Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Problem att starta pool med sjövatten  (läst 2108 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PoolPeggy

Problem att starta pool med sjövatten
« skrivet: juli 14, 2022, 15:19:51:51 »
Jag har (ärvt) en pool som behöver fyllas med sjövatten. Vi har fyllt poolen med nytt vatten och använder Baquasil. Vattnet är inte helt oväntat grumligt så då har jag använd Saniklar Clear Water. Det blir väldigt mycket skit på botten. Problemet är att jag inte kan köra allt till waste för då måste jag ju fylla på med mer sjövatten och så har jag en ond cirkel. Eller? Jag har även använt Saniklar Sun flock Magic Rolls.

Jag har dammsugit genom sandfiltret och stängt av under utloppet för att få bättre sug. Det som händer när jag dammsuger är att ganska snart blir vattnet i inloppet grumligt, det står som plymer av vitt in i poolen, vattnet bir grumligt och det bildas ett fint skum på ytan i poolen. Vad är det som händer?

Så jag kan inte köra till waste och inte genom sandfiltret. Några tips om hur jag går vidare?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Problem att starta pool med sjövatten
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2022, 21:51:17:17 »
Fällningen som du fått är alltså för fina partiklar för att fastna i filtret utan går rakt igenom. Men visst kan man dammsuga till waste men man får vara snabb så att det nte försvinner för mycket vatten. Men ett annat alternativ är ju att tillsätta flockningsmedel som får de mycket små partiklarna att fastna  filtret efter att de klumpat ihop sig till större partiklar. Vi hade tidigare den situation du beskriver att vi hade ett dåligt vatten att utgå från och vi fick utfällningar som bara gick att få bort genom antingen flockning eller dammsugning till waste eller en kombination av metoderna. Sedan gjorde vi en ny brunn, riktig djup, och nu är problemen klart mindre, även om vi någon enstaka gång får ta till wastemetoden för att bli av med utfällt järn och mangan.

Utloggad PoolPeggy

SV: Problem att starta pool med sjövatten
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2022, 07:36:44:44 »
Tack för svar! Något förslag på flockningsmedel i detta fall? Jag använder som sagt Saniklar Clear Water och Saniklar Sun flock Magic Rolls, men det kanske finns något som fungerar bättre i detta fall? Det verkar vara VÄLDIGT fina partiklar i vattnet...

Kan tillägga att när jag flockat är poolen klar med skit på botten, men när jag dammsuger tar det inte lång tid förrän poolen är grumlig igen. Det känns som jag skulle behöva få till stabilare flockar...
« Senast ändrad: juli 15, 2022, 08:59:52:52 av PoolPeggy »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Problem att starta pool med sjövatten
« Svar #3 skrivet: juli 15, 2022, 10:55:59:59 »
Du vill inte läsa detta, men om jag vore i din situation skulle jag tömma poolen, och börja om från början, nu med klor.
Har inte hört någon som fått baquasil att fungera i längden, och dyrt är det också.
Ett av våra barn fick även hudproblem när vi körde med det. (rödflammig efter bad)

Kanske en knasig tanke, men skulle det inte kunna gå fylla poolen via sandfiltret så att ni inte spolar i onödigt mycket skit som sedan hamnar på botten?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Problem att starta pool med sjövatten
« Svar #4 skrivet: juli 15, 2022, 11:44:42:42 »
Det kanske är en väldigt bra idé att fylla via sandfiltret. Vårt Hayward breddavlopp har gängor för vinterpluggar i utloppen. Där skulle man kunna ansluta en adapter till trädgårdsslangen och trycka vattnet den vanliga vägen genom sandfiltret och så strömmar det filtrerade vattnet ut genom inloppen. Haken är kanske om man har dåligt vattentryck så lär det nog inte fungera.

Baquasil har vi läst många historier om genom åren. Dyrt och mindre bra.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad PoolPeggy

SV: Problem att starta pool med sjövatten
« Svar #5 skrivet: juli 15, 2022, 16:12:50:50 »
Jag har tänkt tanken att byta till klor, men förstår inte riktigt kemin bakom. Hur skulle klor ta bort mer partiklar än Baquasil? Produkterna tar ju inte i sig bort något ur vattnet, de tar väl bara död på det som växer där...? Det är sandfiltret som silar bort partiklar. Baquasil har fungerar i poolen i typ 20 år tror jag, men nu har vi varit tvungna att "starta om" poolen av olika anledningar och därav problemet.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Problem att starta pool med sjövatten
« Svar #6 skrivet: juli 15, 2022, 20:36:08:08 »
Hej,

Sjövatten innehåller en hel del humus/kolloider som är negativt laddade. Din desinfektion som är PHMB har positivt laddade delar. Den kan fungera som en tensid, dvs. som diskmedel.

Gissar att det kan vara dumt att tillsätta PHMB när vattnet fylls på från en sjö? Menar innan filtrering. Borde kunna skumma en hel del med sjövatten.

Flockningsmedel är nästan alltid positivt laddade för att fånga upp humus/kolloider.

Tror du är inne i en ond cirkel. Vidare fick PHMB nya farosymboler i EU:s nya direktiv från 2017. Misstänks kunna orsaka cancer.

Sen är PHMB mycket likt vårat egna försvar mot bakterier. Vilket betyder att PHMB kan orsaka antibiotikaresistens.

https://www.vgregion.se/s/skaraborgs-sjukhus/vardgivare/sarwebben/begreppsforklaringar/phmb-preparat/

Den ligger i topp för att utveckla antibiotikaresistens.

Men problemet är att få till ditt grumliga vatten. Tror att ditt desinfektionsmedel kan försvåra din mekaniska rening. Tycker förslagen var bra om att använda sandfiltret om cirkulationspumpen.

Gör så här om du vill få bort detta fort.
Tillsätt höj kalk och köp natriumsilikat (vattenglas) från Panduro. Tillsätt 1-2 dl. Obs, flytande form av vattenglas.

Se till att ha koll på ditt filter. Kommer klägga igen rejält. Du kommer behöva vara beredd att backspola flera gånger.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad Bjorn_82

SV: Problem att starta pool med sjövatten
« Svar #7 skrivet: juli 15, 2022, 20:58:16:16 »
Jag fyllde min pool med ”sjövatten” från egen damm. Riktigt brunt och äckligt, men det löste sig: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=17845.msg124685#msg124685

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Problem att starta pool med sjövatten
« Svar #8 skrivet: juli 16, 2022, 08:42:15:15 »
Jag har tänkt tanken att byta till klor, men förstår inte riktigt kemin bakom. Hur skulle klor ta bort mer partiklar än Baquasil? Produkterna tar ju inte i sig bort något ur vattnet, de tar väl bara död på det som växer där...? Det är sandfiltret som silar bort partiklar. Baquasil har fungerar i poolen i typ 20 år tror jag, men nu har vi varit tvungna att "starta om" poolen av olika anledningar och därav problemet.

OK, har ni kört med det i 20 år är det bara att gratulera.
Jag rekommenderar ändå klor, men du måste byta vatten för Baquasil käkar klor, jag gick från baquasil till klor utan att byta vatten och fick nog sätta i 8 kg klor innan det började visa fritt klor på testerna...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Problem att starta pool med sjövatten
« Svar #9 skrivet: juli 16, 2022, 08:43:33:33 »
Det kanske är en väldigt bra idé att fylla via sandfiltret. Vårt Hayward breddavlopp har gängor för vinterpluggar i utloppen. Där skulle man kunna ansluta en adapter till trädgårdsslangen och trycka vattnet den vanliga vägen genom sandfiltret och så strömmar det filtrerade vattnet ut genom inloppen. Haken är kanske om man har dåligt vattentryck så lär det nog inte fungera.

Baquasil har vi läst många historier om genom åren. Dyrt och mindre bra.

Tror inte vattentrycket är ett problem, fyller man med vattenslang så blir flödet bara bråkdelar av det normala flödet och tryckfallet över filtret borde bli försumbart.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Problem att starta pool med sjövatten
« Svar #10 skrivet: juli 16, 2022, 10:15:03:03 »
Jo, du har nog rätt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Problem att starta pool med sjövatten
« Svar #11 skrivet: juli 16, 2022, 15:59:34:34 »
Tack för svar! Något förslag på flockningsmedel i detta fall? Jag använder som sagt Saniklar Clear Water och Saniklar Sun flock Magic Rolls, men det kanske finns något som fungerar bättre i detta fall? Det verkar vara VÄLDIGT fina partiklar i vattnet...

Kan tillägga att när jag flockat är poolen klar med skit på botten, men när jag dammsuger tar det inte lång tid förrän poolen är grumlig igen. Det känns som jag skulle behöva få till stabilare flockar...

Jag använder flockningsmedel som kommer i en liten nätpåse som man lägger i skimmern. Det har alltid fungerat för mig. Det är vid uppstarten som jag kan ha en del alger i poolen och det kan vara svårt att få vattnet helt klart utan att flocka.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad PoolPeggy

SV: Problem att starta pool med sjövatten
« Svar #12 skrivet: juli 18, 2022, 20:32:20:20 »
Tack för all input! Det är alltid bra med fler hjärnor på ett problem  O0

Efter idogt slipande på min dammsugar-/filterteknik är det nu bara en mindre mängd irriterande grummel kvar i poolen.

Angående att pumpa in vattnet via sandfiltret så kan jag ha svårt att fixa det då det finns en inbyggd lösning för att pumpa vatten till poolen och den involverar inte en vattenslang. Men jag misstänker också att partiklarna är för små för sandfiltret hur som helt så nu har jag en idé om ett "förfilter" som ta även de minsta partiklarna när jag pumpar in nytt vatten. Kanske ska jag patentera min idé och tjäna grova pengar när det blir förbjudet att fylla pooler med kommunal vatten  >:D  >rulla<

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Problem att starta pool med sjövatten
« Svar #13 skrivet: juli 19, 2022, 08:33:37:37 »
Skulle tro att sandfiltret renar bättre än det mesta man kan köpa på öppna marknaden i form av filter.
Just av den anledningen har man mycket renare vatten i en pool än vad kommunen kan leverera, eller vad du kan hitta naturligt där ute i det verkliga livet.
Även kommunerna kör med sandfilter och flockning, men inte varv, på varv, på varv.

Sen är det självklart så att det går få sjövatten och brunnsvatten bra till sist, och det är väl egentligen det jag menar med mitt råd om klor och flockning, det är väl beprövat och används av massorna av en anledning.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan