CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Makadam, stenmjöl, XPS......vad ska jag ha?  (läst 1641 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OF

Makadam, stenmjöl, XPS......vad ska jag ha?
« skrivet: maj 15, 2020, 17:35:42:42 »
Den 1000:e tråden i frågan.
Jag ska ställa upp en JF Storpool, 7,6 x 4,5 som ska sänkas ned ca 32cm (poolen är 132cm och däcket ska bli 1m över omgivande mark.
Jag har tänkt så här: gräva ur ca 50cm, lägga dränering, fylla med 10-12cm makadam 8-16, padda detta plant, lägga på XPS-skivor, bygga upp poolen på detta, i med färdig poolvall och nålfiltsmatta på detta och sedan liner→vatten→bada. Är detta en ok grund?

Poolgiganten

Utloggad Intexpool

SV: Makadam, stenmjöl, XPS......vad ska jag ha?
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2020, 20:14:29:29 »
Hittade den här instruktionen om den kan hjälpa nåt

https://www.isover.se/isolera-under-poolen-med-styrofoamtm

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Makadam, stenmjöl, XPS......vad ska jag ha?
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2020, 20:54:20:20 »
Tänk på att vanligt svart dräneringsrör är 110mm så att bara bygga på med 100mm 8-16 makadam kan vara lite tunnt.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad MisterM

SV: Makadam, stenmjöl, XPS......vad ska jag ha?
« Svar #3 skrivet: maj 20, 2020, 23:28:38:38 »
Den 1000:e tråden i frågan.
Jag ska ställa upp en JF Storpool, 7,6 x 4,5 som ska sänkas ned ca 32cm (poolen är 132cm och däcket ska bli 1m över omgivande mark.
Jag har tänkt så här: gräva ur ca 50cm, lägga dränering, fylla med 10-12cm makadam 8-16, padda detta plant, lägga på XPS-skivor, bygga upp poolen på detta, i med färdig poolvall och nålfiltsmatta på detta och sedan liner→vatten→bada. Är detta en ok grund?

Ska göra exakt samma sak med i princip samma förutsättningar. Har beställt 7,3x3,6M oval.
Tänkt gräva lika mycket men lite djupare runt kanterna för att lägga 90mm dräneringsslang i ett ”dike”. Utöver det även gräva en stenkista och ställa brunn på den.

15-20cm makadam och cellplast på det.. sen resten.
Det jag känner mig osäker på är om 8-16 räcker eller om man sk gräva lite extra och dra på 5cm stenmjöl också. Orolig för att makadamen ska röra sig under trycket av poolen.

Har du funderat på värmepump till din pool?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag