VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Välja storlek på värmepump  (läst 1810 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karinc

Välja storlek på värmepump
« skrivet: juli 13, 2022, 22:57:48:48 »
Hej!
 Jag tänkte klicka hem en Swim & Fun Inverter Värmepump 9,0KW (  Maximal poolvolym m3; 40

Rekommenderad poolvolym m3; 12-33) men börjar tveka om jag borde ta den på 11 kw `( Maximal poolvolym m3; 65

Rekommenderad poolvolym m3; 15-60) istället? Min pool är 6*3 meter och djupet är väl ca 1,50 eller så, så ca 27 kubikmeter.
Vad säger ni?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Välja storlek på värmepump
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2022, 07:58:44:44 »
Mycket beror på vilken pooltäckning ni har, och var ni bor, och om poolen ligger i sol eller skugga större delen av dagen.
Kom med lite mer info så kan du få bättre svar.
Rent allmänt ångrar mig sig nog inte om man går upp ett snäpp i storlek, men 9 kW borde räcka om poolen är isolerad och har en bra pooltäckning.
Jag brukar räkna med att de där billiga värmepumparna som "Kallas" för 9 kW kan leverera ungefär 6 kW vid de förhållanden som råder i normalfallet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad karinc

SV: Välja storlek på värmepump
« Svar #2 skrivet: juli 14, 2022, 09:40:15:15 »
Har ingen täckning mer än sånt där bubbelplasttäcke. Den är nog inte särskilt isolerad heller - träsarg med sand/ jord på utsidan. Den byggdes nån gång på 70-talet. Sol mellan 11-17, sen skuggar träd för mycket. Dock knappast någon vind. Bor strax utanför Uppsala.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Välja storlek på värmepump
« Svar #3 skrivet: juli 15, 2022, 10:43:56:56 »
De där bubbelplasttäckena ligger ju ofta mer eller mindre i "i liv" med vattnet och är våta ovanpå stora delar av tiden, det isolerar inte mycket alls, vilket innebär att ni kan ha rätt hög energiförbrukning om ni vill komma upp högt i temp.
Så länge ni nöjer er med typ 28 grader borde det kanske fungera med den mindre pumpen ändå.
Hur som helst så tycker jag att ni borde investera i någon form av pooltäckning som går hålla torr, det är avdunstningen av vatten som formligen suger energi ur vattnet.
Isolering av väggar och botten är mindre viktig än pooltäckningen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Välja storlek på värmepump
« Svar #4 skrivet: juli 15, 2022, 11:35:35:35 »
Om ni gillar att bada och vill kunna använda poolen mycket så tycker jag att ni ska noga överväga att skaffa pooltak istället för ett bra överdrag. Ett exempel på pooltak är Nova Comfort som kostar 72kSEK till en 3x6 pool. Det blir några gånger dyrare än ett bra överdrag. Jämför t ex med Walu Pool för 19kSEK. Då blir det ett väldans vevande varje gång man ska öppna och stänga poolen. Tak med skjutlucka i den största sektionen är otroligt smidigt. Det tar bara några sekunder att öppna luckan och kliva i poolen. Ska man ha automatiskt överdrag så blir det ungefär samma kostnad som för ett pooltak. Jag har aldrig sett ett automatiskt överdrag i verkligheten men det finns ganska många trådar här om krånglande automatiska överdrag. De lär kräva löpande underhåll för att fungera.

Tak isolerar bra och håller största delen av skräpet borta från poolen.

Vi hade bara bubbelplast de första sex säsongerna med pool. Taket innebar en enormt stor förbättring. Nackdelarna är att det kostar en hel del och så är ju inte tak direkt vackra men ett lägre tak stör mindre än ett högt. Har man plats och inte störs av ett högt tak så kan man köpa ett tillräckligt långt tak för att ha bord och stolar längs kortsidan men då blir det såklart ännu dyrare. Det är svårt att jämföra hur bra olika överdrag är beträffande isolering och erhållen vattentemperatur då alla somrar är olika. Min ovetenskapliga undersökning säger att taket höjde vattentemperaturen 3-4 grader jämfört med den bubbelplast av relativt hög kvalité som fanns här när vi köpte fastigheten. Med pooltak och värmepump så håller vi 31-32 grader från starten strax före midsommar till slutet av september om vi vill.

https://poolstore.se/produkt/pool/poolskydd/pooltak/pooltak-nova-comfort-byggsats/
https://poolstore.se/produkt/pool/poolskydd/manuella-poolskydd/walu-pool-evolution/
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad karinc

SV: Välja storlek på värmepump
« Svar #5 skrivet: juli 15, 2022, 20:03:51:51 »
Tack för era svar!
Jag tog den på 11 KW. Något tak eller bättre täckning blir det inte - jag har inte råd med det. Badar inte ofta för är väldigt frusen, så det måste vara varmt i luften också för att jag ska bada. Bara synd att inte vilja bada ens när det är ca 30 grader ute för man tycker vattnet är för kallt... Tror jag kommer vilja bada lite mer nu iaf :)  I år har jag inte badat en enda gång, men det har ju också mest regnat...

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Välja storlek på värmepump
« Svar #6 skrivet: juli 15, 2022, 20:17:59:59 »
Ursäkta plumt inlägg. Men om man inte har råd eller tycker det är dyrt är det ingen jättebra idé att lägga sina pengar på att elda för kråkorna. Om det är kallt i hallen på vintern brukar man väl ändå stänga dörren och inte köpa ett större element som kostar ännu mer i drift för att få det varmt. Överdriven jämförelse, jag vet men det här är lite samma tänk. Din pump kommer jobba hårt, dra mycket energi som kostar mer än någonsin. Min pool har jag isolerat noga, har inte tillfört någon värme alls sedan årets uppstart i maj. Har haft temp mellan 29-30 grader sedan dess.
Om inte annat lever vi i en tid då det är populärt att tänka på miljön osv, då är isolering att föredra.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad karinc

SV: Välja storlek på värmepump
« Svar #7 skrivet: juli 15, 2022, 20:45:02:02 »
Ja, på sätt och vis har du rätt. Och visst är isolering att föredra men om man lever på ca 13 000/ månad efter skatt så är ju 72000 en omöjlig summa att lägga på det. Eftersom pumpen bara kommer vara igång i juni - augusti (aldrig i livet att jag skulle bada i september) så tror jag inte det blir så mycket. Har köpt ny liner och nytt däck för några år sedan, men nu bor inga barn kvar längre så den utnyttjas inte så mycket. Om då inte ens jag badar så var ju DET onödigt. I alla år tidigare har jag haft en solfångaranläggning. Iinte en som producerar el, utan en STOR( 6*2) meter  som värmde vattnet direkt med slingor, från en forskningssolvärmeanläggning som las ner så under de åren har jag inte lagt en krona på el för uppvärmning. Nu är den helt slut och går inte att laga längre, så då tycker jag att om jag värmer poolen litegrann i tre månader så har jag ändå inte slösat så mycket med jordens resurser. Bor dessutom i ett litet hus på 73 kvm som jag värmer huvudsakligen med egen ved. Så...

Utloggad karinc

SV: Välja storlek på värmepump
« Svar #8 skrivet: juli 16, 2022, 13:29:19:19 »
Jämför t ex med Walu Pool för 19kSEK. Då blir det ett väldans vevande varje gång man ska öppna och stänga poolen. T
Kollade på den där Walu Pool. Vi har en fast stege på ena långsidan, då går det väl inte med sån täckning? Stegen går inte att flytta för cirkulationen går i stegen (ledstängerna är alltså in- och utflöde till poolen). Vevandet gör kanske inte SÅ mycket för det är så vi gör med bubbelplasten.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Välja storlek på värmepump
« Svar #9 skrivet: juli 18, 2022, 09:04:40:40 »
Med en sådan stege går nog de flesta pooltäckningarna bort, om du inte köper ett riktigt stort tak, typ en meter bredare än du egentligen skulle behöva.
Låter som att dina tankar är vettiga, i praktiken skulle du ju inte ens behöva köra värmepumpen under veckor där man lovar dåligt väder, bättre då ha koll på prognoserna, och dra på pumpen ett par dar innan du vill bada.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag