CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Filter till dammsugaruttag?  (läst 8188 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad x man

Filter till dammsugaruttag?
« skrivet: april 24, 2011, 20:28:40:40 »
Ni som har ett separat uttag för dammsugaren, (i stället för att köra via skimmern). Har ni någon anordning för att ta hand om den grövsta smutsen, typ löv mm? När man kör via skimmern så finns ju korgen där för att ta hand om de största partiklarna.

Kan tänka mig att filterkorgen i pumpen lätt blir proppad om man kör med ett dammsugaruttag utan något för-filter.

Finns det någon lösning på detta som ni känner till?

//Janne
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Filter till dammsugaruttag?
« Svar #1 skrivet: april 24, 2011, 20:40:12:12 »
Naturligtvis skulle man kunna ha någon slags grovfilter, men den korgen som sitter i pumpen är ju likadan som den vid bräddavloppet. Enda nackdelen kan väl vara om man behöver rensa pumpkorgen för pfta, man får ju stänga ventiler, köra ut luft och lite sådant.  Men om man har bottenavlopp blir det ju samma sak, det har inget filter utan pumpens filterkorg får ta det som kommer,

Vi har inomhuspool och då kommer det ju inte in löv m.m. så filterkorgarna behöver vi nästan aldrig rensa. Har man mycket löv blir det naturligtvis lite extra jobb.

Utloggad x man

SV: Filter till dammsugaruttag?
« Svar #2 skrivet: april 24, 2011, 23:23:15:15 »
Filterkorgen till pumpen finns ju som sagt där, men en smidigare lösning hade ju varit någon typ av grovfilter ute vid poolen.

Anledningen till att jag undrar är för att jag funderar på att komplettera poolen med ett uttag. Är lite trött på att köra dammsugaren via skimmern med allt vad det innebär.

//Janne
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad Ingvar

SV: Filter till dammsugaruttag?
« Svar #3 skrivet: april 25, 2011, 16:20:55:55 »
Ett enkelt och billigt grovfilter ute vid poolen får du med "Net Skim", som är filterpåsar som du trär över skimmerkorgen, och som tar hand om mycket skräp, så att du slipper få in det i sandfiltret. Något separat uttag för dammsugaren tror jag inte är någon bra lösning. Alternativet är en poolrobot med egen dammsugarpåse.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad x man

SV: Filter till dammsugaruttag?
« Svar #4 skrivet: april 25, 2011, 22:18:06:06 »
Jag känner till Net Skim men vad hjälper det? Det jag efterfrågar är en lösning med ett för-filter om man har ett separat uttag för dammsugaren så man slipper rensa silkorgen i pumpen.

//Janne

Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad Ingvar

SV: Filter till dammsugaruttag?
« Svar #5 skrivet: april 26, 2011, 09:47:48:48 »
Varför ska du ha ett separat uttag för dammsugaren? Du kommer att få ett mycket sämre sug, om du då inte samtidigt stängar av flödet som går via skimmern.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad x man

SV: Filter till dammsugaruttag?
« Svar #6 skrivet: april 26, 2011, 13:18:54:54 »
Helt riktigt suget blir dåligt, därför kommer jag i så fall sätta ventiler så att jag kan styra flödet via skimmer eller uttaget. Smidigt att bara vrida på ventilen och ansluta slangen till dammsugaren. Men som sagt var, erfarenheter från er som kör med separat uttag mottages tacksamt.

//Janne
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad Ingvar

SV: Filter till dammsugaruttag?
« Svar #7 skrivet: april 26, 2011, 14:08:21:21 »
Ok då förstår jag. Du vill förmodligen ha dammsugaren ständigt inkopplad, och när det är dags för rengöring endast doppa ned den i vattnet och vrida om ventilen? Borde kunna funka bra, så när som på att du också måste se till att slang och rör är vattenfyllda innan du vrider om ventilen. Det senare brukar innebära lite "pyssel", såvida du inte tänkt ut någon smart lösning även för det. När det gäller problemet med filter, så vet jag ingen enkel lösning, om du inte vill installera ett separat särskilt förfilter.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad x man

SV: Filter till dammsugaruttag?
« Svar #8 skrivet: april 26, 2011, 14:30:28:28 »
Inte ständigt inkopplad, jag eftersträvar ett smidigt sätt att plugga in slangen (som jag först vattenfyller via inloppet). Då slipper jag allt plock med skimvac-platta, stänga av/sätta på pumpen och ev. luft i systemet etc.

Jag vet att detta inte är någon unik lösning och att det finns poolfolk därute som kör med dammsugaruttag därför vill jag veta mer om det funkar bra för dessa som kör med denna variant.

//Janne
« Senast ändrad: april 26, 2011, 14:39:30:30 av x man »
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad utopiazz

SV: Filter till dammsugaruttag?
« Svar #9 skrivet: april 26, 2011, 23:12:42:42 »
Enda förenklingen som jag ser det är att du slipper anslutningsplattan för slangen. Du måste ju fortfarande fylla sugslangen med vatten, du måste fortfarande stänga av pumpen när du ändrar trevägsventilen mellan skimmer och suguttag.

Sen kan man förenkla det hela oavsett eget uttag för slangen eller inte genom att ha en fjärrkontroll till poolpumpen. Då slipper man springa som en jojo mellan strömbrytare och pool. Jag byggde in det i vår poolstyrning vilket är oerhört smidigt vid service.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag