VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolnybörjare - vad tänka på?  (läst 936 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PeterLidingo

Poolnybörjare - vad tänka på?
« skrivet: juni 18, 2022, 16:00:42:42 »
Är precis i färd med att beställa en 8*4m pool. Själva poolen och installationen känns lugnt - kommer få bra hjälp med det.
Poolen kommer vara nedgrävd en ganska bra bit från själva huset (gissar omkring 25 meter).

Vad ska man tänka på runt omkring när man aldrig gjort det här tidigare? Lägga trall runt omkring vs. lägga stenplattor? Hur viktigt med en sån sak som utomhusdusch? Bygga något extra litet förråd direkt för att man alltid måste förvara X, Y, Z? Alla ni som kan det här - vad ångrar ni att ni inte tänkte på från början...?

Har såklart viss budget - men absolut inte obegränsat. Men vissa saker kanske är dumma att spara in på...

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Poolnybörjare - vad tänka på?
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2022, 17:41:10:10 »
Hej och grattis till ett bra beslut.

Min åsikt är följande. Till själva poolen ska man ha rullbart tak, trappa i inte stege, solstolar o dylikt tar mycket plats, området runt kan inte bli för stort, köp inte robot, läs på och tänk igenom vilken väg du ska välja gällande kemi, jag förordar autodos med flytande klor och syra.
Vet att andra här tycker annat och vissa håller med med det tycker jag. Det är lite som om du gillar Apple eller Samsung.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad nyburjare

SV: Poolnybörjare - vad tänka på?
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2022, 18:38:53:53 »
Här kommer mitt råd:

Vill du att det skall se snyggt ut i trädgården och inte likna en gård med växthus, köp inget tak .
Trappa mkt bättre än stege du får ett helt annat o bättre användningssätt med trappa
Stenplattor framför trall
Utomhus dusch är kanon , det ångrar jag att jag inte hade de första 15 åren och då menar jag en riktig dusch med framdragen kallt o varmt vatten , denna har man även nytta av hela året förutom just vid minusgrader .
Skaffa solstolar och bord etc , miljön blir  så mkt trevligare när man kan vistas vid poolen o inte bara gå ner o sen upp o sen gå nån annanstans..

Köp en Robot ! från början !

Krångla inte till det med olika typer av automatik för klorering m det är mkt lättare än man tror att sköta detta för egen hand


Utloggad Corpes

SV: Poolnybörjare - vad tänka på?
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2022, 21:43:06:06 »
Jag är ägare till en pool nu i 2 år och de saker jag inte ångrar är utedusch, tak och stort pooldäck.

Utloggad TommyC

SV: Poolnybörjare - vad tänka på?
« Svar #4 skrivet: juni 19, 2022, 13:37:15:15 »
Vi upplevde 6 somrar utan pooltak. Taket innebar ett väldigt stort lyft för oss. Nu kan vi bada i 32-gradigt vatten varje dag även om det är en kall och regnig sommar. Dessutom minimeras nedskräpningen av löv och andra växtdelar så någon robot finns det inte behov av. Trappan är som nämnts mycket praktisk både då man går ner i poolen och för att sitta i. Vi har bara en dryg meter från poolen till det inglasade uterummet. Med 25 meter från poolen till huset så skulle jag vilja ha någon form av uterum nära poolen. Alternativt kan man ta med en badrock in under pooltaket vid kyligt och regnigt väder. Jag gillar inte heller att krånga till saker i onödan med automatisk dosering då det är mycket enkelt att dosera klor manuellt och så har man en pryl mindre som kan krångla.

Om du lägger trall eller sten över anslutningar för inlopp och breddavlopp så är det bra att tänka igenom hur du kommer åt dessa vid eventuella problem i framtiden. Jag skulle nog bygga en skyddande låda runt respektive armatur med enkel åtkomst via någon typ av lucka. Det har rapporterats här om problem med att kopplingar under mark har tryckts sönder och orsakat läckage när marken sätter sig efter en tid.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan