VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gjuten pool i berg - ska jag lägga ner?  (läst 5525 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ramz

Gjuten pool i berg - ska jag lägga ner?
« skrivet: mars 08, 2020, 20:39:29:29 »
Hej,
har läst många trådar här, och nu tänkte jag posta min utmaning.

Placeringen och markförhållandet är relativt trixigt, men detta tror jag skulle vara det bästa läget för poolen.
Jag tänker en ca 6x3m eller lite mindre, gjuten i t ex Thermomur (huset är byggt med denna lösning så har viss erfarenhet). 3 sidor kommer i princip ligga mot berg, medans den fjärde blir öppen mot en passage.

Behöver spräcka ur en hel del berg (35m3?) och det behöver göras med snigel eller Simplex alt nån hydraulisk variant. Gissar att jag behöver komma ner ca 1.5m. Poolkanten får sticka upp ca 50cm ovanför nuvarande nivå på berget.

Tänker att man spräcker ur, gjuter en ram på berget, dränerar, jämnar av, isolerar och sedan en platta på det, på vilken väggarna sedan gjuts. Jag tänker att det inte behöver återfyllas givet att det armeras rätt (?). Ett pooldäck byggs runt alltihop. Pumpar och maskineri placeras i ett utrymme ca 10 meter bort.

Se bilder!

Är detta ett helt vansinnigt projekt som jag borde lägga ner? 
Vad tror ni?


Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Gjuten pool i berg - ska jag lägga ner?
« Svar #1 skrivet: mars 08, 2020, 22:04:55:55 »
Som jag förstår det har du tänkt att först gjuta en platta, sedan isolera och sedan helt enkelt gjuta en betongpool ovanpå isoleringen ? Mycket jobb och kostnader, men tekniskt bör det fungera. Förutsatt att lådan du gjuter är välarmerad och tillräckligt tjock och gjuten i vattentät betong, plus att du måste ha delade formstag av en viss typ, så det inte finns genomgående formstag som ger läckor, så bör det gå. Däremot vet jag att det är mycket vanskligt om man tänker att utnyttja fast berg som någon del av poolen och gjuta mot. Det lär inte heller det vara helt omöjligt, men det förutsätter specialmetoder för att man inte skall få en läcka mellan berg och betong och dessutom att berget är heltätt vilket ofta heller inte är fallet (sprickor av olika slag är vanliga i berggrund).

Att spräcka ut berg i den kvantitet du talar om lär inte heller bli enkelt. Ett alternativ är att såga med diamantwiresåg eller att använda jet-bränning, en metod som dock bara går i vissa bergarter. Min man kom i kontakt med sådan teknik i samband med ett bygge av ett vattenkraftverk, där man använde tekniken till att förbättra tilloppstunnlar. Fördelen: inga vibrationer som vid sprängning Nackdel: långsammare och rakt inte billigt.

Utloggad Ramz

SV: Gjuten pool i berg - ska jag lägga ner?
« Svar #2 skrivet: mars 08, 2020, 22:21:48:48 »
Hej! Ja, det är ungefär så jag tänker.

Klart att spräckningen kommer bli jobbig/seg, men det måste ju göras plats.

Tänker att plattan gjuts, därefter byggs 4 väggar i thermomur/jackon ungefär som vilken källare som helst. Ser dock inte riktigt problemet med att berget måste vara tätt och vattentät betong användas?

Jag kanske var otydlig - insidan kläs med liner som vilken pool som helst (även om det hade varit fräckt med betong).

Vatten som rinner in mellan pool och berg får man nog fundera på hur det skall tas om hand. Antar att man får spräcka ur lite extra för att få plats med dränering och liknande.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Gjuten pool i berg - ska jag lägga ner?
« Svar #3 skrivet: mars 09, 2020, 10:31:36:36 »
Klart du ska köra!

Det begränsande är din plånbok. Är poolen värd 400.000:-? Kan du göra en del av jobbet själv? Börja ta in lite offerter på "sprängning". Dränering mellan berg och pool går säkert att lösa med ett lager makadam, kanske får du då ta bort något mera berg.

Som nummer två i stora utgifter blir gjutningen, ta in lite offerter här också...

Resten standard, och kostnaden beror på vad du väljer för poolutrustning och material i pooldäck.

Sen har du en unik möjlighet att kanske få till "något extra"... Att på något sätt få in en berghäll eller liknande i pooldäcket vore fint. Eller sätt in en jätteskiva glas i den ena långsidan av poolen - lite får man drömma...
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Ramz

SV: Gjuten pool i berg - ska jag lägga ner?
« Svar #4 skrivet: mars 09, 2020, 11:15:28:28 »
haha, ja, klart det vore fantastiskt att bygga ett "akvarium". Det är t o m en riktigt bra idé. Undra vad en ~1.5x6m glasskiva skulle kosta (och hur man fäster och tätar den?)?

Jag gillar att göra saker själv för att hålla ner kostnaderna samt ha kontroll. Tror jag söker nån typ av bekräftelse på att idén inte är helt galen.   <help>


Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Gjuten pool i berg - ska jag lägga ner?
« Svar #5 skrivet: mars 09, 2020, 12:44:38:38 »
Hej!
Jag skulle nog säga att din idé är inte mer galen än någon annan som har sten/berg på tomten. Stora skillnaden är att du redan ser berget så det blir ingen otrevlig överraskning.
Så med andra ord, KÖR PÅ!
Berätffande galsskiva i ena långsidan, absolut skit nice och du funderar på hur du skulle täta den mot övriga poolen, jag undrar hur du tätar då du tänker dig ha liner ;)
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Ramz

SV: Gjuten pool i berg - ska jag lägga ner?
« Svar #6 skrivet: mars 09, 2020, 13:03:49:49 »
Bara att börja spräcka då!

Det där med glasskiva vore såklart fräckt, men oftast blir denna typ av ideér för komplicerade och kostsamma att genomföra. Men visst, för skojs skull kan man ju utmana några poolleverantörer och höra vad de kan.

:)

Utloggad TommyC

SV: Gjuten pool i berg - ska jag lägga ner?
« Svar #7 skrivet: mars 09, 2020, 15:42:48:48 »
Den här poolen med del av väggen byggd av glasskivor och pelare i rostfritt finns på Gran Canaria. Personligen tycker jag inte att det tillför så mycket mer än kostnader och risker. Det som syns högst upp är en "overflow-ränna".
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Ramz

SV: Gjuten pool i berg - ska jag lägga ner?
« Svar #8 skrivet: mars 09, 2020, 15:50:12:12 »
Det är ju en lösning. Såg lite komplicerat ut.

Den här varianten gillar jag dock. Om det är komplicerat eller inte har jag ingen aning om, men antagligen.  <dontkn>


Utloggad TommyC

SV: Gjuten pool i berg - ska jag lägga ner?
« Svar #9 skrivet: mars 21, 2020, 12:27:18:18 »
En härdad glasskiva som limmas mot sten verkar ju ganska enkelt. Jag gissar vilt, har egentligen ingen aning. Kolla med en glasmästare.  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan