CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Syriana  (läst 16502 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohanZ

SV: Syriana
« Svar #20 skrivet: november 02, 2006, 17:12:33:33 »
Om man badar i en pool med fel på en 12-voltsinstallation lär man inte känna någonting.
Om man däremot pissar på ett elstängsel så lär man akta sig för att göra om det.
Fy f-n vad ont det skulle göra! Ofaligt men smärtsamt!

Jag upptäckte för övrigt att min lampa var sönder och full med vatten när jag rev min pool. Jag vet inte om jag badade med lyset tänt någon gång. Jag märkte iaf ingenting. Jag har däremot inte pissat på något elstängsel och tänker inte prova heller.
Tömd och delvis riven markpool i trä från 70-talet. Planerar att gjuta/mura en ny i vår.

Poolgiganten

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Syriana
« Svar #21 skrivet: november 03, 2006, 08:39:21:21 »
Jag menar att om man har en trasig lampa eller någon sladd med brott på, så är man skyddad med en jordfelsbrytare.
Det hände en tragisk olycka med en ung mamma för något år sedan där hon gick ut barfota på gräsmattan och fick ström genom kroppen. Hon avled av sina skador.
Hade hon haft en jordfelsbrytare så hade hon klarat sig helt oskadd.
Så ingen kan hävda att man inte behöver en jordfelsbrytare. De flesta poolfabrikanter rekommenderar dessutom att man gör alla installationer över en jordfelsbrytare.
Sen kan man pissa på elstaket eller göra vad man vill om man har den läggningen.
/Ello
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Syriana
« Svar #22 skrivet: november 03, 2006, 10:03:45:45 »
Förklara på vilket sätt en 12 volts trafo kan gå sönder så att man får 220 volt istället.
På vilket sätt kan 220 v komma ut från en 12 volts trafo i poolen ?
Ni som verkar vara kunniga (Ello och JohanZ) på detta med el, förklara detta för mig.

Jag tycker också att jordfelsbrytare är bra och viktigt.

Jag har inte läggningen att pissa på elstaket, vill bara påpeka att det är nästintill ofarligt med en 12 volts lampa till poolen.

Men som sagt, redogör gärna för oss som inte fattar.

(det är nog så att det fortfarande är farligare att pissa på ett elstaket än att ha en 12 volts lampa i poolen)

Utloggad JohanZ

SV: Syriana
« Svar #23 skrivet: november 03, 2006, 10:54:29:29 »
En transormator består av två (eller flera) lindningar och (oftast) en järnkärna.
Förhållandet mellan antal varv på primär och sekundärsidan ger utspänningen.
Om t.ex. en trafo har 10.000 varv på primärlindningen och 1000 varv på sekundärlindningen blir utspänningen en tiondel av inspänningen. 220V in ger 22V ut. På motsvarande sätt kan man transformera upp spänning om förhållandet är det motsatta.
En transformator fungerar bara med växelström.

Oftast är primär och sekundärlindningarna lindade ovanpå varandra på kärnan. Lindningarna består oftast av lackad koppartråd (med plastisolering skulle det inte få plats särskilt många varv). Dessutom brukar det ligga någon form av isolering mellan de två lindningarna (typ papper eller plast).

OM transformatorn blir extremt överhettad eller utsätts för brand så kan isoleringen mellan de två lindningarna gå sönder vilket gör att lindningarna får elektrisk kontakt med varandra och 220V kan komma ut på sekundärsidan. Det är för att undvika detta som man har säkringar...

Jag hoppas att jag har förklarat förståeligt.

Tömd och delvis riven markpool i trä från 70-talet. Planerar att gjuta/mura en ny i vår.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Syriana
« Svar #24 skrivet: november 03, 2006, 12:17:41:41 »
Det du beskriver JohanZ bedömmer jag som väldigt väldigt ovanligt.

Säkringen går ju! Och går inte säkringen i trafon så har man ju säkringen i huset. Och i många fall jordfelsbrytaren.

Det är nog fortfarande farligare att pissa på ett elstaket. :D


Utloggad JohanZ

SV: Syriana
« Svar #25 skrivet: november 03, 2006, 12:31:44:44 »
Precis, det "ska inte" kunna hända. Det är ingen risk man behöver ligga vaken om nätterna och oroa sig för.
Tömd och delvis riven markpool i trä från 70-talet. Planerar att gjuta/mura en ny i vår.

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Syriana
« Svar #26 skrivet: november 03, 2006, 16:21:15:15 »
Det sa man om Harrisburg också om ni minns.
Men visst chansen är väl väldigt liten men finns den så varför chansa.
/Ello
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Poolnicke

SV: Syriana
« Svar #27 skrivet: november 06, 2006, 06:34:20:20 »
Om man badar i en pool med fel på en 12-voltsinstallation lär man inte känna någonting.
Om man däremot pissar på ett elstängsel så lär man akta sig för att göra om det.
Fy f-n vad ont det skulle göra! Ofaligt men smärtsamt!

Jag upptäckte för övrigt att min lampa var sönder och full med vatten när jag rev min pool. Jag vet inte om jag badade med lyset tänt någon gång. Jag märkte iaf ingenting. Jag har däremot inte pissat på något elstängsel och tänker inte prova heller.

Som trogen Mythbuster tittare så kan jag lugna er som vill göra en "Nokian" och pissa på ett elstängsel. Ni kommer inte att bli elektrifierade. Hur bra tryck ni än har så blir inte strålen solid vilket gör att ingen el når de ädla delarna  ;D

Varför jordfelsbrytare till lampan när det inte finns någon jordledare?

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Svempa

  • Glad, nybliven poolägare.
  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Syriana
« Svar #28 skrivet: november 06, 2006, 09:59:56:56 »
Lång tråd med många meningar....

Jag ringde till Elsäkerhetsverket och frågade.

De var mycket hjälpsamma O0 och berättade att :
-spänning under 50V betraktas som ofarlig och med andra ord inte kan orsaka skada
-det är också därför att det inte är tillräckligt med bara jordfelsbrytare i kombination med 220V och vatten
-det är ett krav att  "nedtransformera" all spänning som (var i en viss typ av isoleringsgrad...) kan komma i direkt kontakt med vatten
-när spänningen låg på under 50V så var det inte heller krav/behov på någon typ av jordfelsbrytare på just "lampdelen".
-all installation skall utföras av behörig elektriker

Summering,
det finns ingen som helst fara för skada på person eller egendom om du har 12V poolbelysning. Inte ens om belysningen är trasig och el kommer i direkt kontakt med vattnet.


Mvh
Svempa
« Senast ändrad: november 06, 2006, 10:03:47:47 av Svempa »
Pool: Opal Åttan 9,2x6m, 150cm djup från Nettopool.
Uppvärmning: Värmeväxlare

Utloggad JohanZ

SV: Syriana
« Svar #29 skrivet: november 06, 2006, 10:58:34:34 »
Varför jordfelsbrytare till lampan när det inte finns någon jordledare?

Som jag skrev i mitt förra inlägg så är det helt meningslöst med en jordfelsbrytare på en 12V installation eftersom det är ofarlig klenspänning. Rent teoretiskt skulle man dock kunna konstruera en jordfelsbrytare för 12V eftersom principen är densamma oavsett spänning.

Jordfelsbrytare och jordledare är inte strikt beroende av varandra utan är två olika sorters skydd.

Skyddet en skyddsjordledare ger är att om det uppstår ett fel i en elektrisk apparat som gör att fasen kommer i kontakt med höljet så kommer det att kortslutas till jord och säkringen löser ut. Utan skyddsjord skulle apparatens hölje då bli strömförande och potentiellt livsfarlig om man tar i den.

Jordfelsbrytaren känner av att strömmen tar en annan väg tillbaka än genom nolledaren (den andra vägen är ofta skyddsjorden men det kan även vara andra vägar) genom att mäta skillnaden i ström mellan fas och nolledare och bryter om skillnaden är mer än 30mA.
Om du till exempel använder din borrmaskin (som i 99% av fallen inte har skyddsjord) utomhus när det regnar så kan det läcka in vatten i den som leder ström ut i din hand och vidare genom din kropp ner i backen. Det är t.ex. detta som en jordfelsbrytare skyddar mot.


Riktigt gamla installationer har bara två ledare. (Fas och nolla.)
Lite nyare installationer har tre ledare. (Fas, nolla och skyddsjord.)
Nya installationer har tre ledare. (Fas, nolla och skyddsjord.) Samt oftast jordfelsbrytare.
Tömd och delvis riven markpool i trä från 70-talet. Planerar att gjuta/mura en ny i vår.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag