VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: En undran om egetmontage eller inghyrt montage. Priser och dyl.  (läst 3401 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
En undran om egetmontage eller inghyrt montage. Priser och dyl.
« skrivet: augusti 02, 2013, 20:17:49:49 »
Min undran är enkel men ändå delad då marknaden är så stor.
Har ni tagit in hjälp med montage? Om ja, poolmodell och pris på montaget?
Om inte, ångrar ni er kontra det offererade priset på montage?
Om ni tagit hjälp vid montage, hade ni då velat att samma personer gjort eventuell trall och framförallt pumphus.

Jag vill nu säga att jag inte bara frågar av nyfikenhet. Har ett intresse av att se vart mer marknaden finns. Jobbar som poolmontör för en av dom större aktörerna. Om Richard eller annan moderator vill ta bort denna tråden så är det helt okej. Detta är som sagt av intresse för mig både som hobby och inkomst.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: En undran om egetmontage eller inghyrt montage. Priser och dyl.
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2013, 22:43:52:52 »
Nej, kan själv tycker jag.
Har inte tagit in offert på montaget men skulle det göras på samma sätt som jag gjort det skulle det bli helt orimligt dyrt. Har sett andras offerter på installationsarbete och har tyckt att det är mycket pengar....

Skulle jag ta hjälp ville jag nog se någon ta ansvar för hela bygget, ink pumphus etc.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: En undran om egetmontage eller inghyrt montage. Priser och dyl.
« Svar #2 skrivet: augusti 03, 2013, 20:24:50:50 »
Pool och allt där runt omkring är så sjukt dyrt i sig att ta in hjälp inte är en reell möjlighet för mig tyvärr... Hade jag ytterligare 100.000 kr (som det säkert går) så hade jag gärna tagit hjälp med allt komplett...


Det jag tror kan vara en "nisch" är i så fall pool-el. Jag har haft svårt att hitta elektriker som vill ta pool jobb och när en väl kommer verkar han ändå inte ha så bra koll på vad man egentligen behöver. En fast-pris installation eller färdig "boxar" kunde vara något...


//anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Kalmarman

  • Fast i poolträsket
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 206
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: En undran om egetmontage eller inghyrt montage. Priser och dyl.
« Svar #3 skrivet: augusti 03, 2013, 20:56:36:36 »
Jag tog hjälp med den fasta el-installationen, samt så hade jag en snickare som bistod vid uppsättandet av bärlinorna. I övrigt gjorde jag allt själv.

Det var av en av grunderna i mitt projekt. Ska gå!

DreamPool 730, Hayward Powerline 60, Saltklorinator FP15, DenForm TP100 Pump, 50kg sandfilter. Komposit trall. Min byggtråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

Utloggad Rasmus

SV: En undran om egetmontage eller inghyrt montage. Priser och dyl.
« Svar #4 skrivet: augusti 05, 2013, 15:07:33:33 »
Vi tog in montörer för allt (grävning, bortforsling, dränering, kranbil, uppfyllnad, inkoppling och el) på en 7x3,5 PP-pool
Allt gjordes vitt och slutade på 70kkr och tog ca 1 vecka från första spadtag tills värmaren slogs igång.
Då var allt klart för att börja bygga regelverk till tralldäcket, dvs jämt uppfyllt runt om  poolen.
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Utloggad PeeGee

SV: En undran om egetmontage eller inghyrt montage. Priser och dyl.
« Svar #5 skrivet: juni 29, 2014, 13:04:20:20 »
Hej alla,

70.000 kronor för helentreprenad tycker jag är en klart vettig summa, och även det belopp som jag hade hoppats på att det skulle handla om.

Vi är precis i upphandling av pool och jag kan säga att det är helt andra priser vi pratar om i Stockholm. Jag har fått priser som 100.000 kr bara för gropp och platta, då återstår i mitt fall placering av pool (PP-pool), inkoppling samt återfyllning. Då bör noteras att det inte ens inkluderar bortforsling av massor, för det kommer en granne att ta. Ett annat pris för allt har varit 140.000 kr, vilket för mig är långt över min mentala spärr för vad som är rimligt. Kontaktade en lokal grävare för att kolla vad han skulle ha för att gräva gropen, knappa 9.000 kr. Det är galen skillnad, det innebär att jag har gropp och platta för runt 25.000 kr istället om jag förberedder för plattan. Gräver jag dessutom själv, vilket flera grävare faktiskt har rekommenderat (för att det är kul osv), så har jag sparat ytterligare ca 7.000 kr på detta belopp.

För att svara på ursprungsfrågan så skulle jag säga att helentreprenad i åtminstone Stockholm tyvärr är helt uteslutet i mitt fall, jag behåller hellre halva det beloppet och koordinerar allt själv även om det tar tid osv.

Vet inte om det är någon annan som lyckats hitta någon prisvärd entreprenad i Stockholm, i så fall är men mycket välkommen att höra av sig.  O0
Pool: PP-pool Top Level (7x3.5x1.5) från Niveko Pools
Pooltak: Nova Comfort från Gullberg & Jansson
Värmepump: V20 9.2 kW från Gullberg & Jansson
Sandfilter: Astral Cantabric 500
Vattenpump: Speck Badu Top 14
Kemi: Zodiac Ei18 saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan