VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Saltklorinator flipp eller flopp?  (läst 1794 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alvar

Saltklorinator flipp eller flopp?
« skrivet: mars 22, 2022, 15:11:25:25 »
Total nybörjare och vi ska i sommar sätta ihop en liten rund pool diam 3m och 1.3 djup. Nu har jag sett att det finns billiga saltklorinatorer. Finns det fördelar med en sådan?

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Saltklorinator flipp eller flopp?
« Svar #1 skrivet: april 03, 2022, 09:12:16:16 »
Du menar fördel med saltklorinator antar jag, och inte fördel med en billig sådan...


En saltklorinator håller en låg och konstant klorhalt i poolen och dessutom får man bada i saltvatten vilket jag tycker är behagligare. Det enda jag gör är att hälla i salt vid påfyllning/uppstart och sen fylla på lite salt två-tre gånger under säsongen (p.g.a backspolningar då en del salt försvinner) sen sköter klorinatorn resten.


Lite pH kontroll får man hålla och beroende på hur mycket det badas öka/minska klorinatorn något men annars så mycket enklare än att hålla på dosera klor.


Någon enstaka chockklorering får man också göra, men mer sällan än om man kör med klorpuckar (eller liknande).


Jag rekommenderar verkligen klorinator och saltvatten!
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad henrik79

SV: Saltklorinator flipp eller flopp?
« Svar #2 skrivet: april 05, 2022, 09:34:20:20 »
VI har kört en enkel saltklorinator från Intex under två år nu och den gör sitt jobb. Man vet ju inte hur länge den vill vara med och leka, men än så länge visar den inga tecken på att ge upp.

Nackdel är att man får hålla koll på drifttid själv via timer. Den går att ställa in i typ 3, 6, 8 timmar och startar direkt när man trycker, det finns ingen klocka i den, vilket gör att det är svårt att synka med en poolpump som går på timer. 

/H

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan