Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Olöst mysterium med vinterpluggar som hoppar ur inloppen  (läst 1431 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermojito

Olöst mysterium med vinterpluggar som hoppar ur inloppen
« skrivet: mars 26, 2022, 18:47:51:51 »
Någon annan som haft vinterpluggar som hoppar ur inloppen som på bilden?

Vad beror det på och hur undviker man detta?

Har funkat bra i 6 år men i år har BÅDA pluggarna hoppat ur, som tur var verkar inte isen som därmed sjönk lyckats ta sönder något i poolen DENNA gången men det är inget som jag vill ska upprepas nästa år.

- Blir gummit hårt med tiden?
- Drog jag åt för lite med mina stelfrusna händer i Novembervattnet?
- Kan det på något sätt ha uppkommit ett tryck från pump/filtersidan som detta år var helt öppet både på in- och utlopp i maskinrummet inomhus? Räcker tryckpulsen genom slangen av en dörr som stängs mot ett tätt maskinrum upprepade gånger?? Känns inte troligt.

De ca 6 kubikmeter vatten som rann ut i maskinrummet hamnade som tur var direkt i katastrofavloppet och jag märkte det inte ens innan det eventuella vattnet på golvet torkat upp så det blev ingen katastrof på den sidan men som sagt is som sjunker i poolen känns INTE säkert….

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Olöst mysterium med vinterpluggar som hoppar ur inloppen
« Svar #1 skrivet: mars 27, 2022, 22:45:56:56 »
Dörrstängningen kan jag tänka mig kan vara boven, men långt ifrån säker.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Olöst mysterium med vinterpluggar som hoppar ur inloppen
« Svar #2 skrivet: mars 30, 2022, 07:30:43:43 »
Är inte pluggarna gängade?
Det har vi i alla fall, har aldrig lossnat.

OM jag får gissa så har det regnat, vilket gjort att isen som tidigare greppat pluggarna flutit upp, och pluggarna har ryckts loss.

Köp gängade pluggar så borde problemet vara ur världen.

Jag kan inte gänga in hela gängen på pluggarna, så jag har kapat av en del av gängorna så att jag kan få pluggen så tight mot poolväggen som möjligt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Olöst mysterium med vinterpluggar som hoppar ur inloppen
« Svar #3 skrivet: mars 30, 2022, 13:08:37:37 »
Pluggarna ser ut som mina. De är inte gängade på utsidan, de trycks in sedan finns en vingmutter och en skruv mot en bricka som drar ihop pluggen. När pluggen dras ihop ökar ytterdiametern och pluggen sitter riktigt hårt dessutom är det det ett rejält tryck från poolvattnet som håller pluggen kvar.
För att få rätt funktion ska det vara atmosfäriskt tryck på andra sidan. Jag kan verkligen inte förstå hur detta kan ske så tillvida de inte är felmonterade  eller att det skulle vara ett mottryck på andra sidan, typ oavsiktlig start av pumpen eller liknande.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Olöst mysterium med vinterpluggar som hoppar ur inloppen
« Svar #4 skrivet: april 06, 2022, 09:23:32:32 »
Som sagt, om det frusit i poolen, och pluggarna frusit fast i isen - och det sedan regnat så kommer isen att flyta uppåt i poolen, den drar då pluggarna med sig.
Inte konstigt alls tycker jag.
Detta kräver dock att regnvatten/snö kan hamna i poolen under vintern - och det beror ju då på hur poolen har varit täckt, om den varit täckt.

Vi täcker t.ex. inte vår pool, så för att undvika denna typ av problem (som vi haft) så låter jag poolen frysa full upp till brädden (det bräddar i braddavloppet när vattennivån kommer någon cm nedanför poolsargen).
På detta sätt ligger isen kvar på samma nivå även om det regnar snöar mängder under hösten/vinter/våren.

Det funkar för oss i alla fall.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Stompen

SV: Olöst mysterium med vinterpluggar som hoppar ur inloppen
« Svar #5 skrivet: april 17, 2022, 16:17:37:37 »
Vad händer?
Öppnade upp idag och visst hade ena pluggen hoppat ur, därmed hade också vattnet sjunkit till denna nivå typ 25cm lägre.
Någonting måste skjuta ut pluggarna. Jag har slangen öppen i andra änden så de är någorlunda tömda även om jag inte har något perfekt fall.
Ska kika på pluggen när jag får tag i den under isen.
Torrt i maskinrummet där vattnet borde hamnat så det måste ha hänt för en tid sedan.
Behöver man köpa nya fräscha emellanåt?
Kan inte se att isen gjort någon skada på väg ner, linern hasat en aning vid ena lampan men gissar att det ger sig med vattenpåfyllnad.
Edit: ser nu att båda propparna hoppat ur, ännu märkligare
« Senast ändrad: april 17, 2022, 16:21:43:43 av Stompen »

Utloggad Thermojito

SV: Olöst mysterium med vinterpluggar som hoppar ur inloppen
« Svar #6 skrivet: april 17, 2022, 20:25:35:35 »
Jag tror att Rickard teori om att isen är inblandad stämmer, MEN jag tror inte att det behövs regn.

Jag har själv tak så jag vet att det inte kommer in vatten även om det är regnstorm utanför, men ändå har BÅDA mina pluggar hoppat ut i vinter precis som för ”Stompen”.

Högst upp på min hypoteslista just nu står därför att det ÄR isen som dragit ut pluggarna efter att vingmuttrarna och det som sticker ut på pluggen frusit fast i isen. Sen har isen fortsatt växa neråt i poolen och eftersom is har lägre densitet än vatten måste då isen ovanför långsamt stiga uppåt och drar då med sig pluggarna som sedan faller till botten när isen smälter.

Jag tror att isen i poolen blev tjockare i år än tidigare år och jag sänkte vattnet några cm lägre i höstas än vad jag brukar göra, det tror jag är anledningen till att pluggarna suttit kvar de senaste 6 åren men inte i vinter. Rickard skrev dessutom att han försöker få sina pluggar flush med poolväggen och det kanske hjälper till att undvika att isen får tag i dem.

Vad tror ni?

Utloggad Stompen

SV: Olöst mysterium med vinterpluggar som hoppar ur inloppen
« Svar #7 skrivet: april 17, 2022, 21:04:58:58 »
Det känns som en rimlig förklaring till att båda hoppar ur, men det skulle innebära väldigt tjock is.
Verkar finnas gängade proppar som livar bättre med väggen. Blir nog att försöka hitta sådana

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan