VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rektangulär stålväggspool?  (läst 2616 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 3tumkubik

Rektangulär stålväggspool?
« skrivet: april 23, 2020, 19:05:59:59 »
Hej,

Har nyligen flyttat in i ett hus som hade en rund stålväggspool med många år på nacken. I samband med att vi ska bygga om altanen så skulle jag vilja bygga in en rektangulär pool. Eftersom jag tyckte att den tidigare stålväggspoolen (även den inbyggd) kändes väldigt stabil så tänkte jag köpa det igen. Problemet är ju dock att det endast verkar finnas runda?

https://relaxospabad.se/catalog/products/stalvaggspool-120cm-djup?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

https://www.trademax.se/pool-spa/pool/pool-ovan-mark/st%C3%A5lv%C3%A4ggspool-classic-rund-460x132-p120156?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner&utm_term=Pool%20&%20spa-Pool

Tar gärna emot tips på andra stabila (så stabilt det kan bli för 10-20k och ovanmark :) ) men gärna rektangulära pooler!


tack!

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Rektangulär stålväggspool?
« Svar #1 skrivet: april 23, 2020, 20:32:29:29 »
Hej,

En pool med räta vinklar kräver en väldigt rejäl konstruktion något jag aldrig sett en stålväggspool ha. Om poolen däremot är rund fördelas krafterna jämt över väggarna, om den är "avlång med runda kortsidor" så sitter det rejäla stöttar på långsidorna för att ta upp kraften.

Så du får faktiskt välja. Stålväggspool ELLER räta hörn.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad henrik79

SV: Rektangulär stålväggspool?
« Svar #2 skrivet: april 24, 2020, 07:23:43:43 »
Hos oss ville frun absolut ha en rektangulär pool av någon anledning, och med vår budget fick det bli en från Intex. Hade annars tänkt köpa en ovanmarkspool av lite bättre kvalitet och med riktig skimmer, belysning etc.

Finns dock massor med beskrivningar på youtube där folk bygger sina egna rektangulära ovanmarkspooler av tryckt virke och lite metallstöttningar här och där för att förstärka upp kritiska punkter såsom hörnen. Det hade jag först tänkt göra, men latheten och tidsbristen tog över, och det blev en intex-pool istället. Gillar annars att bygga med trä.

/H

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan