VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur sköta om spabad som aldrig används?  (läst 1169 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JappOkejJa

Hur sköta om spabad som aldrig används?
« skrivet: juni 05, 2023, 16:01:55:55 »
Jag har ett spabad på tomten som jag aldrig använder. Jag undrar om det finns några generella direktiv för hur man bör "sköta om" spabadet om ingen badar i det? Det enda jag brukar göra nu är att ha en flotör som flyter runt i det med klor tabletter. På sidor som säljer klor så står det ju dock att man också ska "chock behandla" med klor minst varannan vecka, något som jag aldrig har gjort.

Jag har ju dock läst att man ska byta vatten osv x antal gånger per år. Efter att ha skummat igenom sticky tråden "Så här sköter du ditt spa. Steg för steg" så verkar dock det mer relvanta när det gäller vattenbyte att göra det beroende på hur många gånger man badar. Om så är fallet så blir det ju 0 gånger för mig?

Kan jag helt enkelt bara gå efter syn och lukt? Jag kollar till vattnet vid enstaka tillfällen och än så länge så har jag inte märkt något avvikande.


Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur sköta om spabad som aldrig används?
« Svar #1 skrivet: juni 07, 2023, 09:34:28:28 »
Om du använder klor med CYA så kommer med tiden CYA-halten bli hög, vilket kräver mer klor för att vattnet ska vara fräscht.
Syn och lukt är annars ett bra hjälpmedel för att veta om vattnet är OK.
Att ha låg temp på vattnet för också att mindre klor behövs.
Däremot kan man ju fråga sig varför du inte tömmer det om du aldrig använder det?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad JappOkejJa

SV: Hur sköta om spabad som aldrig används?
« Svar #2 skrivet: juni 08, 2023, 15:24:32:32 »
Hmm att tömma det har jag faktiskt inte tänkt på. Behöver man göra något speciellt efter man har tömt ut allt vatten eller är det bara att stänga av den sen? Jag tänker på pumpar osv och om man måste göra något annat underhåll på en tom?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur sköta om spabad som aldrig används?
« Svar #3 skrivet: juni 09, 2023, 09:02:55:55 »
Det kan frysa sönder på vintern om du inte är noggrann när du tömmer.
Det brukar finnas en dränering någonstans i botten av spabadet som tömmer det mesta, men det finns även dräneringspluggar i botten av pumparnas pumhus.
Att suga ur vattnet från alla munstycken med en vattendammsugare är också att rekommendera.
Det finns företag som gör det där för någon tusenlapp, är du osäker kan du ju köpa tjänsten en gång, kolla hur hen gör, och sedan sköta det själv om de skulle starta upp det igen av någon anledning.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad JappOkejJa

SV: Hur sköta om spabad som aldrig används?
« Svar #4 skrivet: juni 09, 2023, 16:33:29:29 »
Ah jag förstår, just det här med att det kan frysa sönder låter lite läskigt så jag behåller nog gärna vattnet i då. Men jag vill inte att vattnet ska bli så dåligt så det skadar badet på något sätt (om det nu är möjligt?)
Behöver vattnet verkligen underhållas så mycket om ingen badar i det? Om det skulle bli så att jag någon gång vill börja bada igen så kan jag väl då göra en stor rengöring av allt innan igen? Men vill som sagt inte att saker ska "gro igen" om det nu är möjligt. Än så länge tycker jag inte det ser eller luktar illa och då har jag knappt tittat till badet på nästan 6 månader.

Utloggad kwhalp

SV: Hur sköta om spabad som aldrig används?
« Svar #5 skrivet: juni 09, 2023, 23:27:57:57 »
Ah jag förstår, just det här med att det kan frysa sönder låter lite läskigt så jag behåller nog gärna vattnet i då. Men jag vill inte att vattnet ska bli så dåligt så det skadar badet på något sätt (om det nu är möjligt?)
Behöver vattnet verkligen underhållas så mycket om ingen badar i det? Om det skulle bli så att jag någon gång vill börja bada igen så kan jag väl då göra en stor rengöring av allt innan igen? Men vill som sagt inte att saker ska "gro igen" om det nu är möjligt. Än så länge tycker jag inte det ser eller luktar illa och då har jag knappt tittat till badet på nästan 6 månader.

En elak fråga,
hur ofta byter du blinker fluid på bilen och filter till spabadet?  ;D

Skämt åsido, om möjligt, kolla ev. filter.
Det brukar bli rätt så smutsigt efter ett tag..  men har ni inte badat och vattnet ser/luktar rent ut, kanske filtret också ser oväntat fint ut!  <dontkn>
« Senast ändrad: juni 10, 2023, 01:44:33:33 av kwhalp »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan