Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sur lukt av hud efter spabad!  (läst 26737 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad sipen64

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Sojourn
    • Visa profil
Sur lukt av hud efter spabad!
« skrivet: januari 13, 2015, 13:40:43:43 »
Hej!
Har ett Sojourn bad 1059 Liter, nu efter ca 1 månad sedan vi bytte vatten, lukter det lite surt av huden då man kommer in, försvinner då man duschar! Vattnet är klart och värden är bra!
Klorerar med Spaklor (folkpool) efter bad, 1 tsk per person och timme, 1 ggn i veckan kör vi 1 msk klor samt byter filter var 14 dag. Vet att det finns en tråd på detta, men lägger upp en ny! Har provat med 4 msk Spaklor, men det hjälpte inte! Vi fick samma problem på förra vattenbytet! Alla duschar och tvättar av sig innan bad! Ska jag prova med mera klor?

Poolgiganten

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Sur lukt av hud efter spabad!
« Svar #1 skrivet: januari 14, 2015, 08:56:16:16 »
Vad har du för värden på vattnet i badet ? Hur ofta testar du detta ? PH , Alca, Hårdhet, Cya och klor, fritt och bundet.

Spontant känns det som att du åkt på en klorlåsning, men det är svårt att säga när man inte ser några värden på vattnet.

Janne
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad sipen64

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Sojourn
    • Visa profil
SV: Sur lukt av hud efter spabad!
« Svar #2 skrivet: januari 14, 2015, 18:45:09:09 »
Försöker mäta 1 ggn i veckan!
Mäter med stickor ph 7,2-7,4 Fritt klor 5, alk 40-80, lite svårt och säga med stickor tycker jag!

Utloggad Magnus D

SV: Sur lukt av hud efter spabad!
« Svar #3 skrivet: januari 14, 2015, 22:05:10:10 »
Jag tycker också jag börjat få en lite sur lukt på huden efter bad, kör med samma fabrikat på klor och har doserat som du. Tycker spontant att den doseringen är ganska klen då det inte finns något klor kvar i vattnet efter 5-6 dagar. Är det ok om klornivån går ner till noll några dagar. Har tidigare sjäv skrivet om problem med höga CYA halter, kollade igår och nivåerna ligger lite över 100 igen. Känns som sur lukt hör samman med för höga CYA nivåer, kommer först efter ett par månader. Jag blir grymt störd av att CYA går upp så fort, vi badar i snitt en gång i veckan och det kan inte vara meningen att man ska behöva byta vatten varannan månad. I övrigt ser vattnet bra ut och värdena ligger stabilt.

Utloggad falmarkspeter

SV: Sur lukt av hud efter spabad!
« Svar #4 skrivet: januari 14, 2015, 23:33:12:12 »
Har tidigare sjäv skrivet om problem med höga CYA halter, kollade igår och nivåerna ligger lite över 100 igen. Känns som sur lukt hör samman med för höga CYA nivåer, kommer först efter ett par månader. Jag blir grymt störd av att CYA går upp så fort, vi badar i snitt en gång i veckan och det kan inte vara meningen att man ska behöva byta vatten varannan månad. I övrigt ser vattnet bra ut och värdena ligger stabilt.
Jag skrev ju mina funderingar i samma tråd som dig. http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5610.msg79065#msg79065
Tyvärr är det bara att gilla läget om man använder Klortabletter (triklor) eller Spa Klor granulat (diklor) för den dagliga desinficeringen. Båda sorterna innehåller Cyanursyra. Så det är vattenbyte som gäller efter mindre än 2 månader även vid måttlig badbelastning.

Tror fan att Spabranchen inte skyltar med detta. Det är väl inte ett argument som säljer direkt...
Man kanske skulle testa brom som daglig desinfektion och chocka med Oxi booster som någon skrev om. Brom innehåller ingen CYA, så de enda gångerna man tillför CYA är vid chockbehandling.

Utloggad Erica

SV: Sur lukt av hud efter spabad!
« Svar #5 skrivet: januari 14, 2015, 23:53:06:06 »
Använd klor UTAN cyanursyra ! Cyanursyra eller "pool stabilizer" som den kallas i USA är till för att kloret inte skall brytas ned av solens UV-ljus. Ett spa har ju ett lock och genom det lär inte UV-strålningen tränga in. Det finns olika typer av klor som saknar cyanursyra, dock då oftast som pulver eller i flytande form. Flytande klor (natriumhypoklorit) som vi har till vår pools automatiksystem saknar t.ex. cyanursyra helt och hållet. Men man får vara observant på att denna typ av klor höjer pH, man måste alltså hålla nere pH med pH- , saltsyra eller liknande.

Utloggad falmarkspeter

SV: Sur lukt av hud efter spabad!
« Svar #6 skrivet: januari 15, 2015, 00:14:52:52 »
Använd klor UTAN cyanursyra ! Cyanursyra eller "pool stabilizer" som den kallas i USA är till för att kloret inte skall brytas ned av solens UV-ljus. Ett spa har ju ett lock och genom det lär inte UV-strålningen tränga in. Det finns olika typer av klor som saknar cyanursyra, dock då oftast som pulver eller i flytande form. Flytande klor (natriumhypoklorit) som vi har till vår pools automatiksystem saknar t.ex. cyanursyra helt och hållet. Men man får vara observant på att denna typ av klor höjer pH, man måste alltså hålla nere pH med pH- , saltsyra eller liknande.
Är det OK att använda i Spabad? Jag har för mig att jag läst på ett par ställen att det skulle vara aggressivt mot plastdetaljerna...

Utloggad Erica

SV: Sur lukt av hud efter spabad!
« Svar #7 skrivet: januari 15, 2015, 07:15:08:08 »
Är det OK att använda i Spabad? Jag har för mig att jag läst på ett par ställen att det skulle vara aggressivt mot plastdetaljerna...

Nej att det skulle vara aggressivt mot plast låter väldigt långsökt. Man har ju plastdetaljer i pooler också och plasterna måste ju vara klortåliga om man skall kunna ha klor över huvud taget. Klor utan cyanursyra är ju inte kemiskt mera aggresivt än klor med d:o. Skillnaden är ju just att man inte använder cyanursyra där den inte behövs. Jämför med inomhuspooler, där skall man ju inte använda cyanursyra heller, just för att man p.g.a. lägre vattenomsättning riskerar att få klorblockering efter en tid. Att man i t.ex. USA ofta använder cyanursyra även i spas sammanhänger nog bara med att man där, i de varmare delarna av landet, kör sina span utan lock generellt och då får de ju ta emot stark sol (ännu starkare än i Sverige). Detta plus den högre temperaturen i ett spa bryter då ned kloret och cyanursyra i viss mängd behövs då för att minska kloråtgången.

Utloggad falmarkspeter

SV: Sur lukt av hud efter spabad!
« Svar #8 skrivet: januari 15, 2015, 07:23:51:51 »
Man kan ju undra över varför branchen inte saluför cyafritt klor till Spabad... Om man tittar på vilken typ av klor som saluförs till Spa, så är Det uteslutande diklor eller triklor som innehåller cya

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Sur lukt av hud efter spabad!
« Svar #9 skrivet: januari 15, 2015, 10:15:09:09 »
Tittar man på den Amerikanska och kanadensiska spa marknaden så rekommenderar ju i princip alla leverantörer av spabad att man ska använda Bromin.

Läste någonstans att Brominet nu gått om Kloret i USA/Kanada när det gäller spabads användningen. Men det är klart att dom ligger ju 30 år före oss när det gäller användandet av spabad, så det kommer väl krypande hit så småningom.

Tycker själv att Brominet funkar mycket bra, samt att det inte ger de problem som många upplever med klor och Cya.

Chockar med Spa Oxi Booster 1 gång per vecka, men har inga problem med höga Cya värden.

Finns ju ett klor som heter Lithium Hypochorit som också är utan Cya som är ett granulat, detta rekommenderas ofta som ett alternativ på andra sidan Atlanten, har efterlyst det hos de svenska kemi leverantörerna, men det verkar gå sakta. Men om fler efterfrågade dessa produkter hos sina kemförsäljare så kanske det skulle dyka upp så småningom.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag