VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: NYBÖRJARFRÅGOR, sandfilterpump och poolvärmepump, flöde, bypass osv.  (läst 1578 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maarii05

Hej!
Vi har en pool med cirka 16 tusen liter vatten och har nu köpt en ny sandfilterpump då
den förra gav upp förra året. Jag har köpt en Flowclear Sandfilterpump som renar 5300 liter per timme och
så har vi köpt en Aquaheat Pro mini 8 som har en vattencirkulation (Max. / Nom. / Min.): 2.5~3 m³/h l/min.
Så hur funkar det här nu då? Sprutar ju in dubbelt så mycket vatten till poolvärmaren? Om man sätter en sån där bypass
ventil så är det väl egentligen ingen mening att ha så stor sandfilterpump? Eller går då en viss mängd in i poolvärmaren och
resten går tillbaka till poolen genom bypassen?  :o guida mig genom detta snälla då det förmodligen är för lätt men jag gör det
krångligare än vad det behöver  ;D

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

En sandfilterpump renar inte vattnet , det gör ett filter , men det är kanske inbyggt det 'är så du menar ?
3 m3/h är 3000 liter i timmen , det är  50 l/minuten

Om du lyckas köra 5,3 m3/h genom ditt filter ( beror på tryck etc ) och du har poolvärmeran inkopplad på rören utan bypass och om rören har sådan dimension att den inte får en naturligt strypning , ja så kommer inte värmaren att hinna värma upp det vatten den får .

Du behöver en bypass koppling sp du kan justera in den mängd vatten till värmare som gör att det blir ca 1-2 gr skillnad på utgående vatten mot ingående om det blir 2.5-3 m3/h vet man inte det beror på utetemp.

Utloggad Puttel

Hej!
Vi har en pool med cirka 16 tusen liter vatten och har nu köpt en ny sandfilterpump då
den förra gav upp förra året. Jag har köpt en Flowclear Sandfilterpump som renar 5300 liter per timme och
så har vi köpt en Aquaheat Pro mini 8 som har en vattencirkulation (Max. / Nom. / Min.): 2.5~3 m³/h l/min.
Så hur funkar det här nu då? Sprutar ju in dubbelt så mycket vatten till poolvärmaren? Om man sätter en sån där bypass
ventil så är det väl egentligen ingen mening att ha så stor sandfilterpump? Eller går då en viss mängd in i poolvärmaren och
resten går tillbaka till poolen genom bypassen?  :o guida mig genom detta snälla då det förmodligen är för lätt men jag gör det
krångligare än vad det behöver  ;D

Hur upplever du ljudnivån på pumpen? Jag har en likadan som jag kört i 2 dagar, värmer bra men tycker den låter jäkligt mycket.  Speciellt på höger sida där den väsnas från kompressorn antar jag

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Det är normalt inga problem att köra högre flöde genom värmepumpen, den hinner absolut värma vattnet lika mycket (Överföra lika mycket energi till vattnet) som om du stryper flödet, troligen blir både COP och uteffekt högre med högre flöde.
Maxflödet som anges kan möjligen har med annat än värmeförmåga/effekt och COP, som t.ex. att mottrycket blir för högt, eller slitaget på värmeväxlaren blir högre än vad som är önskvärt.
Men kylprocessen i sig borde inte störas om flödet är det rekommenderade, eller högre.
För lågt flöde kan dock vara problematiskt.

En bypass fungerar så att du tar ett delflöde från totalflödet som skickas genom värmepumpen.


De två ventilerna mot växlaren ska vara fullt öppna, och så stryper man på ventilen i mitten så att det blir ett litet flöde över värmeväxlaren/värmepumpen.
Men som sagt, jag skulle inte tro att det behövs, dels är siffrorna på din pump troligen "fritt flöde", alltså utan sandfilter, rör och slangar som stryper flödet, och dels tror jag inte att det har någon betydelse för hur värmepumpen fungerar.
(Om det inte finns en flödesvakt som bryter på grund av högt flöde)
« Senast ändrad: juni 09, 2023, 10:20:06:06 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan