VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Frågor ang täckning av utomhus spabad  (läst 1702 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JappOkejJa

Frågor ang täckning av utomhus spabad
« skrivet: november 24, 2021, 16:11:48:48 »
Jag har ett spabad som står ute. Har lite frågor om hur ska täcka det, speciellt nu på vintern.

Gör det något om det är vatten på själva locket när jag lägger på täcknings "presenningen" eller är det viktigt att locket är helt torrt när jag lägger över täckningen? Om det är vatten på locket och blir minusgrader så det fryser kan det skada locket och hur gör jag i så fall? Sedan undrar jag även om det gör något att snö kommer upp på sidorna av spabadet på områden som inte är täckta av täckningen?

Poolgiganten

Utloggad Ingvar

SV: Frågor ang täckning av utomhus spabad
« Svar #1 skrivet: november 25, 2021, 09:02:59:59 »
Vad är det för slags SPA-bad du har? Om det är en uppblåsbar variant, så är det nog bättre att du tömmer det på luft och tar in det, och att det där inte är minusgrader.
Om du har det avstängt utomhus över vintern, så är det delarna i cirkulationssystemet, munstycken m.m. som du i första hand måste säkerställa att det inte finns kvar någon fukt i som kan leda till frysskador.
Isoleringen i locket behöver vara torr, och om ytskiktet på locket är skadat och släpper igenom vatten, så bör det åtgärdas.
« Senast ändrad: november 25, 2021, 09:08:44:44 av Ingvar »
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad JappOkejJa

SV: Frågor ang täckning av utomhus spabad
« Svar #2 skrivet: november 25, 2021, 14:35:37:37 »
Vad är det för slags SPA-bad du har? Om det är en uppblåsbar variant, så är det nog bättre att du tömmer det på luft och tar in det, och att det där inte är minusgrader.
Om du har det avstängt utomhus över vintern, så är det delarna i cirkulationssystemet, munstycken m.m. som du i första hand måste säkerställa att det inte finns kvar någon fukt i som kan leda till frysskador.
Isoleringen i locket behöver vara torr, och om ytskiktet på locket är skadat och släpper igenom vatten, så bör det åtgärdas.

Det är ett "riktigt" Spa-bad, inte upplåsbart. Inköpt på Svenska bad. Det är alltid på.

Utloggad Ingvar

SV: Frågor ang täckning av utomhus spabad
« Svar #3 skrivet: november 26, 2021, 12:12:33:33 »
Jaha, men när ni ska använda badet under vintern så blir det ju mer krångligt att hantera både pressening och lock. Jag vet ingen som gör på det sättet, och förstår inte heller vad det skulle syfta till. Möjligen kanske det kan förlänga livslängden på locket något - eller så kanske det skapar andra problem som i stället förkortar livslängden (vilket jag antar att du är inne på med din fråga?). Att det hamnar snö runt om på utsidan förväntar jag mig att SPA-bad ska klara av som är avsedda att kunna användas i Norden-klimat.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan