VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ovanmarkpool. Vilken poolvärmare?  (läst 1704 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hawelka

Ovanmarkpool. Vilken poolvärmare?
« skrivet: juni 03, 2023, 10:50:00:00 »
Hej
Då det skall bli värmerekord och familjen vill bada innan midsommar så blev det ett panikköp av pool.😉
Till min fråga .
Jag kommer köra bubbelplast,soligt läge hela dagen och bor nära det Gula helvetet gekås😅
Poolen kubik är ca 26 kubik.
Vad för pool värmare skall jag köpa?
Mvh
En badkruka deluxe 🙂

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Ovanmarkpool. Vilken poolvärmare?
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2023, 11:37:43:43 »
Finns bara en typ som är ekonomsikt försvarbart , luftvärmepump.

Men du får kolla vad den pumpen som ingår orkar med, troligen behövs en ny pump då

Utloggad kwhalp

SV: Ovanmarkpool. Vilken poolvärmare?
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2023, 14:52:46:46 »
Hej
Då det skall bli värmerekord och familjen vill bada innan midsommar så blev det ett panikköp av pool.😉
Till min fråga .
Jag kommer köra bubbelplast,soligt läge hela dagen och bor nära det Gula helvetet gekås😅
Poolen kubik är ca 26 kubik.
Vad för pool värmare skall jag köpa?
Mvh
En badkruka deluxe 🙂

Vad kul, det blir jättebra!  O0

Frågor:

1. Hur varmt vatten vill ni ha i poolen?
Våra smågrabbar är kräsna och vill helst ha 32°C (eller nån grad varmare om det är kallt ute).
Andra säger att 27-28°C funkar fint om det är nog varmt ute, det brukar vara ungefär samma vattentemperatur som på utomhusbaden, och det duger ju om man är i konstant rörelse i vattnet och får komma upp och värma sig på land ibland.

2. Hur lång säsong vill ni bruka poolen?
maj - september? Eller bara under högsommaren?

3. Är låg ljudnivå på värmaren viktigt? Är dess placering nära grannar/sovrum?

4. Vad har ni för budget?


EDIT: Den medföljande pumpen klarar 6600 - 8000 L/h.
« Senast ändrad: juni 03, 2023, 15:41:17:17 av kwhalp »

Utloggad Hawelka

SV: Ovanmarkpool. Vilken poolvärmare?
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2023, 22:04:46:46 »
Vad kul, det blir jättebra!  O0

Frågor:

1. Hur varmt vatten vill ni ha i poolen?
Våra smågrabbar är kräsna och vill helst ha 32°C (eller nån grad varmare om det är kallt ute).
Andra säger att 27-28°C funkar fint om det är nog varmt ute, det brukar vara ungefär samma vattentemperatur som på utomhusbaden, och det duger ju om man är i konstant rörelse i vattnet och får komma upp och värma sig på land i
bland.

2. Hur lång säsong vill ni bruka poolen?
maj - september? Eller bara under högsommaren?

3. Är låg ljudnivå på värmaren viktigt? Är dess placering nära grannar/sovrum?

4. Vad har ni för budget?


EDIT: Den medföljande pumpen klarar 6600 - 8000 L/h.

Budget på ca 10000kr tänkte jag. Självklart vill man bada varmt😉
Grannar kommer inte klaga då deras barn kommer hänga på ringklockan 😉
Säsong till september tänkte vi. .
Mvh Hawelna

Utloggad Hawelka

SV: Ovanmarkpool. Vilken poolvärmare?
« Svar #4 skrivet: juni 03, 2023, 22:05:42:42 »
Finns bara en typ som är ekonomsikt försvarbart , luftvärmepump.

Men du får kolla vad den pumpen som ingår orkar med, troligen behövs en ny pump då

Precis.
Har du någon tips på bra luftvärmepump? Runt 10000kr
Mvh Hawelka

Utloggad nyburjare

SV: Ovanmarkpool. Vilken poolvärmare?
« Svar #5 skrivet: juni 03, 2023, 22:55:33:33 »
https://vattenbutiken.se/sv/p-serien

Köp ett välkänt märke, du har så liten pool så du kan välja en Gullberg för det beloppet , visst du hittar på Jula o likande till halva, köp inte det !

Utloggad kwhalp

SV: Ovanmarkpool. Vilken poolvärmare?
« Svar #6 skrivet: juni 04, 2023, 00:35:41:41 »
Precis.
Har du någon tips på bra luftvärmepump? Runt 10000kr
Mvh Hawelka

Har hört många på forumet som pratat gott om Gullberg!  O0

På nätet nämns ofta 300W per kvadratmeter poolyta som ett riktvärde.

De billigaste Gullbergvärmepumparna för 9900kr och 11900kr är enligt riktvärdet och specifikationerna på hemsidan, för små. (Var nog underförstått av dig nyburjare då de skriver maximal poolvolym för respektive produkt på hemsidan) :)

Utifrån min lilla markisolerade pool (5 kubik) men noggranna temperaturlogg så behöver man uppemot 350W/m2 för att få riktigt varmt vatten under lång (OCH kall) säsong. Nu har ni ju varmare i södra Sverige, så nedanstående tips är lite overkill större delen av säsongen:

22 m2× 350W => 7700 W dvs minst 8 kW.

Har tyvärr ingen erfarenhet av större poolvärmepumpar än min lilla billiga Lyfco Splash 35.

Har INGEN aning om funktion/kvalité/hållbarhet/driftsekonomi på dessa, men här är i allafall två som kostar 10000kr eller mindre, och ger minst 8 kW.

https://outl1.se/poolvarmepump-8kw-inverter-wifi

https://outl1.se/poolvarmepump-8kw-inverter-wifi?gclid=CjwKCAjwyeujBhA5EiwA5WD7_WEyBhA2UItFY7TPEYpnu5DNhH6mB45c5lSbevp-hhWGVufDwlCCUhoClp4QAvD_BwE

https://www.polarpumpen.se/pool-och-spa/poolvarmepump/aquaheat-60-poolvarmepump/p-1066597

Bra att andra medlemmar som 'nyburjare' inflikar med mer erfarenhet på större pooler/större poolvärmepumpar :) för jag är blott en plaskdammsrookie änsålänge  :D


Utloggad nyburjare

SV: Ovanmarkpool. Vilken poolvärmare?
« Svar #7 skrivet: juni 04, 2023, 10:18:19:19 »
Ja hur stor pool en värmare "klara" skall man alltid se på som om hur långt en elbil går på en laddning dvs med en stor nypa salt, det är är under optimala förutsättningar som få har .

När det gäller värmare brukar det gälla, köp känt fabrikat där man kan få både support service och delar och ju mer man betalar ju bättre brukar dessa faktorer uppfyllas

Utloggad smygolf

SV: Ovanmarkpool. Vilken poolvärmare?
« Svar #8 skrivet: juni 04, 2023, 10:29:23:23 »
Fwiw

Hittade den här för nästan halva priset mot det i länken så jag tog chansen
https://www.polarpumpen.se/pool-och-spa/poolvarmepump/aquaheat-aquaheat-silence-pro-inverter-11-poolvarmepump/p-1358389

Nattetid har vi bara 5-6° för tillfället o poolen (31kbm) tappar 3 -4° (target atm är 27°)
Startar den vid 9;30 på lågeffekt och dagarna har legat runt 20° och dom grader den tappade tar ca 4-5h att hämta hem

Några dagar var det upp mot 22 då gick det mycket snabbare o pumpen gick inte mycket alls
Som referens har poolen full sol mellan 1100 - till den går ner

*edit*
Kör endast med rejäl bubbelplast, lägger jag på täcket som medföljer minskar tappet på natten med 1°
Men tar jag inte av det på morgonen så isolerar det så bra att solvärmen inte går ner i vattnet
« Senast ändrad: juni 04, 2023, 10:41:15:15 av smygolf »

Utloggad Hawelka

SV: Ovanmarkpool. Vilken poolvärmare?
« Svar #9 skrivet: juni 05, 2023, 07:54:28:28 »
Fwiw

Hittade den här för nästan halva priset mot det i länken så jag tog chansen
https://www.polarpumpen.se/pool-och-spa/poolvarmepump/aquaheat-aquaheat-silence-pro-inverter-11-poolvarmepump/p-1358389

Nattetid har vi bara 5-6° för tillfället o poolen (31kbm) tappar 3 -4° (target atm är 27°)
Startar den vid 9;30 på lågeffekt och dagarna har legat runt 20° och dom grader den tappade tar ca 4-5h att hämta hem

Några dagar var det upp mot 22 då gick det mycket snabbare o pumpen gick inte mycket alls
Som referens har poolen full sol mellan 1100 - till den går ner

*edit*
Kör endast med rejäl bubbelplast, lägger jag på täcket som medföljer minskar tappet på natten med 1°
Men tar jag inte av det på morgonen så isolerar det så bra att solvärmen inte går ner i vattnet

Hej
Bubbelplast får det bli då jag inte har något tak.
Vart har du köpt din bubbelplast?
Mvh Hawelka

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan