CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Motstånd i filtret efter bara några dagar  (läst 1061 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joyride

Motstånd i filtret efter bara några dagar
« skrivet: juni 19, 2022, 23:11:48:48 »
Hello!
Tycker att effekten från backspolning av mitt sandfilter (50 kg sand) avtar för snabbt. Efter bara några dagar är trycket uppe på rött och jag får inte tillräckligt flöde genom värmepumpen.

Vi badar en del men det är inte direkt något skräp som kommer i poolen nu. Det jag funderar på är att vi hade rätt svåra algangrepp när vi startade upp för någon månad sedan, kan det vara ”guck” från det som inte åker ur med backspolningarna och som efter några dagar täpper till igen? Jag har inte öppnat filtret efter vintern och det är samma sand som förra säsongen.

När trycket är ok så filtrerar det bra, ok vattenvärden och klart och fint i poolen.

Funderar på att stänga av systemet och öppna filtret men det är såklart lite meck. Är det ovanpå sandytan som det som eventuellt stoppar upp bör finnas (så att jag bara behöver ta av locket) eller är det en större operation?

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Motstånd i filtret efter bara några dagar
« Svar #1 skrivet: juni 20, 2022, 08:20:34:34 »
Hur länge backspolar du hur ser vsttnet ut i glaskoppen

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Motstånd i filtret efter bara några dagar
« Svar #2 skrivet: juni 20, 2022, 08:55:32:32 »
En dum fråga, efter att du har backspolat har du kört "rinse" av sandfiltret innan du går tillbaka till normal drift/filtrering?
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad nyburjare

SV: Motstånd i filtret efter bara några dagar
« Svar #3 skrivet: juni 20, 2022, 09:40:13:13 »
Kör man inte rinse får man lägre tryck. Rinse är till för att lägga sanden rätt så det inte uppstår kanaler i sanden så vattnet passerar ofiltrerat.dvs då med mindre tryck... sanden endast utan smuts kan inte lägga sig så att ett högre tryck uppstår.

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Motstånd i filtret efter bara några dagar
« Svar #4 skrivet: juni 20, 2022, 11:18:50:50 »
Rinse är precis som det låter renspolning.
Det som händer när man kör rinse 10-15 sekunder är att eventuella sandkorn som landat i olika utlopp i 6-vägsventilen spolas ut genom backspolningsutloppet. Om man inte renspolar så finns risken att det kommer sand i poolen istället, några korn varje gång man backspolat.

Utloggad nyburjare

SV: Motstånd i filtret efter bara några dagar
« Svar #5 skrivet: juni 20, 2022, 11:39:35:35 »
0. Winter:   Läget läggs bara i om poolens vattennivå sänkts ner för vintern och poolen vinterstängs helt

1. Filter:   Normalt driftsläge med pågående rening

2. Backwash:   Backspolning där filtersanden rengörs

3. Rinse:   Filtersanden läggs till rätta

4. Waste:   För tömning av poolen om man har ett bottenavlopp. Läget används också för bottensugning direkt till avlopp.

5. Recirculate:   För pumpning av vatten utan filtrering, direkt till poolen

6. Closed:   Stängd

Utloggad joyride

SV: Motstånd i filtret efter bara några dagar
« Svar #6 skrivet: juni 20, 2022, 18:51:00:00 »
Sorry, jag var otydlig.
Jag backspolar till vattnet i glasröret ser klart ut och kollar även i utspolningsslangen så det med ögat syns att vattnet är klart.
Jag kör därefter rinse i 10-15 sek.
Filterkorgarna i skimmern och i pumpen är tomma.
Trycket sjunker från rött till grönt men jag upplever det alltså som att det blir för högt tryck igen alltför snabbt. Tyvärr har jag ingen exakt siffra utan bara en känsla.

Ska hålla mer exakt koll på nu hur lång tid det tar innan trycket ökat igen.
« Senast ändrad: juni 20, 2022, 18:55:23:23 av joyride »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Motstånd i filtret efter bara några dagar
« Svar #7 skrivet: juni 21, 2022, 08:13:07:07 »
Jag skulle lägga ned flockningskuddar (vi kör med dem från folkpool, tycker de fungerar bra) i skimmern, kör så i ett dygn och backspola sedan.
Då får du bort det mesta av sånt som i annat fall kan gå runt i cirkulationen.
När det gäller rinse så håller jag med spa_nisse, tror att den som skrivit instruktionen som nyburgare hänvisar till inte är riktigt uppdaterad, eller så tyckte de att det lät mer "övertygande" att skriva så.
Det är ingen skillnad på Rinse eller filter-läget när det gäller att lägga sanden tillrätta, utan vitsen är att man lägger sanden tillrätta utan att det följer med sandkorn in i poolen, de spolas istället ut via rinse-läget.
Båda har rätt, kan man också säga.
Förklaringen som nyburgare hänvisar till skulle varit skriven såhär istället:

0. Winter:   Läget läggs bara i om poolens vattennivå sänkts ner för vintern och poolen vinterstängs helt

1. Filter:   Normalt driftsläge med pågående rening

2. Backwash:   Backspolning där filtersanden rengörs

3. Rinse:   Filtersanden läggs till rätta, och den sand som i början kan läcka genom "filterstavarna" i botten av filtret åker ut i avlopp istället för in i poolen.

4. Waste:   För tömning av poolen om man har ett bottenavlopp. Läget används också för bottensugning direkt till avlopp.

5. Recirculate:   För pumpning av vatten utan filtrering, direkt till poolen

6. Closed:   Stängd
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad joyride

SV: Motstånd i filtret efter bara några dagar
« Svar #8 skrivet: juni 21, 2022, 10:45:53:53 »
Men i grunden kanske det är jag som överdriver, en backpolning var 4-5 dag kanske behövs ibland? Känner mest att det är konstigt att det täpper till så mycket att värmepumpen visar felkod för bristande flöde.

Slangarna har ju ändå sån dimension så sånt som kommit in borde kunna komma ut, känns som att jag testar filterkuddarna som du föreslår Rickard innan jag börjar öppna filtret.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Motstånd i filtret efter bara några dagar
« Svar #9 skrivet: juni 22, 2022, 09:40:17:17 »
Vi behöver bara backspola några få gånger/sommar för att det blir högt tryck, så nåt märkligt är det.
Kanske har ni en finare sand i sandfiltret än vad vi har, TROR att vi har 0.6 - 0.8 mm, men det finns också 0.4 till 0.6 och det kan nog göra rätt stor skillnad på hur fort trycket stiger?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag