VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tips om Spa kemi till gammal poolägare  (läst 2471 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Tips om Spa kemi till gammal poolägare
« Svar #10 skrivet: januari 16, 2022, 18:21:16:16 »
Hej,

Lägger till att i ditt fall borde du uppmäta en fritt klorhalt  (FC) på över 10 för att inte ha ett riskvatten med 200ppm CYA.

När du chockat ditt vatten så kommer du en lång tid ha mätbara fritt-klormätningar långt över riktlinjer.

Det är då du ska tänka CYA/FC=20.

MVH
Roger

Poolgiganten

Utloggad dehreje

SV: Tips om Spa kemi till gammal poolägare
« Svar #11 skrivet: maj 14, 2022, 19:37:08:08 »
Uppdatering efter 3 månader.
I stället för spaklor (med CYA) har jag nu använt Delphins Chockklor granulat (kalciumhypoklorit) i tre månader.

På tre månader har hårdheten ökat från 4 till 14 °dH.
Översatt till kalkhårdhet i PPM har det ökat från 71 till 249 om jag förstått konverteringen rätt.
I snitt ökar alltså kalkhårdheten för mig med 60 PPM per månad vid användande av kalciumhypoklorit.

Rekommenderat värde enligt folkpool är 200-400ppm så det är bara den senaste (tredje) månaden jag ens kommit upp i rekommenderat värde och jag kan antagligen köra på två månader till utan att överskrida deras rekommenderade värde för kalk. Vattnet är fortfarande kristallklart efter tre månader så det finns ingen anledning att byta vatten!

Vid uppstart använde jag lite av de kvarvarande klor jag har med CYA och har fyllt på lite efter behov för att hålla CYA kring 20 PPM.

Alkanitetens rekommendation om 80-160 PPM har jag struntat i. När jag skulle uppfylla detta tidigare blev det en oändlig förbrukning av PH- och Alka+.
Jag har försökt att hålla alkaniteten runt 60 men inte mätt den jätteofta.

PH har jag försökt hålla kring 7,3 vilket krävt att jag behövt sänka PH någon per vecka eller varannan vecka.

Mitt spabad innehåller cirka 1300 liter vatten.

För mig har användandet av kalciumhypoklorit fungerat toppen! Med lägre alkanitet och högre kalknivå har vattnet inte skummat något alls heller.
Om något jag inte ser förstörts av att inte använda spaklor vet jag ju inte, men den risken tar jag för att slippa alla problem jag upplevde med spaklor/CYA.  :)

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Tips om Spa kemi till gammal poolägare
« Svar #12 skrivet: maj 14, 2022, 21:36:20:20 »
Hej,
Med kalciumhypoklorit kommer du få en kalkuppbyggnad vid din värmare. Inget problem om du sänker ditt pH till runt 6 en par dagar innan vattenutbyte. Kommer då lösa upp denna kalk som du spolar ut.

Alltså inget problem med kalciumhypoklorit i ett spabad?

Tror du gör helt rätt…….

Blir vattnet mjölkigt med kalciumhypoklorit finns det andra möjligheter för att få bort detta utan att sänka pH.

Utloggad dehreje

SV: Tips om Spa kemi till gammal poolägare
« Svar #13 skrivet: maj 15, 2022, 17:08:46:46 »
Får man alltid kalkuppbyggnad i värmaren oavsett kalkvärden?

Enligt de "rekommenderade" värdena håller jag mig inom intervallet och dessutom i undre halvan... 

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Tips om Spa kemi till gammal poolägare
« Svar #14 skrivet: maj 15, 2022, 21:52:43:43 »
Hej,

Folkpool har nog de bästa råden av alla? Så beröm där.

Tyvärr är oftast alla råd efter kaklad-, betong- eller linerpool. Själv tycker jag att råd och riktlinjer beror på vilket material det är i konstruktionen och vilket klor man använder. Eller om man använder aktivt syre eller brom. Allt beror på? Kemin är inte lika då.

Endast ett fåtal som använder kalciumhypoklorit i ett spabad. Anledningen är risken för kalkbildning vid värmaren. Det finns spabadstillverkare som bara godkänner spaklor som desinfektion. Anledningen är risken för kalkbildning vid värmaren.

Använder man kalciumhypoklorit kommer alltid alkaliniteten vara låg. Försöker man höja den så är risken att kalk bildas och vattnet blir mjölkigt.
Två kemikalier behövs vid användande av kalciumhypoklorit och de är sänk pH och föregående.

I ett spabad med kalciumhypoklorit kommer det alltid finnas mycket kalciumjoner.
Alkaliniteten (vätekarbonat) sönderdelas vid högre temperatur till gasen koldioxid och karbonatjoner (samma som höj pH). Naturligt att alkaliniteten minskar vid högre temperaturer då kalciumhypoklorit används.

Kombinationen kalcium, vätekarbonat och hög temperatur kommer alltid fälla ut kalk. Naturligtvis är det varmast vid värmaren. Där fälls kalken ut först. Alltså risk för kalkbeläggningar där.

Inget problem med detta om man sänker pH till nära 6 innan vattenbyte. Surt vatten löser upp kalk.

Tyvärr kommer denna kalk att motverka din pH-sänkning. Du kan behöva tillsätta sänk pH ett antal gånger?

När kalken bildas minskar ditt uppmätta värde av kalk. Din mätning visar bara vattnet och inte det kalk som sitter i din värmare.

Lätt att bli lurad av mätvärden.

Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan