VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygga Thermopool från lösa delar!?  (läst 5360 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fox32

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 3
  • Vill bygga Thermopool 4x8
    • Visa profil
Bygga Thermopool från lösa delar!?
« skrivet: juli 20, 2022, 17:25:38:38 »
Hej alla poolare!  :D

Har tänkt bygga en thermopool 4x8 med gaveltrapp från lösa delar och har tänkt platssvetsa linern. Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med er som gjort detta för tips och idéer på inköp och lösningar. Jag kommer ha teknikrummet i ett vidbyggt poolhus och har tänkt ha solfångarpaneler på denna lilla bod. Tänker mig ha en poolväermepump, men vill kunna värma från solpanelerna när dessa ger värme.

En annan stor anledning till att vilja bygga med lösa delar är för att hålla ner priset, köpa bättre begagnat där det är möjligt samt kunna ta det i en takt som passar vår ekonomi.

Alla tips och trix mottages tacksamt.  :)

Mvh
F
« Senast ändrad: juli 21, 2022, 21:52:46:46 av Fox32 »

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Bygga Thermopool från lösa delar!?
« Svar #1 skrivet: juli 20, 2022, 17:48:01:01 »
Hej och välkommen!

Ett kul projekt du har framför dig. Se till att poolen kommer i ett läge med många soltimmar, du kommer spara massor i uppvärmning då. Jag förordar även att skaffa ett tak, det håller skräpet borta samt blir som ett växthus ovanpå som hjälper uppvärmning ordentligt.
Själv värmer jag bara poolen i maj sedan håller den 29-30 grader själv resten av säsongen.
Tänk till med på hur du ska rena vattnet, här finns det flera skolor med mer eller mindre militanta predikare ;) Jag är en av dem som förespråkar autodos av klor och syra, Pahlens, Zodiac mfl är likvärdiga.
Trappan har du redan bestämt dig för, det är bra.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Fox32

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 3
  • Vill bygga Thermopool 4x8
    • Visa profil
SV: Bygga Thermopool från lösa delar!?
« Svar #2 skrivet: juli 20, 2022, 19:15:44:44 »
Tack för välkomnandet och dina tips :-)

Poolen kommer ha sol från tidig morgon till tidig kväll (20:00 nu mitt i sommaren). De jag känner med pool har träpooler, förvisso med tak, men de har värmepumparna på hela säsongen vad jag förstått. Vid riktiga värmeböljor kör de bypass eller stänger av dem, men det kryper snabbt ner i runt 26 om det blir svalare några dagar. Jag antar att Thermopoolerna är mycket bättre på att hålla värmen? Följdfråga blir då om min tänkta solvämelösning blir overkill då vi också tänkt ha tak.

Tjänar man något på att köpa från de olika themopool leverantörerna med sina olika typer av block eller kan man lika gärna köra Thermomur från Jackon?

Mvh

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Bygga Thermopool från lösa delar!?
« Svar #3 skrivet: juli 20, 2022, 22:06:31:31 »
Hej,

Många på forumet tycker att just min lösning (sin egen) är den bästa. Själv har jag inte skaffat den ännu. Harvar själv vidare med min manuella lösning.

Automatik ger oftast en högre kemikalieförbrukning. De som använder klor brukar ofta vilja ha så låg nivå som möjligt. Inte alltid så bra enligt mig. Genererar i andra problem som kan bli ett större problem.

Innan du beställer en liner så ta reda på vilken max-temperatur den klarar. Du slipper en massa annat obehag om du inte överskrider linerns max-temperatur.

En pool med isolering och tak behöver inte extra solvärme. Kör värmeväxlaren då det är kallare.

Min värmeväxlare har inte gått på en vecka. 35 grader idag. Förra året lyckades solen under taket uppnå 37 grader.

Köp en liner med den temperatur den klarar utan att det blir problem som att paletter lossnar. Oftast beror det på överskriden temperatur enligt mig. Sen är det lite mer till också. Men temperaturen är en huvudanledning till en liner som får problem. De billigaste liners verkar ha en maxtemperatur på 27 grader?

Vidare finns det råd och riktlinjer. Vidare alla som ger råd och kommentarer. Lätt att tro att man gör rätt men ändå får problem med sitt vatten.

Kul att du ställer frågor på ett forum. Plockar man ihop en poollösning är ett forum bra. Köper man en helhetslösning tycker jag själv att leverantören ska ge svar och råd. Det senare tycker jag ofta är ett problem enligt frågor på forumet.

Tydligen är detta forum välbesökt av leverantörer? Råd och informations förändras med tiden.

Tyvärr är de flesta frågor om problem. Enligt mig borde det inte vara så? Min leverantör av klor har slutat sälja den produkten jag brukar köpa. Vilken tur att det finns andra som säljer samma produkt. Vidare att den är bättre än den jag tidigare köpt.  Lätt att snöa in sig på produkter osv.

Kommer gå bra med din pool. Men se till att kolla maxtemp på liner. Vidare är det bra att du har koll på hur och varför du använder ditt val av desinfektion.

Med vänlig hälsning
Roger


Utloggad Fox32

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 3
  • Vill bygga Thermopool 4x8
    • Visa profil
SV: Bygga Thermopool från lösa delar!?
« Svar #4 skrivet: juli 21, 2022, 01:15:07:07 »
Hej,

Många på forumet tycker att just min lösning (sin egen) är den bästa. Själv har jag inte skaffat den ännu. Harvar själv vidare med min manuella lösning.

Automatik ger oftast en högre kemikalieförbrukning. De som använder klor brukar ofta vilja ha så låg nivå som möjligt. Inte alltid så bra enligt mig. Genererar i andra problem som kan bli ett större problem.

Innan du beställer en liner så ta reda på vilken max-temperatur den klarar. Du slipper en massa annat obehag om du inte överskrider linerns max-temperatur.

Tack för dina tankar och goda råd Roger.

Ja en automatisk kemlösning lockar för att hålla en jämn och hög vattenkvalitet. Men detta går ju alltid att komplettera med framöver, om det blir för jobbigt att dosera själv.

Detta med liner verkar inte helt lätt. Har läst mig till just det du skriver, att de tål olika temperaturer och att det är bra att "safe'a" lite ist. för att snåla, att hellre välja en tjockare liner etc. Har läst om folk som svetsat själva, men jag kommer anlita någon för detta.

Era uppgifter ang uppvärmningen har nu givit mig lite huvudbry. Att ha hyfsat effektiv solfångare (har tillgång till ca 6m2 kvalitetspaneler) riskerar ju då att bli alldeles för overkill med resultatet att man inte får avsättning för allt varmt vatten de producerar.

De tankar jag främst har nu är ändå ang vilka block man skall använda. verkar finnas 3-4 olika på marknaden där 3 av dessa inte finns tillgängliga om man inte köper ett helt poolkit av en leverantör, vilket jag inte är intresserad av. Sen har vi då Jackons block, men dessa är ju inte riktigt framtagna för pooler med en lite hårdare yta invändigt. Använder jag då en skiva eller liknande styvare material för att slippa avtryck i poolväggarna?

Mvh

Utloggad TommyC

SV: Bygga Thermopool från lösa delar!?
« Svar #5 skrivet: juli 21, 2022, 12:11:16:16 »
Jag rekommenderar pooltak och såklart bästa möjliga solläge för poolen som redan har nämnts. Med pooltak så når vi ibland 35 grader i vattnet vilket inte är helt behagligt och över vad som rekommenderas för liner. Då låter vi takets skjutlucka stå öppen. Med tak så blir solfångare nästan bara ett problem och tillför ytterst lite. Titta även på Tjälldén poolstomme. Det finns många trådar här med nöjda byggare av Tjälldén poolstommar. Jag har ingen egen erfarenhet av Tjälldén. https://tjallden.se/produktkategori/pool/

För egen del ser jag mest nackdelar med de system för automatisk dosering som är lämpliga för privata pooler. Vi har dock måttlig användning av poolen med oftast bara två badande förutom några få tillfällen per säsong. Med många badande som inte alltid duschar före bad så ökar fördelarna med automatisk dosering.

Nackdelarna är dock ganska många (enbart grundat på vad jag har läst här på forumet). Felfrekvens och livslängd är ofta väsentligt mindre bra än vad man kan förvänta sig. Kostnaderna för reparationer är därför ofta höga (jag jämför med noll kostnad som det blir utan ett sådant system). Driftskostnaderna är alltid mycket högre än för manuell dosering med veckoklorpuckar. Man behöver transportera hem flera 25/30-liters dunkar med klor och syra varje år. Vi gör av med ca 3kg veckoklorpuckar per säsong.

Reglersystemen är ganska komplexa. Orkar man inte läsa en tjock manual och lära sig hur det valda systemet fungerar (på ganska detaljerad nivå) så anser jag att automatisk dosering bör strykas av enbart det skälet. Tycker man att sånt är kul så gäller såklart det motsatta argumentet.

Jag rekommenderar att avsätta plats för eventuellt anskaffande av autodosering i framtiden men prova veckoklorpuckar först under minst en säsong.

Jämför även med Hayward om du ska ha automatik.

Jag använder sedan länge Eriks system för dosering. Det fungerar utmärkt och är gratis.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5598.msg60891#msg60891
Nyligen upptäckte jag att de plastburkar som ”Kräftstjärtar i lake” levereras i har en lämplig storlek för ändamålet. Antal hål och deras storlek anpassas efter vattenflödet och tiden som cirkulationspumpen kör. Med ca 12 timmar gångtid på cirkulationspumpen per dygn och 4 st 6mm hål i burken så räcker en 200gram veckoklorpuck ca 7 dygn här.

Mer tjat om detta: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15444.msg113749#msg113749
« Senast ändrad: juli 21, 2022, 12:27:07:07 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Delta2004

SV: Bygga Thermopool från lösa delar!?
« Svar #6 skrivet: juli 21, 2022, 17:27:27:27 »
Driftkostnad för automatsystem bero på vilket system man har.  Vi har saltvatten med klorinator, samt redox och ph-styrning. Enda som behövs är ph-sänkande syra. Dunken 20 l som vi fick förra året kommer räcka i minst 5 år, om inte mer. Inga övriga driftkostnader (el för uppvärmning så klart tillkommer) :-)

Utloggad Fox32

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 3
  • Vill bygga Thermopool 4x8
    • Visa profil
SV: Bygga Thermopool från lösa delar!?
« Svar #7 skrivet: juli 21, 2022, 21:49:39:39 »
För egen del ser jag mest nackdelar med de system för automatisk dosering som är lämpliga för privata pooler. Vi har dock måttlig användning av poolen med oftast bara två badande förutom några få tillfällen per säsong. Med många badande som inte alltid duschar före bad så ökar fördelarna med automatisk dosering.

Nackdelarna är dock ganska många (enbart grundat på vad jag har läst här på forumet). Felfrekvens och livslängd är ofta väsentligt mindre bra än vad man kan förvänta sig. Kostnaderna för reparationer är därför ofta höga (jag jämför med noll kostnad som det blir utan ett sådant system). Driftskostnaderna är alltid mycket högre än för manuell dosering med veckoklorpuckar. Man behöver transportera hem flera 25/30-liters dunkar med klor och syra varje år. Vi gör av med ca 3kg veckoklorpuckar per säsong.

Reglersystemen är ganska komplexa. Orkar man inte läsa en tjock manual och lära sig hur det valda systemet fungerar (på ganska detaljerad nivå) så anser jag att automatisk dosering bör strykas av enbart det skälet. Tycker man att sånt är kul så gäller såklart det motsatta argumentet.

Jag rekommenderar att avsätta plats för eventuellt anskaffande av autodosering i framtiden men prova veckoklorpuckar först under minst en säsong.

Jag använder sedan länge Eriks system för dosering. Det fungerar utmärkt och är gratis.

Tack Tommy för dina tips och inspel. Jag har sneglat på Tjälden tidigare, men gillar inte att tvunget behöva gjuta fast armeringsjärnen i plattan med allt vad det innebär i minskad felmarginal, försvårar vid avjämning, slodning och ev slipning. Därav har det fallit bort från min lista.

Som du säger är det helt klart värt att testa sig fram innan man landar i en automatlösning, vilket jag på ditt och tidigare skribenters råd kommer göra. Tack för länken till tråden om Eriks doseringssystem, den skall lusläsas :-)

Som du säger blir panelerna kanske bara ett besvär och värmer onödigt mycket. Den Idén har jag nog redan skrotat. Teknikrummet kommer som sagt ligga i ett litet poolhus och taket finns ju där, så även detta går att ändra i efterhand om det skulle vara så.

Driftkostnad för automatsystem bero på vilket system man har.  Vi har saltvatten med klorinator, samt redox och ph-styrning. Enda som behövs är ph-sänkande syra. Dunken 20 l som vi fick förra året kommer räcka i minst 5 år, om inte mer. Inga övriga driftkostnader (el för uppvärmning så klart tillkommer) :-)

Hej Delta. Tack för din intressanta input. Saltvatten i poolen har jag inte läst så mycket om. Antar att det ställer högre krav på komponenter i systemet då salt är mer aggressivt eller hur funkar det? Finns det uppenbara nackdelar med att köra saltvatten och klorinator?

Mvh
Fox


Utloggad Delta2004

SV: Bygga Thermopool från lösa delar!?
« Svar #8 skrivet: juli 21, 2022, 23:21:54:54 »
Hej Delta. Tack för din intressanta input. Saltvatten i poolen har jag inte läst så mycket om. Antar att det ställer högre krav på komponenter i systemet då salt är mer aggressivt eller hur funkar det? Finns det uppenbara nackdelar med att köra saltvatten och klorinator?

Mvh
Fox
De nackdelar kopplade till saltvatten är så klart hög krav på elsäkerhet (bara elektriker och enligt gällande regler). Sedan var vi noga med att använda endast A4 skruvar i trallen.
Med salt kan man inte ha rostfria stegar eller annat rostfritt, vi har trappa under liner som är dessutom bästa lösningen visade det sig. Lampa och inlopp/bredavlopp är i plast. Värmeväxlare och pumpen vi har tål salt
Salthalten är låg, motsvarar bräckt vatten i mälaren

Utloggad Elektrosmurf

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Utespa javisst!
    • Visa profil
SV: Bygga Thermopool från lösa delar!?
« Svar #9 skrivet: augusti 27, 2022, 12:12:19:19 »
Hej,
Går i exakt samma tankar som dig.
Att bygga poolen i lösa delar och ta det var efter ekonomin tillåter.

Dessa block är de jag har hittat än så länge.
Jackon Thermomur® 250 tillverkas av Jackon
Thermoblock P80 tillverkas av Chemoform
Thermoblock Thermopool v2.0 tillverkas av Poolstore
Thermopool NTX som tillverkas av Poolgiganten
Blocken är snarlika och poolstommen byggs upp på liknande sätt för alla poolblocken. Jackons Thermomur är originalet och det lutar nog att jag kommer välja dessa när jag väl sätter fart.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan