CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Science Water Treatment  (läst 15849 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Science Water Treatment
« Svar #10 skrivet: februari 26, 2013, 07:31:05:05 »
Nu har jag läst på litegrann.
Det finns en innehållsförteckning på hemsidan, i vart fall finns det nu.

Innehåller:Vatten, Biguanid, Alkyldimetylbensylammoniumklorid, Katjonpolymer

Vatten = vatten
Biguanid = PHMB = Baquasil? Har använts i pooler under varumärket Baquasil i rätt många år, jag själv körde vår pool med detta i tre år helt utan problem, sen slutade preparatet säljas i Piteå (Blev svårt att få tag i i alla fall) så jag gick tillbaks till klor.
Alkyldimetylbensylammoniumklorid Ett sårtvättmedel för desinfektion av småsår är vad jag hittar när jag gör en sökning på detta.
Katjonpolymer Ett flockningsmedel, gör att svävande smutspartiklar klumpar ihop sig och lättare fastnar i filtret.


Ser inget hinder för att detta skall kunna fungera i ett SPA, då det bevisligen fungerar i Pooler, dock finns ju en skillnad i temperatur, och chockbehandling av vattnet.

Frågan jag ställer mig är vad som gör att Pooler behöver 2-3 olika preparat för att fungera (Bland annat "chock" med väteperoxid), men Science Water Treatment bara  är en enda produkt?
Med tanke på att temperaturen är högre, mängden smuts/bakterier/virus efter bad blir avsevärt mycket högre i ett SPA än i en pool (mindre mängd vatten/badande) så borde behovet av "chockbehandling" efter bad vara större i ett SPA än i en Pool, men ändå påstås det att man inte behöver chocka, skulle uppskatta en förklaring kring detta.

Då Ph alltid behöver kontrolleras och justeras så kommer man inte från detta även om man använder PHMB, men min erfarenhet är ändå att Ph varierar mindre när man använder detta än när man använder Klor.
Tillverkare/Importör får gärna kommentera mina slutsatser/synpunkter/frågor.
« Senast ändrad: februari 26, 2013, 07:36:43:43 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Matt_S

SV: Science Water Treatment
« Svar #11 skrivet: februari 26, 2013, 13:54:02:02 »
Ser ut som ett svenskt företag har tagit fram det här. Nja, kör nog vidare på klor. Någon annan får experimentera med det här :-)

http://www.fivewood.se/nyheter/science-water-treatment-spa-gar-bra-i-europa

Utloggad Erica

SV: Science Water Treatment
« Svar #12 skrivet: februari 26, 2013, 15:44:20:20 »
Jo det man finner på nätet verkar inte seriöst - fantastiska stories om hur det räddat livet på sjuka barn o.s.v. borde ha fått genomslag i andra medier om det nu varit ett sådant mirkakelmedel... men allt man hittar på nätet kommer från leverantören - inget gott tecken.

Om medlet liknar Baquacil i stället för alkohol så finns det väl viss möjlighet att det kan fungera rimligt, men återigen så faller det på att man skall kunna sköta allt med ett enda dundermedel. Som Richard nämnde så gör man ju ingalunda det vid Baquacildrift och det är ju rakt inte lättare att hålla vattnet ok i ett spa än i en pool (enda fördelen vattenkemisk med spat är att går kemin helt åt skogen så är det lättare att göra ett vattenbyte...) pH-kontroll får man ju dessutom ändå göra vid alla system.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Science Water Treatment
« Svar #13 skrivet: februari 27, 2013, 05:38:39:39 »
Fördelen med SPA är väl dessutom att man lätt kan prova ett annat system utan allt för stora kostnader.
Klor fungerar ju bra, men visst har det sina brister, inte minst när det gäller angrepp på SPA-locket, kan bli rätt täta byten om man inte är noga och luftar SPA:t efter chockklorering.

Som jag tidigare skrev så finns det nog många som gärna ser klorfria, väl fungerande system som är prisvärda, så att kategoriskt såga en ny produkt som bygger på lösningar som provats och fungerar i poolmiljö tycker jag känns lite överilat.
Sen kan man alltid ha synpunkter på marknadsföringsmaterialet, som kanske inte är så "svenskt" i sitt uttryck, liknar mer TV-shop-reklam rörande deras (i regel värdelösa) mirakelprodukter.

Personligen skulle jag gärna testa något annat, som inte blir mycket dyrare, och mina erfarenheter från PHMB i poolen var i alla fall goda.
Det enda märkliga jag noterade när jag körde med Baquasil var att det blev feta "knäck-liknande" beläggningar i skimmern, som var väldigt svåra att få bort.
En kommentar även rörande detta från tillverkare/importör skulle vara intressant att se.

Jag har beställt detta nya medel för att i Poolforum.se namn göra en så objektiv och oberoende test jag kan, delar upp detta ämne här så att det blir en egen test-tråd här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8585.0

Övriga diskussioner kan fortsätta i denna tråd.
« Senast ändrad: februari 27, 2013, 09:47:18:18 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad KeDa

SV: Science Water Treatment
« Svar #14 skrivet: juni 15, 2023, 19:19:08:08 »
Vart själv nyfiken på detta medel när jag läste om det, fast nu vart jag lika tveksam när jag hittade denna tråd. Googlade lite och hittade ett data/info blad på denna produkt på www.pool-fritid.se samt snabbfakta på innehåll
nnehåll: Poly(iminocarbonimidoyliminocarbonimidoylimino- 1,6-hexanediyl), hydrochloride (78mg/g), Methanamine, N-methyl-, polymer with 2-(chloromethy)oxirane (30mg/g), Modified Polyethylenenimine <2% (w/w)
Mer fakta finns i databladet.
Själv är jag ingen kemist då för mig hjälper inte detta mycket, men nån här kanske kan dra lite bättre slutsatser baserat på detta 😊

Utloggad mattiasSwe

SV: Science Water Treatment
« Svar #15 skrivet: oktober 10, 2023, 13:00:52:52 »
Hittade denna gamla tråd och tänkte ge min input.

Jag har kört med ScienceWater Guardian i några år nu i min "Terasspool"/Badtunna.
Har baljan varm större delen av året, 28-32grader på sommaren och ca 38grader hela vintern.
Då baljan enbart är 2-2500L så byter jag vatten 2-4ggr per år beroende på hur mkt. det badas etc.

När vi skaffade baljan ville vi försöka köra utan klor, primärt för att leverantören av baljan hade lite vaga skrivningar om att vissa delar ej tålde klor och dels för att slippa irriterade ögon på oss själva och barnen som var ganska små.
Vi testade leverantörens klorfria alternativ som vi inte tyckte fungerade alls och hittade då sciencewater.
Jag testade det då för att slippa byta två munstycken som visade sig vara de komponenter från leverantör som ej tålde klor.
För oss har ScienceWater fungerat bra, klart vatten, ingen dålig lukt och ingen har blivit sjuk...
Jag har dock ingen evidens för att vattnet är rent mer än ovan iaktagelser :-)

Efter vattenbyte grovjusterar jag pH, tillsätter oxidizer, väntar två dagar, fyller i Guardian och börjar bada.
Efter detta fyller jag på med Guardian varje 2v.
Har ett testkit som mäter PH och PHMB, testar ngn. gång då och då men har insett att allting håller sig bra/fint så inte ofta jag testar.

För mig har detta varit ett ruskigt enkelt sätt att hålla igång baljan så jag kommer fortsätta med det.
Min enda nervositet är att Pool & Fritid ibland får slut på lager och det kan ta lite tid innan det kommer in på lager igen, så man får försöka ha ett eget lager.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag