Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Strömavbrott -> flödesavbrott som förstört UV lampa och minimaster?!  (läst 1072 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flisanlisan

Vi hade strömavbrott i morse. Hela systemet stängdes av och sannolikt rann vattnet tillbaka så att cirkulationspumpen inte "fick tag" om vattnet när strömmen kom tillbaka och hela systemet automatiskt startade(!). Detta ledde sannolikt till att systemet körde torrt i över en timme innan vi insåg att det gick torrt och kunde stänga av.

Allt kan återstartas, cirkulationspumpen låter OK och cirkulerar vattnet i poolen nu. Dock är Phalens minimastern och Phalens UV lampa helt släckta och kan inte omstartas (har dragit av strömbrytare, kollat säkringar, utlöst jordfelsbrytaren och startat om). Inget händer de förblir släckta.

Min teori är att UV lampan blivit överhettad utan vattenflödet som kyler. Kanske att lampan behöver bytas innan den enheten kan startas på nytt. Dock oklart vad som hänt med minimasterenheten som gör att den inte kan startas om. De sitter på olika säkringar i elskåpet. Kan även minimastern överhettas utan vattenflöde? Dioderna sitter ju konstant i vatten även om det inte är flöde genom minimastern. Har kollat manualerna och de felsökningsrutiner och det som anges där är föga till hjälp... :-\

Så jag undrar om någon har några teorier varför de inte kan startas och vad man kan göra för felsökningar?

Tips på flödesvakt eller annan lösning som gör att hela systemet inte återstartas automatiskt efter ett strömavbrott?


Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
Nej MiniMastern kan knappast gå sönder utan vattenflöde men UV-lampan kan ju eventuellt sluta fungera som du redan är inne på. Försök leta vidare efter ett eventuellt elfel som jag misstänker spökar.
Jag har dubbla flödesvakter i mitt system med skydd av poolpump på den ena och UV-lampa/MiniMatser på den andra, just för att undvika dina erfarenheter. Det finns lite tips här:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11296.0
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11848.0;all
« Senast ändrad: juni 08, 2023, 09:57:53:53 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Erica

SV: Strömavbrott -> flödesavbrott som förstört UV lampa och minimaster?!
« Svar #2 skrivet: augusti 12, 2023, 03:08:51:51 »
Detta fel kan inte bero på strömavbrottet i sig självt - inte om minimastern blivit helt död. Men däremot kan ju orsaken till strömavbrotten ha gett andra skador. Vad orsakade strömavbrottet ? Om det var åska eller storm, lednings- eller kabelfel så kan ju strömavbrottet ha kommit samtidigt som en rejäl spänningsspik i matningen och en sådan kan naturligtvis ha skadat minimastern också. Att flödet uteblev påverkar ju inte minimasterns elektriska funktioner.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan