Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hg kvalit, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvrda pooler!
ppnar din e-postklient
Poolsidan Hssleholm

Frfattare mne: Estefan!!  (lst 13320 gnger)

0 medlemmar och 1 gst tittar p detta mne.

Utloggad Eone

Estefan!!
« skrivet: augusti 29, 2006, 15:21:47:47 »
ser att du varit reggad ganska lnge men aldrig skrivit ngot inlgg.
Din pool r nog det lckraste jag sett.
Bertta grna lite om den (och dina ev. vedermdor)...
r bilden tagen frn hustaket?
Maken till lcker poolbild...
*suck*
 O0
« Senast ndrad: augusti 29, 2006, 15:37:36:36 av Eone »
6x4 meter markpool frn Lagunpool 2004.
VP Pahlns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Estefan

SV: Estefan!!
« Svar #1 skrivet: augusti 30, 2006, 02:12:31:31 »
Kul att du tyckte s om bilden.
Sitter just nu p jobbet. Skiftjobb p ett fjrrvrmeverk i Kalmar. Ensamarbete och lugnt. Ingen som behver vrme n. Vintern kommer snart.
Gillar att flumma runt lite p forumet och inte gra ngot strre vsen av mig. Ser att mnga r i full gng med poolbyggen, planerar infr eller just bara njuter av det paradis som man kommer att f.

Men det r nog ingen som sger att det var en ltt uppgift som det kan verkas lta i alla kataloger. Fr mig och min familj var det en stor prvning. Sjlv sg jag ingen nde p bygget och det var inte lngt frn att allt hade gtt t pipan

Hur som helst s hr r lite kort om bygget:
Budgeten la vi runt 120 000.
September 04 hade vi besk Folkpools terfrsljare frn Hultsfred. Brje Folkesson. Trevlig och rlig.
Fick offert p en Oktavia 4 X 8. Solfngare och Vrmevxlare.

Redan nu var budgeten sprckt.
Oktober 04 grvdes gropen. 100 m3 bortforslades.
I Februari 05 byggdes stommen och under vren monterades solfngare och pumprummet.
I Maj 05 hjlpte Folkesson mej med linersttningen och vattenfyllningen kunde pbrjas.
Till midsommar 05 var allt frdigt. 30 ton makadam och 10 ton stenmjl var utkrt med skottkrra. 70 m3 stenplattor frn Starka var lagda.
Under vren 06 drogs kopparrr frn pelletspannan till vrmevxlaren.
Den totala summan vgar jag knappt tnka p men runt 160-170 000 blev nog slutnotan p.
Men bra blev det. S hr i efterhand s ser jag att mnga isolerar sina pooler men nr jag byggde s nmnde inget det s det kanske jag missade.
Har varma dagar kommit upp i 30 grader men ett snitt i sommar har nog varit runt 25 grader. Har ingen automatikstyrning p solfngarna. Smlnning vet du. S ibland kyler man nog vattnet.
Har ftt tag i flytande klor frn en fridluftsanlggning med pool. Gav 150 kr fr 25 liter. Doserar 1 dl om dagen. Helt annat pris n om man ska kpa original.

Med poolpaketet fljde en poolstdarrobot som gr renhllning lttare. Det r inga problem att hlla det rent och snyggt. Och markstenen r vi jttenjda med. Visste inte vad vi skulle ha runt om tills vi fick se dessa plattor frn Starka. Dom r impregnerade och jag brukar spola av dom med hgtryck ngon gng i veckan och dom r d som nya.

S hr med lite distans s ngar jag inget. Det finns inget bttre n att en solig dag ligga p en luftmadrass, lugnt och stilla flyta runt med stereon p och en l p poolkanten.

Jo frresten. Att med familjen en kvll sitta i bastun och klmma ngra l och sedan ut och hoppa i poolen med belysningen p. D ryker det frn flsket.

<sol>
Folkpool Oktavia 4x8
Solfngare 5 paneler
Vrmevxlare via pelletspanna
Compheat 90
Klart midsommar 2005

Utloggad Estefan

« Svar #2 skrivet: augusti 30, 2006, 05:17:49:49 »
Lite kort p bygget.
Folkpool Oktavia 4x8
Solfngare 5 paneler
Compheat 90
Klart midsommar 2005

Utloggad Estefan

« Svar #3 skrivet: augusti 30, 2006, 05:19:38:38 »
Lite bilder till.
Folkpool Oktavia 4x8
Solfngare 5 paneler
Compheat 90
Klart midsommar 2005

Utloggad Estefan

« Svar #4 skrivet: augusti 30, 2006, 05:21:22:22 »
nnu mer bilder.
Folkpool Oktavia 4x8
Solfngare 5 paneler
Compheat 90
Klart midsommar 2005

Utloggad Estefan

« Svar #5 skrivet: augusti 30, 2006, 05:22:34:34 »
Sista.
Folkpool Oktavia 4x8
Solfngare 5 paneler
Compheat 90
Klart midsommar 2005

Utloggad Bidda

• Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitr
  • Stad/land: Hnefoss, Norge
  • Antal inlgg: 1359
  • Total likes: 0
  • Total likes: 0
  • Kn: Man
  • Den som har flest prylar nr en dr -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
« Svar #6 skrivet: augusti 30, 2006, 08:13:27:27 »
Nydelig bygge, sikkert godt ligge der i poolen se tilbake p alt stress og mas  8) Styring p solfangerne anbefales  ;)

Utloggad Calle Anka

« Svar #7 skrivet: augusti 30, 2006, 08:54:24:24 »
Stiligt vrre! O0

En frga....vad har du fr vrmevxlare? 25 gr lter lite om du har bde solfngare och vxlare?
Den kanske inte har gtt p max direkt?

/C
Bygger en folkpool 4x8, vrmevxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hsten -06. Badas i maj -07. Under vren byggs trdcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Utloggad Eone

« Svar #8 skrivet: augusti 30, 2006, 09:28:30:30 »
He-he. Vajert Estefan!
Det som slog mig med din lilla signaturbild var den vackra stensttningen runt poolen,
frutom den rent verddiga bilden med dig liksom svvande i luften med din skugga
mot botten.

Sen slog det mig att var r pooltckningen?
Det r ju lag p det och jag ser ingen inhngnad.
Aha, han behver inget pooltcke eftersom han har inhgnaden utanfr bild
funderade jag vidare. fan. Det innebr att han mste ha en tomt p kanske sisdr 10-15 000 kvm.
r det sjlvaste Knugen p madrassen kanske?

Den bilden r i alla fall den bsta poolbilden jag sett.

Budgeten ja, det frvnar mig. Folk tycker att 150 000 r "rysligt mycket"
fr en pool. En riktig pool allts. Sen kan dom ha en fet SUV p garageuppfarten fr
400-500 000 utan att tycka det r minsta konstigt. Grna tv bilar.
Som i mitt villaomrde t ex.

Jag prognosticerade en pool-boom hr nr vi ppnade racet 2004 med att frst av alla anlgga pool.
Men inte. Inte en grvskopa har synts till. nd gr alla och strcker p halsarna p gatan utanfr,
man hr hur det tisslas (" hr uppe har dom pool" (vgen utanfr tomten leder till omrdets gemensamma sophus
(73 villor) s det blir en del kvllsspring p gatan). Vissa hittar p mrkliga skl fr att f komma in p
tomten och titta. I gr kom villafreningens ordfrande ffg och bjde sig ner och knde p vattnet med fingrarna.
"hh...". Han hade f en gissningstvling med sina grannar om vad "nyingarna" dr uppe skulle gra p tomten
d skopan rullade in i maj 2004. "Jordkllare" var tydligen ett tips p tapeten ett tag.

Men ingen bygger nnu. Tycker kanske det r "fr dyrt".
Jag kan inte frst det resonemanget.
En pool r ju fr livet! Och hjer livskvaliten s fantastiskt mycket.
ret om (man vet ju att den ligger dr under vinterpltarna...)
« Senast ndrad: augusti 30, 2006, 13:53:10:10 av Eone »
6x4 meter markpool frn Lagunpool 2004.
VP Pahlns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Estefan

« Svar #9 skrivet: augusti 30, 2006, 16:39:33:33 »
Hej

Svarar p "Calle Ankas" frga. Jag har en PSA 40 kW vrmevxlare som jag anvnde vid uppstarten av poolen i Maj.
Efter det s kr jag bara p Moder Sol.

Och p "Bidd@":s frga om styrning av solfngarna s blir det ett hemmabygge. 8 - 9 000 kr fr ett fabrikstillverkat r lite fr mycket.

"Eone" jag har ett standardverdrag som vi lgger p varje kvll. Vad jag har sett s r det inte mnga som har sitt "paradis" inhgnat. Jag skulle vilja inrama poolen men orken tryter just nu. Vilar mig i form. PS det r sambon som ligger p luftmadrassen.

Lite mer om kostnaden

Poolpaket frn Folkpool                                                                112 000 kr
Grvning, bortforsling av 100 m3 jord, 30 ton makadam, 
15 ton stenmjl, 2 man i 2 dagar fr montering, drnering och fiberduk   30 000 kr
Inkoppling av VVX till pelletspanna, kopparrr                                      5 000 kr
Stenplattor ca 80 m3                                                                    17 000 kr
l vid eget arbete                                                                         X XXX kr

Summan stannade vid 170 000 kr.

Nsta projekt blir mitt lilla utebadkar som syns i hrnet p ngon bild. Den r p 4 m3 och r gjuten p plats.
Den vrms med en kamin och dr badar vi p vintrarna. Ska fixa ett reningsverk sen r den klar. 35 grader i vattnet - 10 i luften och stjrnklart.
Underbart.

Lgger in ngra bilder till.

Stefan

Folkpool Oktavia 4x8
Solfngare 5 paneler
Compheat 90
Klart midsommar 2005

Svenska kvalitetspooler som h�ller vad de lovar! 50 år av innovation och norrländsk kvalitet!

Annons fr Pooltorget
Annons frn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service p hg niv!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!

* Online nu!

• Dot gster: 108
  • Dot dolda: 0
  • Dot anvndare: 0