VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vinterbada i poolen (alltså kallt)  (läst 1637 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MagnusK1970

  • Gäst
MagnusK1970
Vinterbada i poolen (alltså kallt)
« skrivet: januari 18, 2021, 22:02:32:32 »
Vad har man för möjligheter(svårigheter) om man vill ha en pool som tjänar som kallbad att använda till bastun under vinterhalvåret? Jag tänker skaffa ovanjordpool till fritidshuset och ha att simma i med jetstream under sommaren men egentligen främst för barnen att leka i. Det jag är orolig över är att desto fler saker den har är att fler saker kan frysa sönder om det går åt skogen på vintern då jag vill hålla den knappt varm för att anävnda som kallbad att hoppa i efter bastun. har sökt som bara den men det här användningssättet verkar inte jättevanligt. Största risken jag ser är att strömmen går och den fryser sönder men detta borde jag kunna skappa en batterilösning att koppla upp den till för att undivka.

Poolgiganten

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Vinterbada i poolen (alltså kallt)
« Svar #1 skrivet: januari 19, 2021, 10:39:58:58 »
Kul fråga! Satt just och läste Folkpools gratistidning som kom i brevlådan idag. Där fanns en artikel om kallbad med rubriken "Glöm det här med att vinterstänga poolen". Kunde inte hitta tidningen på deras webbplats, men du kan säkert hämta ett ex hos en återförsäljare. Jag blev själv väldigt sugen på detta!

I korta drag; enligt artikeln kan man antingen låta cirkulationspumpen gå några timmar per dag så länge det inte är minus, eller så kan man ställa en dränkbar pump på botten med flödet riktat uppåt. Allt som inte är igång ska stängas, tömmas som vanligt. Blir det kallare behöver man ha mer cirkulation. Gissar att detta är väldigt beroende på var man bor i landet.

Att vinterstänga jetstream finns det flera inlägg om här, det verkar inte helt enkelt. Man måste ju i alla fall sänka vattennivån en hel del gissar jag och då blir det ju svårt att få cirkulation. Jag var väldigt inne på jetstream själv förut, men fick tips om Swim Trainer - ett gummiband man spänner fast sig i. Många verkar tycka att det t.o.m. är bättre än jetstream och det kostar bara 1% av en jetstream, är näst intill underhållsfri och helt ljudlös. Så vi har skippat jetstreamen i poolen vi bygger nu.


MagnusK1970

  • Gäst
MagnusK1970
SV: Vinterbada i poolen (alltså kallt)
« Svar #2 skrivet: januari 23, 2021, 12:33:06:06 »
Suveränt svar, ska se om jag hittar det där. Nu har jag börjat fundera på en någorlunda billig ovanjordlösning som man däckar in lite enklare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan