VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Terasspool badtunna med salt havsvatten  (läst 2820 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dadid

Terasspool badtunna med salt havsvatten
« skrivet: juli 04, 2020, 10:41:56:56 »
Funderar på att skaffa en glasfibertunna att sänka ner i däcket vid fritidshuset. Då det ligger på stranden känns det naturligt att pumpa upp saltvatten.
Rimligen kommer tunnan endast att användas några helger of season. Dvs, jag funderar på att skippa kamin till förmån för elvärme och isolering.
Vad bör jag tänka på? Förmodar att saltvattnet är en viktig faktor vid val av elvärmare och pump?
Tips och idéer emotses med tacksamhet.

Poolgiganten

Utloggad HCB514

SV: Terasspool badtunna med salt havsvatten
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2020, 19:50:10:10 »
Min första tanke är ju att saltvattnet kan skada viss metall så du får kolla upp så det inte rostar.
för det andra så vill du nog filtrera vattnet och kontrollera ph, alkalitet osv.
Aldrig hört talats om det till badtunnor men jag vet att vissa badhus har saltvatten så det bör inte vara omöjligt

Utloggad Dadid

SV: Terasspool badtunna med salt havsvatten
« Svar #2 skrivet: augusti 02, 2020, 13:46:40:40 »
Har nu ritat lite på geometrin.
Fotdelen, dvs ca 30 cm skulle behöva grävas ner i mark.
Hur bör jag anlägga detta bra?
Är det dumt att skippa bottenventil till förmån för dränkbar pump.

Utloggad Dadid

SV: Terasspool badtunna med salt havsvatten
« Svar #3 skrivet: april 03, 2021, 21:06:39:39 »
Tunnan på plats och provad.
Tycker att det tar fasligt lång tid att få upp värmen. Idag 2st 40 kg säckar björkved 7-35 grader på 7h.
- Vad är mitt mest sannolika misstag?

Även om vattnet som pumpas upp från havet ser klart ut finns det endel plankton å grejor. Hur skulle du behandla vattnet om man avser bada i samma vatten 2-3 ggr över en långhelg?


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan