VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Uppstart av poolen?  (läst 10835 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Uppstart av poolen?
« skrivet: mars 07, 2004, 00:32:19:19 »
Hur gör ni när ni kör igång poolen på våren.

Själv har jag ett ständigt sjå med att tina upp slangarna, jag får lov att demontera slangarna vid sandfiltret och spola varmvatten in "bakvägen" för att få igång cirkuationen.

Kanske skulle jag ha grävt ned slangarna djupare eller grundare...

Tips...

« Senast ändrad: mars 07, 2004, 10:10:10:10 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Janne

  • Gäst
Janne
Re:Uppstart av poolen?
« Svar #1 skrivet: maj 05, 2004, 22:05:17:17 »
Hej !

Fick svar på hur djupt slangarna skulle vara....
40 cm ner.

Fast det beror på var man bor "tror jag".

//Janne

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Re:Uppstart av poolen?
« Svar #2 skrivet: maj 09, 2004, 09:36:05:05 »
För 2 veckor sedan upptäckte jag plötsligt att vattennivån hade sjunkit en halv meter!!!

Jag har nu konstaterat att lamphuset har frusit sönder.

Anledningen är att jag har sänkt nivån för att kunna blåsa ur vattnet ur mina slangar (använder dammsugaren för att göra det) för att det skall gå att starta poolen tidigt på våren. Nu har jag fått skruva bort trallen längs ena långsidan samt gräva fram lamphållare.
Detta för att kunna byta den trasiga lamphållaren.

Jag kommer inte att sänka nivån i poolen nästa höst!!!

I stället väntar jag tills slangarna tinat upp innan jag startar poolen.

Hade jag byggt min pool nu skulle jag ha lagt slangarna ca 20 cm under marken, så att slangarna hade tinat upp ungefär lika fort som isen i poolen...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Björn

Re:Uppstart av poolen?
« Svar #3 skrivet: maj 29, 2004, 09:44:25:25 »
Hej!

Tåkigt med ditt lamphus. :( Jag tackar för varningen. Jag har under två vintrar nu sänkt nivån till strax under utloppet. Det innebär att isen kommer i nivå med inloppen. men om jag sänker mer kan den komma i nivå med lamphuset. Första vintern frös ringen runt ena inloppet sönder, men det var ju både billigt och enkelt att laga. I år har det gått bra.

Det bästa är ju om man har fall på ledningarna från pool till maskinrum. då rinner ju vattnet ur från vinterplugg till den vinter-demonterade, öppna ändan i maskinrummet. Det har jag på inloppen men inte på uloppet.

Jag fick följande instruktion och den har jag följt:
Sänk nivån men töm inte utloppet. När nivån är väl under utloppet. Starta pumpen och kör till avlopp några sekunder så att den suger ur så mycket som möjligt ur ledningen.

Om man vill vara säker på att kunna starta tidigt borde man kunna skjuta in en värmekabel i röret på hösten som man kör ett par timmar innan man ska starta. Fast värmekabel är ju rätt dyr.
Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Re:Uppstart av poolen?
« Svar #4 skrivet: maj 29, 2004, 17:37:50:50 »
Nu har jag gjort ett nytt lamphus i rostfritt stål - förövrigt samma material som i poolstommen. Jag har en markpool från svenska poolfabriken,

Att lämna poolen helt fylld bör vara en säker lösning, då kommer isen inte att lyfta linern när snön smälter på våren och isen flyter upp.

I vart fall i mitt utlopp finns det en kant där vattnet rinner ut när nivån blir något högre än max "normalnivå".
Detta gör att poolen kommer att vara fylld till den höjden innan det fryser på hösten, det ser höstregnen till.

Har nu 30 grader varmt i poolen och vi har badat 4 ggr. Härligt ;D
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:Uppstart av poolen?
« Svar #5 skrivet: juni 03, 2004, 21:37:39:39 »
Va härligt!! poolen är igång! 8)
Min första uppstart, tog av plåtarna, rensade bort lite löv, igång med filtret, ny templogg för PC monterad med dykrör, ny vattenpåfyllare i källaren, skall bli halvautomatisk, borsta linern, mäta kvalitet, höja PH, nu badar vi!!!
Vi valde att satsa pengarna på solfångare, då värmepumpen projekterades senare, våra solpaneler höjde i dag tempen 4 grader (Mälardalen) så nu har vi 24 grader, snart 30.....nyoljad lärk, en GT, det nu man förstår varför man satsade tid och pengar på pool!
Härligt!!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan