Stenar och stenar, som komplement till mitt stå/gå/hoppbara skydd har även jag ett låsbart staket runt poolen!
Men även om boverket anser att det räcker så är jag inte riktigt lika övertygad. När jag jobbade i Australien fick jag en förstahands erfarenhet vad ett tunt soltäcke innebär för en person som trillar i... Det var inte jag som trillade i, för den personen som trillade i trillar inte ner i pooler längre.....
För ekonomin skulle ett soltäcke vara guldvärt men ur säkerhetssynpunkt förstår jag inte att de ens får säljas....

Men det är mina åsikter och inget någon annan behöver följa.
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad thesmurfen

SV: solfolie från jf, klippbar?
« Svar #7 skrivet: maj 31, 2011, 13:02:46:46 »
Stenar och stenar, som komplement till mitt stå/gå/hoppbara skydd har även jag ett låsbart staket runt poolen!
Men även om boverket anser att det räcker så är jag inte riktigt lika övertygad. När jag jobbade i Australien fick jag en förstahands erfarenhet vad ett tunt soltäcke innebär för en person som trillar i... Det var inte jag som trillade i, för den personen som trillade i trillar inte ner i pooler längre.....
För ekonomin skulle ett soltäcke vara guldvärt men ur säkerhetssynpunkt förstår jag inte att de ens får säljas....

Men det är mina åsikter och inget någon annan behöver följa.

Ja det är jättebra att du är duktig! Vi är oxå duktiga och litar fullt på vårt staket..våra barn kan inte ta sig över och vi har gjort vårt bästa för att hålla andras barn ute oxå...olyckor kan ske även i en liten hink med vatten så olyckor kan man inte alltid göra nåt åt, så e det ju...

vi följer dom regler som finns och som vi tycker känns tillräckliga...
Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Utloggad Jenson

SV: solfolie från jf, klippbar?
« Svar #8 skrivet: maj 31, 2011, 17:34:17:17 »
Hej alla!

Vi ska köpa solfolie till vår intex-pool tänkte vi och klurar nu lite på vart vi ska köpa den ifrån..funderade på rubins då dom låg bra till i pris men sen fick jag se att om vi köper från jf så kan vi få två täcken till samma pris som ett hos rubins...men isf kommer den i fel mått, går det att klippa till den själv?? Och är det värt att ha ett extra liggande tro?Hur länge håller dom?


Tjena
hur stor är poolen i diametern?
jf storpool 6.1x3.6 Altan på 120m2

Utloggad thesmurfen

SV: solfolie från jf, klippbar?
« Svar #9 skrivet: maj 31, 2011, 22:30:34:34 »
Hej alla!

Vi ska köpa solfolie till vår intex-pool tänkte vi och klurar nu lite på vart vi ska köpa den ifrån..funderade på rubins då dom låg bra till i pris men sen fick jag se att om vi köper från jf så kan vi få två täcken till samma pris som ett hos rubins...men isf kommer den i fel mått, går det att klippa till den själv?? Och är det värt att ha ett extra liggande tro?Hur länge håller dom?


Tjena
hur stor är poolen i diametern?

305 cm
Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan