VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: VARNING  (läst 3968 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: VARNING
« Svar #10 skrivet: augusti 18, 2021, 16:57:18:18 »
Tycker Rickard har helt rätt i sitt resonemang och tycker du sköter detta forum ypperligt. O0
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: VARNING
« Svar #11 skrivet: augusti 19, 2021, 18:34:00:00 »
Det är uppenbart att inlägg som dessa är till för att sätta press på leverantörerna, INTE att varna andra (Även om det säkert kan finnas någon medkännande själ som verkligen gör det bara för att varna).
Av den anledningen brukar jag försöka bemöta varningarna med fakta om vad som gäller, t.ex. att efter att garantitiden gått ut så måste köparen bevisa att felet var befintligt vid leverans - vilket som regel är svårt.
Kan man inte göra det så är det bara bita i det sura äpplet och betala vad det kostar att fixa felet.
Visst finns det säkert leverantörer som ger goodwill och ersätter varan om de vet att den inte riktigt håller måttet, och är någorlunda billig att ersätta, men som regel går nog de flesta efter de lagar vi har som stipulerar hur problem som dessa skall hanteras.

Det jag gör för att minska allvaret i den kränkning som leverantörerna utsätts för i fall som dessa är ofta att jag plockar bort leverantörens namn från ämnesrubriken, Google och andra sökmotorer indexerar sidorna väldigt mycket efter ämnesrubriken, så varningsinlägg som dessa kan skada företagen rätt mycket, även om ämnet bara startats i utpressningssyfte, utan att kunden ens har rätt i sak (Som jag tolkar det första inlägget i denna tråd).
Ibland händer det att jag raderar också, men inte så ofta - då skall det vara ställt utom varje rimligt tvivel att kundens krav är otillbörliga.
Hej,

Fortsätt som du beskriver.
Det är sällan hela sanningen kommer fram i en tråd.
Vidare vem försvarar företagen? De kanske inte alltid har fel.


Tror Nyburjare försökte ge en beskrivning av detta. Sin upplevelse. Alla har olika sådana.

MVH
Roger

Utloggad Nilma

SV: VARNING
« Svar #12 skrivet: augusti 24, 2021, 11:37:44:44 »
Det är sant att det var mitt första inlägg. Är inte den som brukar skriva. Faktiskt det första inlägget jag någonsin gjort i något forum på internet. Har jag påverkats av den felaktiga behandling som jag uppfattat att jag fått. Ja, uppenbarligen har jag upplevt något som fått mig att ändra mitt beteende och börja skriva på forum. Jag har inte handlat poolsaker tidigare men jag har handlat mycket annat och ibland haft otur och behövt utnyttja garantin. Har däremot aldrig upplevt en process som den jag haft med nämnda företag.

Som jag skrivit ovan så upplever jag inte att man svarar på problemet som jag beskriver utan på andra saker. Att lyssna på sin konsument visa att man förstår utmaningen och sedan vara överens, eller inte. Det är rätt konsumentbemötande. Att ge svar på andra frågor eller förhala är fel konsumentbemötande. Åtminstone som jag ser det.
Jag trodde att företaget skulle klara att hantera reklamationer på ett bra sätt. Min upplevelse är att de inte kan det.

Utloggad nyburjare

SV: VARNING
« Svar #13 skrivet: augusti 24, 2021, 14:26:37:37 »
Visst har du rätt att skriva och utrycka din åsikt, det skall man göra .

Men som du säkert förstår blir man fundersam pga av upplägget med första inlägg, dock förklarat nu.

Men även fundersam på vad du vill uppnå , att rädda alla andra från att komma i samma situation eller någon form av påtryckningsmedel mot butiken ?

Jag hade nog själv lagt all min energi på att kommunicera med butiken, jag tror inte utfallet blir bättre för din del eller annorlunda pga av att man skriver det på forum.

Som gammal jurist vet jag också att det är HELT omöjligt att bilda sig en uppfattning om ett händelseförlopp eller utfall av ett sådant genom att höra en(1) part i en konflikt , det är helt omöjligt och skall inte förekomma.

Hade du däremot lyckas bjuda in motparten i forumet så ni kunde föra en öppen dialog då är det helt annorlunda och vi andra skulle kunna bilda oss en uppfattning vem som har mest på fötterna .

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: VARNING
« Svar #14 skrivet: augusti 25, 2021, 07:32:22:22 »
Håller helt med.
OCH, jag tycker dessutom att det är konstigt att företag som kritiseras inte oftare bemöter inläggen på forum som dessa.
I detta fall har så vitt jag kan förstå garantin gått ut, så det borde ju vara enklaste sak i världen att förklara sitt agerande.
Typ:
Garantin på denna vara har löpt ut.
För att kunna hävda den 3-åriga reklamationsrätten så måste kunden kunna bevisa att produkten var defekt redan vid leverans, då så inte skett, och vi inte haft några större problem med just denna produkt att vi vill gå in med goodwill så hänvisar vi kunden att köpa ny vara, av oss, eller av annan.

Kanske är det så att kritiken är befogad i de flesta fall, och företagen riskerar att visa sitt tillkortakommande ännu mer klart om de börjar debattera i forum som detta?

Vi har ju ett exempel där vi under våren/sommaren sett att så kan ske, men för riktiga, seriösa företag, våre det nog liten risk att de skulla förlora sitt anseende av att kommentera.

Jag kommenterar t.ex alltid kritik som energibutiken.se får på trustpilot, de gånger jag uppmärksammas på det i alla fall.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan