VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sträcka upp liner  (läst 14726 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SLA

Sträcka upp liner
« skrivet: maj 26, 2009, 09:23:59:59 »
Hej!

En fråga från en nybliven hus/poolägare:

På vår pool har linern veckat sig på kanterna ca 0,7-1 m under vattenytan, går det att lossa sargen samt linern för att försöka sträcka upp den, eller riskerar man att föstöra något? Vecken har funnits en tid enligt tidigare ägare och har troligen uppkommit när barnen klätrat upp ur poolen och då tagit spjärn med fötterna på poolkanten. Väggarna ser annars raka ut dvs inte på väg att rasa in/ut.

Pooltyp: nedgrävd Folkpool med trästomme 8x4mx1,4
Byggår 2001

Poolgiganten

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Sträcka upp liner
« Svar #1 skrivet: maj 26, 2009, 09:52:10:10 »

Har du trästomme som jag så är det inga problem.
Jag har tagit bort sargen (trä) en gång och sträckt upp - nubbat -
slacket på linern. Linern töjer sig lite med åren.
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad utopiazz

SV: Sträcka upp liner
« Svar #2 skrivet: maj 26, 2009, 09:52:56:56 »
Om det gått att dra ner linern så borde det gå att dra upp den igen. Annars är nog det enklaste att tömma en del av vattnet så att trycket mot linern minskar och sedan sträcka upp den igen. Det kan till och med vara så att den sträcker ut sig självt om du tömmer ut en del vatten.

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Sträcka upp liner
« Svar #3 skrivet: juni 05, 2009, 19:46:17:17 »
Det kan gå men var VÄLDIGT försiktig. En ny liner innehåller ett mjukmedel som gör det foglig. Efter åren med klor, sol och phförändringar så kan den ha blivit spröd. Tror dock inte så är fallet då den är relativt ny men jag rekommenderar största försiktighet.

Lycka till

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sträcka upp liner
« Svar #4 skrivet: juni 05, 2009, 20:35:14:14 »
Jag försökte med vår liner för ett par år sedan, men vecken var för "hårda" för att vi skulle kunna tänja ut dem.
Kanske om vi försökt en riktigt varm dag?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad matz

SV: Sträcka upp liner
« Svar #5 skrivet: juni 06, 2009, 06:55:43:43 »
jag använde en glaslyft (sugkopp )
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad zek

SV: Sträcka upp liner
« Svar #6 skrivet: juni 15, 2009, 18:42:05:05 »
Vet ni hur dessa veck uppkommer ? jag har haft poolen igång i tre år nu och nu ser jag längsgående veck på långsidorna, och där har inga barn klättrat upp det är jag säker på, dom tar trappan, och skulle det ske någon enstaka gång så är det bara på ena sidan men vecken finns på båda sidorna.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad Drogen

SV: Sträcka upp liner
« Svar #7 skrivet: juni 15, 2009, 20:45:51:51 »
Kan det vara så att linern "töjer" sig med tiden? Jag har inga veck men jag hjälpte svärfar att dränera sin pool härom dagen, för linerbyte (byggd 98) och den hade precis sådana veck. Det är definitivt väldigt få gånger några barn har klättrat på väggarna där...
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Sträcka upp liner
« Svar #8 skrivet: juni 15, 2009, 21:13:03:03 »
Vanligaste anledningen är att cellplasten på väggen inte sitter tillräckligt bra eller var inte ordentligt rätad vid montage.

Utloggad zek

SV: Sträcka upp liner
« Svar #9 skrivet: juni 15, 2009, 21:34:12:12 »
Om det beror på cellplasten, eller etafoamen i mitt fall så borde jag väl fått veck från brjan. Eller menar du att det rör sig med isen ?

Jag har inte satt fast etafoamen på annat sätt än att jag häftat den i överkant, allt var snyggt och prydligt de två första åren. Jag tycker dessutom att jag kan känna att det är veck på linern och att det inte finns någon etafoam i vecken.
Därför tror jag endast att det är linern som av någon anledning flyttat på sig
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad Fia

SV: Sträcka upp liner
« Svar #10 skrivet: juni 15, 2009, 22:27:01:01 »
Hur varm har ni i era pooler?
Tillverkarna av liner rekommenderar 28 grader i vattnet, kommer man uppåt 30 så kan linern töja sig.
Min har gjort det på några ställen o jag har ca: 30 i min, (utom nu  :'()
Kanske det beror på hur väl man lyckats sträcka linern vid vatten påfyllningen?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sträcka upp liner
« Svar #11 skrivet: juni 15, 2009, 23:47:26:26 »
Hej! Våran pool ligger o pendlar lite mellan 24-28 grader beroende på temp skiftningar.
Kör inte vp nattetid om det går under 12 grader. Jag tror som Fia att det kan finnas samband
med de höga tempraturer ni kör med. Jag märker ju skillnad på skyddsöverdrag om det är kyligt
i luften rätt så stelt men hamnar flik som jag har för trappa ner i vattnet så blir den väldigt mjuk
o lätthanterlig. Har inte några problem med skrynklig liner så.
Roland :)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad William

SV: Sträcka upp liner
« Svar #12 skrivet: juni 16, 2009, 05:52:05:05 »
Hur varm har ni i era pooler?
Tillverkarna av liner rekommenderar 28 grader i vattnet, kommer man uppåt 30 så kan linern töja sig.
Min har gjort det på några ställen o jag har ca: 30 i min, (utom nu  :'()
Kanske det beror på hur väl man lyckats sträcka linern vid vatten påfyllningen?

Nu har jag kallt i poolen, men har haft omkring 32 som högst. Aldrig haft några veck i linern (peppar, peppar).  Var till Folkpool i något ärende för någon vecka sedan och då pratade jag med en kille om det som jobbat där länge, och han sa att dom moderna linerna veckar sig lättare, för poolfirmorna har tagit bort något "medel" i linern som inte var bra för miljön. Vad det hette minns jag inte.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Drogen

SV: Sträcka upp liner
« Svar #13 skrivet: juni 30, 2009, 20:23:32:32 »
Där fick jag för "inga veck" som jag skrev tidigare... Det är andra sommaren med poolen och jag har aldrig sett några veck tidigare. I söndags skräpsög jag poolen noga och såg inga veck. I dag när jag skulle lägga på bubbelplasten så hade jag ett långt veck över hela botten samt flera längsgående veck på väggarna. Det är som om linern har växt över natten  <dontkn> Temperatur hittills denna säsongen max 24. Vad är det som händer... <hmm>
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Fixaren

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 75
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Värme Gullberg o Jansson 9,2 Kw
    • Visa profil
SV: Sträcka upp liner
« Svar #14 skrivet: juli 09, 2009, 22:22:52:52 »
När jag lagt i min liner hade jag inga veck men efter 2 veckor så var där ett långt veck på ena långsidan helt omöjligt att få bort.
Igår höjde jag tempen till 30 grader och nu i kväll har jag lyckats få bort vecken så bevisligen har det med temperaturen att göra.
Har normalt 24-27grader
/Fixaren
gh

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sträcka upp liner
« Svar #15 skrivet: juli 10, 2009, 08:46:00:00 »
Där fick jag för "inga veck" som jag skrev tidigare... Det är andra sommaren med poolen och jag har aldrig sett några veck tidigare. I söndags skräpsög jag poolen noga och såg inga veck. I dag när jag skulle lägga på bubbelplasten så hade jag ett långt veck över hela botten samt flera längsgående veck på väggarna. Det är som om linern har växt över natten  <dontkn> Temperatur hittills denna säsongen max 24. Vad är det som händer... <hmm>

Lågt Ph kan få linern att "växa", så kolla Ph.
Har det regnat mycket kan det kanske även bero på dålig dränering och vattentryck utifrån?
Hur har du dränerat?

/Rickard
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Drogen

SV: Sträcka upp liner
« Svar #16 skrivet: juli 10, 2009, 08:59:39:39 »
Ph är OK. Jag grävde gropen året innan jag byggde poolen. Under hela den regnrika förra hösten hade jag aldrig något kvarstående vatten så jag la en ganska djup bädd av makadam. Jag tror att dräneringen är OK men jag har ingen brunn eller pumpgrop att inspektera i så jag är ju inte säker.

Väggarna är klädda med Isodrän så vattentryck utifrån ända upp på väggarna är i alla fall osannolikt. Men det kanske blir så mycket liner "över" i botten p.g.a. vattentryck så det sprider sig upp på väggarna med? Det kom dock väldigt hastigt på ett dygn eller två, och inte i samband med regn.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Sträcka upp liner
« Svar #17 skrivet: juli 10, 2009, 09:01:53:53 »
Låter väldigt konstigt, jag har aldig sett något liknande.
Kanske du borde kolla med den som sålt poolen till dig, de kan ha fler tips.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad rsjowa

SV: Sträcka upp liner
« Svar #18 skrivet: juli 10, 2009, 14:23:55:55 »
Då jag är i planeringsstadiet för min folkpool läser jag intresserat inläggen på detta forum (tack för att ni delar med er av erfarenheter).

Tog upp detta med veck med folkpool-återförsäljaren och han svarade som Rickard gjorde ovan, dvs troligtvis en av dessa 2 som det beror på:
1) Lågt PH, linjer växer. (Återförsäljaren hade varit med om det själv hos kunder)
2) Dålig dränering som höjer grundvattennivå och utjämnar trycket mot duken.

Båda förklaringarna verkar vettiga i mina öron... (även om nu ingen av dessa är orsaken till problemet som trådskaparen har)

//Jonas
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad Fixaren

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 75
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Värme Gullberg o Jansson 9,2 Kw
    • Visa profil
SV: Sträcka upp liner
« Svar #19 skrivet: juli 10, 2009, 21:53:45:45 »
Kan det vara så att isodränen torkar ut väggarna snabbare än botten.
När jag satte isodrän på huset så prata man om att 100 mm isodrän sög ut fuktan i golv plattan 1 meter infrån väggen.
/Fixaren



/Fixaren
gh

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag