CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolpump tar in luft  (läst 754 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mik

Poolpump tar in luft
« skrivet: juni 07, 2022, 22:03:08:08 »
Min poolpump som står över poolens nivå har i år börjat ta in luft under natten när den är avstängd. Jag måste backspola den innan jag startar den annars kör den torr och motorskydd löser ut. Trodde det var packningen i Sandfiltert har bytat detta men hjälpte inte. Kan det vara att den tar luft via avlopps ledningen funderar på att sätta en ventil där?
Någon som har en idé

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Poolpump tar in luft
« Svar #1 skrivet: juni 07, 2022, 22:16:04:04 »
Tar luft betyder i ditt fall att du har ett läckage på sugsidan.. vattnet i slangen rinner ut..  kolla först det vanligaste felet pumplocket och o ringen

Utloggad Mik

SV: Poolpump tar in luft
« Svar #2 skrivet: juni 07, 2022, 22:25:59:59 »
Jag har kontrollerat locket och packningen och kopplingarna.
Måste felet ligga mellan brädavlopp och pump eller det kan hänga i hoppa med sandfiltret?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolpump tar in luft
« Svar #3 skrivet: juni 08, 2022, 08:23:15:15 »
Sugsidan är mest trolig om nu inte filtret skulle vara under pumpen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad nyburjare

SV: Poolpump tar in luft
« Svar #4 skrivet: juni 08, 2022, 08:57:07:07 »
Exakt, det måste vara på sugsidan , om du har en extra slang kan du kolla det enkelt, koppla loss anslutningen du har in i pumpen  , limma en extra koppling på den nya lösa slangen om du inte redan har en skruvkoppling , anslut denna på insuget och lägg andra änden direkt ner i poolen , blir det annorlunda då , då har du ett läckage mellan inlopp pump o skimmer , bara att börja gräva  O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag