VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Val av värmepump rund 22 m3 pool  (läst 1485 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joyride

Val av värmepump rund 22 m3 pool
« skrivet: januari 16, 2021, 10:14:30:30 »
Hej
Kan i stort sett ingenting om poolvärmepumpar. Är beredd att betala lite extra för smidighet, som att ta värmepumpen från poolleverantören. Men jag blir lite tveksam när Poolkungen vill sälja en 30 000-kronorspump som tar spannet 20-45 m3 till min pool på 22 m3 och jag inser att det är den minsta de har. ”Då har du kräm så det räcker och pumpen behöver inte gå så mycket”  <dontkn>

Spontant känns det alternativet överdimensionerat samtidigt som t.ex Folkpool har pumpar för 10000 kr mindre.

Jag fattar att det här är lite av en djungel men vad kan ni råda mig till gällande den poolstorleken (4,5*1,5)?

Poolgiganten

Utloggad joyride

SV: Val av värmepump rund 22 m3 pool
« Svar #1 skrivet: januari 16, 2021, 10:58:00:00 »
Jag är inte ute efter att ha 30 grader i poolen
24-25 duger fint. COP-värdet är betydligt bättre på Poolkungens men om den ändå inte ska gå så mycket så kanske 50-200% högre pris är bortkastat. Har solpaneler på huset så ökad elförbrukning är inget jätteproblem.

Poolkungens minsta IV45 (20-45 m3) 30000 kr
https://www.poolkungen.se/fox-varmepump-p544?idx=204#filter_attributes=25-316&filter=true

Folkpool har den här (15-30 m3, 5 kw effekt) för 11000
https://www.folkpool.se/produkter/pool/poolvarme-poolvarmepump/poolvarmepump/poolvarmepump-inverter-m/poolvarmepump-heatforce-inverter-m-51.html

Och den här (25-45 m2, 7 kw effekt) för 23000
https://www.folkpool.se/produkter/pool/poolvarme-poolvarmepump/poolvarmepump/poolvarmepump-inverter-plus/poolvarmepump-heatforce-inverter-plus-73.html

Utloggad TommyC

SV: Val av värmepump rund 22 m3 pool
« Svar #2 skrivet: januari 16, 2021, 13:11:12:12 »
Vi har 9,2 kW till 31 kubikmeter pool med pooltak och bra isolering. Vi håller lätt 32-33 grader hela sommaren och minst 30 grader till sista september. 5-6 kW torde räcka bra i ditt fall. Ska du bara hålla 25 grader så behövs nog inte ens den effekten men provar du 30 grader så vill du nog inte sänka igen. Du måste ha minst ett bra överdrag annars är det hopplöst att få upp temperaturen ens med kraftigt överdimensionerad värmare. Med bara bubbelplast som täckning kan du nog ofta nå 24-25 grader utan tillsatsvärme en bra sommar om poolen nås av solen större delen av dagen. Oisolerade väggar och vind kommer att begränsa temperaturen. Isolera väggarna i så fall.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad joyride

SV: Val av värmepump rund 22 m3 pool
« Svar #3 skrivet: januari 16, 2021, 15:09:12:12 »
Vi har 9,2 kW till 31 kubikmeter pool med pooltak och bra isolering. Vi håller lätt 32-33 grader hela sommaren och minst 30 grader till sista september. 5-6 kW torde räcka bra i ditt fall. Ska du bara hålla 25 grader så behövs nog inte ens den effekten men provar du 30 grader så vill du nog inte sänka igen. Du måste ha minst ett bra överdrag annars är det hopplöst att få upp temperaturen ens med kraftigt överdimensionerad värmare. Med bara bubbelplast som täckning kan du nog ofta nå 24-25 grader utan tillsatsvärme en bra sommar om poolen nås av solen större delen av dagen. Oisolerade väggar och vind kommer att begränsa temperaturen. Isolera väggarna i så fall.

Det blir ett Royal Tech täcke till som jag tänker isolerar helt ok. Vi har haft vår 3,5 m ovanmarkspool i 4-5 säsonger utan värmetillskott alls och den har väl legat på 18-20 grader som bäst. 25 känns bra utifrån det perspektivet men jag förstår hur du menar Tommy.

Känns väl ändå som att Poolkungenpumpen blir överdimensionerad eller?


Utloggad TommyC

SV: Val av värmepump rund 22 m3 pool
« Svar #4 skrivet: januari 16, 2021, 16:21:43:43 »
En ovanmarkspool i vindutsatt läge kan förlora mycket energi genom väggarna. Vad har ni haft för täckning när vattentemperaturen bara kom upp i 18-20 grader. Helt utan täckning kommer vattentemperaturen att hålla ungefär dygnsmedeltemperaturen i luften. Steg ett är att skaffa täckning för att hindra avdunstning vilket suger mycket energi ur vattnet. Steg två är att isolera väggarna. Steg tre är värmepump, värmeväxlare eller motsvarande. Vissa klarar sig utan steg två men då kommer poolen att kräva mer energi. Med bara 25 grader i vattnet kan detta vara ett mindre problem.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad joyride

SV: Val av värmepump rund 22 m3 pool
« Svar #5 skrivet: januari 16, 2021, 16:31:21:21 »
En ovanmarkspool i vindutsatt läge kan förlora mycket energi genom väggarna. Vad har ni haft för täckning när vattentemperaturen bara kom upp i 18-20 grader. Helt utan täckning kommer vattentemperaturen att hålla ungefär dygnsmedeltemperaturen i luften. Steg ett är att skaffa täckning för att hindra avdunstning vilket suger mycket energi ur vattnet. Steg två är att isolera väggarna. Steg tre är värmepump, värmeväxlare eller motsvarande. Vissa klarar sig utan steg två men då kommer poolen att kräva mer energi. Med bara 25 grader i vattnet kan detta vara ett mindre problem.

Det har varit typ noll ambition på täckning så det har ju varit självförvållat. Men nu så byter vi ovanmarkaren till en nedgrävd så sidorna blir ju mer isolerade per automatik tänker jag. Med ett RoyalTech täcke och utan ambitioner till att det här springer iväg för mycket ekonomiskt så känns 30000 för en pump lite överdrivet.

Utloggad TommyC

SV: Val av värmepump rund 22 m3 pool
« Svar #6 skrivet: januari 16, 2021, 18:00:26:26 »
Jag håller med. Med rimlig täckning och isolering så räcker det med en mindre billigare VP.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan