VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Värmepump strular  (läst 1907 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gunnhul

Värmepump strular
« skrivet: maj 20, 2023, 18:41:34:34 »
Hej min värmepump till poolen startar går några sekunder sedan stänger den av, håller på så ett flertal ggr rätt som det är så går den. Har bytt kondensator men hjälpte inte. Fabrikat Competition, någon som har något tips

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Värmepump strular
« Svar #1 skrivet: maj 20, 2023, 18:49:18:18 »
felkod ? i display

Utloggad gunnhul

SV: Värmepump strular
« Svar #2 skrivet: maj 21, 2023, 07:18:04:04 »
Ingen felkood   

Utloggad nyburjare

SV: Värmepump strular
« Svar #3 skrivet: maj 21, 2023, 08:17:47:47 »
Har den några år på nacken o ingen garanti?
Inget håller för evigt. Saker går isönder. Låter som om kompressorn gett upp

Utloggad gunnhul

SV: Värmepump strular
« Svar #4 skrivet: maj 21, 2023, 08:52:57:57 »
Hm när den väl startat går kompressorn, igår gick den fem timmar innan den stängdes av så kompressorn är nog hel, kan det vara någon vakt eller givare som ger fel signal och i så fall vilken 

Utloggad nyburjare

SV: Värmepump strular
« Svar #5 skrivet: maj 21, 2023, 09:07:15:15 »
Vakt eller givare ger normalt felkod.
Kan vara at den inte funkar på avfrostning dvs när den vänder värme kyla låter rinligt m tanke timmarna

Utloggad gunnhul

SV: Värmepump strular
« Svar #6 skrivet: maj 21, 2023, 09:46:11:11 »
Hej igen. Idag startade den på femte försöket, hur kan jag kolla tipset om avfrostning

Utloggad nyburjare

SV: Värmepump strular
« Svar #7 skrivet: maj 21, 2023, 10:24:57:57 »
Om den inte startar eller är så svårstartad och den matas 1 fas har den en elmotor som drar igång. Där sitter då en startkondensator prova byta den.. annars är nog själva kompressorn trasig

Utloggad gunnhul

SV: Värmepump strular
« Svar #8 skrivet: maj 21, 2023, 11:50:32:32 »
Ok skall kolla, men nu när jag tittade sist har den börjat alstra is i lamellerna efter drygt två timmars gång

Utloggad nyburjare

SV: Värmepump strular
« Svar #9 skrivet: maj 21, 2023, 15:24:39:39 »
ja har du inte så varmt ute är det rimligt med en avfrostning efter några timmar , kanske den som inte funkar ?

Utloggad gunnhul

SV: Värmepump strular
« Svar #10 skrivet: maj 21, 2023, 17:37:45:45 »
Stängde av den tills isen försvann 45 minuter, tryckte därefter på startknappen och den startade på första försöket!
Har nu gått klockrent drygt sex timmar ingen is och tempen gått upp två grader. Stänger av den ikväll vid läggdags och sätter på den i morgon, blir spännande att se om den startar på första eller om den startar om.

Utloggad gunnhul

SV: Värmepump strular
« Svar #11 skrivet: maj 22, 2023, 13:06:53:53 »
Startade på första försöket idag och går fortfarande. På vintern kopplar jag loss pumpen och förvarar den varmt, kan problemet vara att den är total strömlös under vintern och behöver samla spänning till första starten men misslyckas? igår stängde jag av med knappen på pumpen. Synpunkter tages tacksamt emot

Utloggad nyburjare

SV: Värmepump strular
« Svar #12 skrivet: maj 22, 2023, 13:52:59:59 »
Nja , så funkar inte ström , men visst det kan vara nåt som kärvad , både mekaniskt eller elektrisk , typ komponenter som ligger precis på gränsvärde med spänningar och ohm och att när den väl kommer igång så släpper det, har du tur är det så, har du otur kan det vara början till haveri, det brukar ju börja med nåt, bara att köra på o ta det efterhand

Utloggad gunnhul

SV: Värmepump strular
« Svar #13 skrivet: maj 28, 2023, 13:44:06:06 »
Nu har den gått två dygn stängde av den, avstängd ca ett dygn startade efter 8 startförsök. Någon som vet var det går att beställa reservdelar nya eller begagnade. Pumpnamn (Competition 30hpra-e)

Utloggad nyburjare

SV: Värmepump strular
« Svar #14 skrivet: maj 28, 2023, 15:38:02:02 »

Utloggad gunnhul

SV: Värmepump strular
« Svar #15 skrivet: maj 29, 2023, 08:15:27:27 »
Har jag bara prisuppgifter eller nummer på komponenter så ser jag ju om det är lönt att reparera. Kretskortet styr väll kontaktorn vad jag förstår en changsning blir att byta det om priset är rätt. om det inte var felet har jag ju en reservdel till salu, så var min tanke

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan