VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solvärmestyrning med PLC  (läst 43834 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Drogen

Solvärmestyrning med PLC
« skrivet: maj 18, 2009, 06:24:53:53 »
Efter tips och inspiration här på poolforum har jag gett upp PC-varianten på styrning av solpaneler m.m. och ska testa PLC. Vi får väl se om jag har tagit mig vatten över huvudet (kunde inte låta bli... ;) )..

Har samlat på mig lite material och hittills har jag hittat en Siemens Logo PLC inkl. nätdel och en extra digital modul för en dryg tusing på Ebay. Det ger mig 12 ingångar och åtta reläutgångar. En Siemens spjällmotor från en skrotad ventilationsanläggning och två PT100 givare från en generator. En tryckgivare har jag också hittat på begagnatmarknaden.

Problemet är väl att dom analoga ingångarna är inte riktigt anpassade för utsignalen från givarna så jag behöver komplettera lite. Det kommer att ta en stund men det här är betydligt roligare än att måla vindskivor i alla fall... :)



Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2009, 09:08:43:43 »
Blir spennende å følge med på dette  O0

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2009, 19:05:39:39 »
För dom som inte orkar läsa allt mitt svammel så finns en sammanfattning av det viktigaste sist i inlägget.

Det snackas en del om digitala och analoga ingångar men vad är det egentligen? Analoga har jag nog koll på dom alternativ som finns på Logon men finns det digitala alternativ? Jag trodde det bara var frågan om kontakt eller avbrott över ingången. Är det det? Eller kan det vara en ingångsspänning? T.ex. 0 eller 24V från nätdelen? Pulser? T.ex. en flödesmätare som ger en frekvens beroende på flödet? Som någon slags räknare? Det är många funderingar nu.
 
Dessutom fick jag en läcka på filtret i går. På en timma hade det läckt ut några liter vatten på golvet. Inget som påverkade tryck eller flöde men det motiverar definitivt en "läcksensor". Efter en säsongs drift hade ett par anslutningar på filtret lossnat lite. Det räckte med att efterdra så var det tätt.

Läckage

 
En annan fundering är var man ska placera tempgivarna? Jag har svårt att mäta direkt i poolen så det får bli på inkommande vatten före pumpen till att börja med. Tänkte lägga in en fördröjning så att pumpen har gått några minuter innan jag jämför "temp pool" med "temp solpanel" för att få rätt värden, men var ska man montera tempgivaren i solpanelen? När När flödet är bypass solpanelerna så borde det stillastående vattnet i panelen kunna värmas upp lättare och då ställs flödet om till solpanelen. När det är fullt flöde genom solpanelerna så räcker sedan inte värmen till för att höja temperaturen mot inkommande tillräckligt och ventilen ställer om till bypass solpanel. Efter en stund har ändå det stillastående vattnet värmts upp och ventilen växlar igen till solpanel. Det känns som att vid "halvdassigt" väder, när värmen räcker till för att värma stillastående vatten men inte vatten vid fullt flöde, så kommer ventilen att växla hela tiden. Kan det bli ett problem? Var ska jag mäta för att det ska fungera bäst?

Mätpunkt pooltemp

 
Kan man manövrera en trevägs kulventil typ Cepex (t.ex. http://www.poolstore.se/default.asp?gotoUrl=/item_show.asp%3Fcode_no%3D100720) utan att stoppa pumpen? Tänkte motormanövrera en sådan ventil mellan solfångarna och bypass. Nu tar ju säkert en sådan manöver en stund med en spjällmotor och jag vet inte om flödet helt stängs av i ett mellanläge så pumpen riskerar att skadas eller att driften löser ut på övertryck.
 
Det är många "svarta hål" i detta projektet, men så länge det inte blir ett svart hål i plånboken så är det jäkligt roligt. Jag försökte spåna ihop ett litet flödesschema på hur logiken skulle kunna fungera. Hur det ska fungera i praktiken med mjukvaran "Logo soft comfort" har jag ingen aning om än men det visar sig väl. Kan ni se några riktiga "tankevurpor" i mina funderingar enligt pdf:en? http://peterholm.nu/bilder/huset/flode.pdf Min tanke är att pumpen endast ska gå 05:30 till 20:00 och att man ska vänta tre minuter efter pumpen har startat innan man jämför temperaturen i poolen med tempertaturen i solpanelen. Kan man ens Tänka i form av "loopar" på det sättet? Det ska givetvis byggas ut med mer givare så småningom, men jag måste börja någonstans...
 
En annan fundering är var man köper brytare och indikeringslampor billigt? Till att börja med blir det två trelägesbrytare, 1 - 0 - auto, för pump och motorventil. Dessutom tänkte jag mig driftlägesindikeringar för pump, motorventil och larm, men det lär bli mer... Jag har ju utebelysning som utgår från garaget, och motorvärmaruttag, och... Det finns ju massor med roligt att hitta på här :)
 
Sammanfattning
- Finns det olika alternativ av digitala ingångar (kortslutning/avbrott, pulser, likspänning o.s.v.)?
- Var ska man placera tempgivaren på solpanelen?
- Kan det bli problem att mäta temperatur på stillastående- alternativt flödande vatten genom solfångarna?
- Var köper man manöverbrytare och indikeringslampor billigt?
- Kan man manövrera en trevägs kulventil typ Cepex utan att stoppa pumpen?
 
 
 
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #3 skrivet: maj 18, 2009, 21:07:35:35 »

Sammanfattning
- Finns det olika alternativ av digitala ingångar (kortslutning/avbrott, pulser, likspänning o.s.v.)?
- Var ska man placera tempgivaren på solpanelen?
- Kan det bli problem att mäta temperatur på stillastående- alternativt flödande vatten genom solfångarna?
- Var köper man manöverbrytare och indikeringslampor billigt?
- Kan man manövrera en trevägs kulventil typ Cepex utan att stoppa pumpen?

1. Det finns rätt många olika typer av ingångar, vissa finns med övervakning på korslutning, kabelbrott, hög strömförbrukning, andra med snabbräknarfilter för snabba pulser mm osv, kolla vad du har för typ av digitala ingångar, rätt säker på att du inte behöver specialingångar

2. Tempgivaren till solpanelen sätter du lämpligast på solpanelen, för att ventilen inte ska ställa om "stup i kvarten" kan du lägga in en hysteres som löser detta.

3. Classe, Jula eller liknande har säkert vred och lampor du behöver, eller kolla med Conrad.

4. Ja, det går att ställa om flödet utan att stoppa pumpen om du har en T-kula monterad.
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad leifo

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Teknikfreak
    • Visa profil
    • Familien Olsen - privatpc.dk
SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #4 skrivet: maj 18, 2009, 21:42:30:30 »
Hej Drogen

Ser meget spændende og ambitiøst ud  O0

Desværre kan jeg kun skrive på dansk men håber det kan forstås alligevel.

Jeg har noget lignende kørende (PLC til solfangerstyring). Jeg har dog indrettet det således at solfangerdrift sker om dagen og filterdrift om aftenen - og filterdrift kun hvis pumpen ikke har kørt tilstrækkeligt i løbet af dagen.

Indløbstemperaturen måler jeg først efter at pumpen har kørt et par minutter, altså meget lig din ide. Bemærk at jeg har placeret føleren lige før pumpen  :( Den bør sidde efter, da blade mm. ellers kan stoppe røret ved feks. støvsugning (uden si i skimmeren).

Solfangerens temperatur måler jeg i toppen ved udløbet.

Om morgenen køres ventilen i stilling solfanger. Herefter starter pumpen når solfangeren er varm ( 5 grader over pool) og kører mindst 2 minutter (for at måle indløbstemperatur). Herefter kører pumpen indtil solfangeren kun er ca. 1 grad over indløbet, hvorefter pumpen holder en tvungen pause i mindst 7 minutter.

Om aftenen stilles ventilen tilbage i ren filterdrift og pumpen kører indtil den samlede pumpetid for dagen er opnået.

For billeder mm. se: http://privatpc.dk/?Swimmingpool

/Leif
Fort Wayne Pacific Pool 4x8 m - 25 m2 solfanger - PLC styring af pumpe/solfanger

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #5 skrivet: maj 18, 2009, 22:15:23:23 »
Tack för feedback!

RLA: Det jag tänker på i första hand är hur en "digital" ingång normalt manövreras. Om jag ska påverka en ingång med t.ex. en brytare - lägger jag brytaren över ingången och bryter resp. "kortsluter" ingången, eller lägger jag 0 resp. 24V på för att ändra status på ingången?

Leif: Jag tror nog jag löser danskan hyfsat, har läst både dina inlägg här, och en del på din sajt. Det är därifrån jag har fått idén om att köra pumpen en stund och mäta vid inloppet. Var det inte du som hade kurvor som visade tidsskillnaden till rätt mätvärde mellan dykrör och ytmonterad tempgivare?
"solfangerdrift sker om dagen og filterdrift om aftenen", betyder det att du kör bypass filter när du kör solfångarna?

Antar att man får trimma lite på tider och temperaturer medan man lär sig. Jag hoppas att det går att logga en hel del data med en PC inkopplad under drift. Har läst någon annan stans att det ska gå. Jag vill ju gärna ha kurvor på alla temperaturer och hur dom förändras vid olika driftfall och väderförhållanden. Det säger nog en hel del om hur man ska köra effektivast.

Nu ska jag installera en demo av "Soft Comfort" och testa lite :)
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #6 skrivet: maj 18, 2009, 22:48:13:13 »
Tack för feedback!

RLA: Det jag tänker på i första hand är hur en "digital" ingång normalt manövreras. Om jag ska påverka en ingång med t.ex. en brytare - lägger jag brytaren över ingången och bryter resp. "kortsluter" ingången, eller lägger jag 0 resp. 24V på för att ändra status på ingången?

Eftersom du har en Siemens så har du (med största säkerhet) PNP ingångar, då ska du skicka in 24 VDC.
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #7 skrivet: maj 19, 2009, 05:56:32:32 »
Tackar för det - RLA. Testade Logo!Soft Comfort lite igår kväll och det verkar suveränt enkelt. Efter tio minuter hade jag gjort lite start & stopp, tända lampor m.m. och simulerade allt i mjukvaran. Det som kan vara lite knepigt är väl att ställa nivåer och gränser  på dom analoga ingångarna, men det löser sig säkert. Det finns massor med demorutiner som är väl beskrivna både på tyska och engelska. Det jag inte har sett är om det går att logga olika värden på modulerna på en inkopplad PC under drift. Det vore tråkigt om det inte går... :(

Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Generalsnus

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #8 skrivet: maj 19, 2009, 13:10:01:01 »
Hej skall du logga värden mm så tror jag att du behöver en speciell programvara som tex PLC analyzer
är en utmärkt logg programvara där kan du logga allt ifrån digital in och ut analoga värdern flyt tal mm .

//Generalsnus

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #9 skrivet: maj 19, 2009, 17:20:58:58 »
Tack för tipset! Det vore trevligt med en etablerad programvara som klarar jobbet. Jag har hittat lite länkar till VB-makron som importerar direkt till Excel men det känns inte så stabilt och så måste man ha office på datorn också.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag