VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Saltklorinator Zodiac EI2 blir bara halvfull  (läst 2074 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gr1pen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Saltklorinator Zodiac EI2 blir bara halvfull
« Svar #10 skrivet: augusti 09, 2022, 20:50:24:24 »
Kan det vara så att rören är dragna på något sätt så du har en luftficka eller är det otätt innan pumpen så den suger lite luft. Jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att det ska krävas en pump på 1 hk. Din pump är specad med riktigt hög effekt redan. För visst sitter klorinatorn efter pump och filter?
Om du dessutom har haft den fylld så kommer ju luften någonstans ifrån, är pumpen klen och allt är tätt skulle det betyda att luft på något sätt orkade vandra mot vattentrycket och lägga sig där.

Det stämmer att klorinatorn sitter sist i slingan: Skimmer - Backventil - Pump - Filter - Värmepump - Chlorinator - Poolinlopp.

Jag tror inte problemet är luften, då det som sagt finns ett rör som leder ut luften från toppen av cellen om vattnet upptar utrymmet. 

Chlorinatorn sitter ju ovanpå röret och från cellen sticker det ned en liten "skopa" en bit i röret (på inloppssidan). När en del av vattnet träffar skopan så byter det riktning 90 grader och tvingas rakt upp och fyller på cellen som tillverkar chlorgas. Gasen trycks via utloppshålet i cellen ner i röret igen och följer strömmen till poolens inlopp.  Har då vattnet inte tillräckligt tryck, tänker jag, så rinner det förbi skopan och pressas inte upp i tillräcklig mängd i cellen. Därav min tanke om större pump.


Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan