Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sönderfryst PEM-slang??  (läst 5304 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gr1pen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
Sönderfryst PEM-slang??
« skrivet: maj 27, 2017, 18:33:55:55 »
Jag är rädd att jag glömde/slarvade med att stänga poolen i vintras. Problemet nu är att när jag skulle starta den så får jag inget sug i systemet. Pumpen fungerar (och suger), läcker inte, så jag har felsökt bakåt från pumpens insug mot skimmern. Tänkte att det kanske var så mycket lyft i systemet så jag har fyllt på med vatten från trädgårdsslang från pumpen mot skimmern. Det är väl ca 10 meter 50mm PEM-slang som är nedgrävd mellan skimmern och pumpen. Jag kan fylla på i all oändlighet så utan att jag kan se att det läcker någonstans eller blir fullt. Så uppenbarligen måste det läcka ut under marken där slangen är nedgrävd? Det står vatten i skimmern och vatten nivån i poolen är hög så jag fattar inte varför inte det läcker från det hållet också isåfall.  Fryser verkligen PEM sönder?? De är väl fryssäkra?

Missar jag något uppenbart, eller är det bara att ta fram spaden och börja gräva som en idiot?

Kommer ta lång tid då jag inte vet exakt hur slangen är dragen under marken. Jag har lyckats gräva upp och  frilagt vid kopplingen till skimmern men där är det torrt och fint. Vart tar mitt vatten vägen....?

Poolgiganten

Utloggad Plums

SV: Sönderfryst PEM-slang??
« Svar #1 skrivet: maj 27, 2017, 20:29:23:23 »
Står pumpen ovanför vattenytan? I så fall kan du fylla på jättelänge eftersom du i praktiken fyller på poolen.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Sönderfryst PEM-slang??
« Svar #2 skrivet: maj 27, 2017, 20:39:39:39 »
Jag är rädd att jag glömde/slarvade med att stänga poolen i vintras. Problemet nu är att när jag skulle starta den så får jag inget sug i systemet. Pumpen fungerar (och suger), läcker inte, så jag har felsökt bakåt från pumpens insug mot skimmern. Tänkte att det kanske var så mycket lyft i systemet så jag har fyllt på med vatten från trädgårdsslang från pumpen mot skimmern. Det är väl ca 10 meter 50mm PEM-slang som är nedgrävd mellan skimmern och pumpen. Jag kan fylla på i all oändlighet så utan att jag kan se att det läcker någonstans eller blir fullt. Så uppenbarligen måste det läcka ut under marken där slangen är nedgrävd? Det står vatten i skimmern och vatten nivån i poolen är hög så jag fattar inte varför inte det läcker från det hållet också isåfall.  Fryser verkligen PEM sönder?? De är väl fryssäkra?

Missar jag något uppenbart, eller är det bara att ta fram spaden och börja gräva som en idiot?

Kommer ta lång tid då jag inte vet exakt hur slangen är dragen under marken. Jag har lyckats gräva upp och  frilagt vid kopplingen till skimmern men där är det torrt och fint. Vart tar mitt vatten vägen....?
pem ska väl inte frysa sönder, isåf nån koppling.

Utloggad Plums

SV: Sönderfryst PEM-slang??
« Svar #3 skrivet: maj 27, 2017, 20:54:33:33 »
pem ska väl inte frysa sönder, isåf nån koppling.

Om det inte läcker från poolsidan måste de bero på att pumpen står ovanför vattenytan. Prova tryck ned slangen i skimmern med en trasa runt med pumplocket av ska du se att du får upp vatten. Varning för vattentrycket i husets rörsystem så du inte spräcker nåt.

Utloggad Erica

SV: Sönderfryst PEM-slang??
« Svar #4 skrivet: maj 27, 2017, 21:49:00:00 »
PEM anses normalt som frostsäker. Men det stämmer inte helt. Om den blivit tilltryckt (plattad) t.ex. genom marktryck, stenar, överkörning med fordon eller liknande och den sedan fryser så kan den spricka upp i vecken som bildades när den plattades. Vi har råkat ut för detta, slangen hade plattats och sedan frusit sönder och öppnat sig på en sträcka av ett par meter i marken.


Utloggad Plums

SV: Sönderfryst PEM-slang??
« Svar #5 skrivet: maj 31, 2017, 10:27:26:26 »
Hur har det gått för dig Gr1pen? Har det löst sig?

Utloggad Gr1pen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sönderfryst PEM-slang??
« Svar #6 skrivet: maj 31, 2017, 16:35:19:19 »
Hur har det gått för dig Gr1pen? Har det löst sig?

Hur har det gått för dig Gr1pen? Har det löst sig?

Jag hade missat att locket till poolpumpen som är säkert 30 år gammal, en gedigen pjäs i mässing, hade tagit stryk av isen. Det är helt konkavt och tätar inte, utan släpper in massvis med luft. Har tänkt byta pumpen länge men eftersom den faktiskt fungerat så hat jag kört vidare med den, men tyckt att kapaciteten är lite klen. Köpte en ny pump igår, men saknar rätt kopplingar för att koppla in den. Förhoppningsvis löser detta mitt problem.
Har dock inte lyckats spola igenom vatten (från skimmern till pumpen via trädgårdsslang. Så risken finns väl att det är något mer som är kaputt...

Utloggad MathiasS

SV: Sönderfryst PEM-slang??
« Svar #7 skrivet: maj 31, 2017, 20:21:07:07 »
Åh du har mördat en gammal Pahlen-pump. Vilken hädelse! Det är brons, inte mässing......

;)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Sönderfryst PEM-slang??
« Svar #8 skrivet: juni 01, 2017, 01:01:41:41 »
Ja sådana pumpar är värda ett bättre öde.. :) Vi har själva en Pahlens bronspump, 1.1 kW, har bytt lager på den, annars så har den bara gått som tåget, år efter år....

Utloggad Gr1pen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sönderfryst PEM-slang??
« Svar #9 skrivet: juni 04, 2017, 14:31:34:34 »
Nja, det är ingen Pahlens, men den hade säkert gått i flera år till om jag tänkt mej för lite. Nu har jag dock kopplat in en 0,75 hk pump (Winner 75T) och precis fått igång allting så nu är cirkulationen igång. Fick även fixa några av slangkopplingarna som läckte, men det gick bra med silicon on nya slangklämmor.
Skönt att det inte var så illa som jag trott och behövde grävas etc...

Denna nya pump har kapacitet på 20 m3/h, vilket jag iofs tycker verkar mycket för en 0,75 hk, men ja kan konstatera på trycket och flödet att det säkert är det dubbla mot gamla pumpem, vilket är bra i mitt fall :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan