Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kan nån förklara vad som händer med kloret för en nybörjare  (läst 7496 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frjo

Har precis kört i gång inomhuspoolen
Om jag förstår det rätt så av fritt klor blir det bundet klor som man sedan chockklorerar för att frigöra. Men vad händer när man chockklorerar ,kloret  måste väl ta vägen nånstans går det ut i luften eller var omvandlas det till?
Började idag med chockklorering köpte pahlens dagsklor tabletter 40 m3 är poolen på så jag slängde i 16 tabletter i en spann med varmt vatten. Skulle mosa dom men de var stenhårda så det är nog bättre med granulat.
Sen hade jag tänkt  att jag skulle slänga i tabletterna i breddavloppet men det står att man inte skall göra detta utan mosa dom vad är det då för mening med tabletter?
Ska mäta vad jag har för ph och fritt klor i morgon kväll och börja dagsdosera
Kaklad Inomhus pool 7*3,65 1,6 djup ca 40m3 vatten
Värms med bergvärme

Poolgiganten

Utloggad Dumpdidump

SV: Kan nån förklara vad som händer med kloret för en nybörjare
« Svar #1 skrivet: maj 09, 2013, 02:20:15:15 »
Klor bryts ner och förbrukas av ett flertal faktorer, bland annat kontakt med luften, UV-ljus och själklart bakterier. Det senare är syftet mer kloret.
Dagsklortabletter eller veckoklorpuckar läggs i breddavloppet löses upp långsamt. Detta för att ha en jämn utsöndring av klor i poolen. Granulat/chockklor/aktionklor (namn beroende av varumärke) löses upp snabbt och används främst för att tillfälligt höja klorhalten. Detta kan göras för att kompensera för en snabb kloråtgång (ex. många som badar) eller för att chockklorera för att döda bakterier i ett dåligt vatten. PH ska ligga mellan 7.2 - 7.6 för att ha bästa verkan. För lågt PH sliter på poolmaskineriet och ett högt PH kan ge utfällningar i vattnet, ex. mjölkfärgat vatten. Ett PH som ligger i intervallet 7,2-7,6 är också mest behagligt att bada i, dvs mindre benägenhet att ge röda ögon och klåda. Det kan också sägas att ett felaktigt PH gör det svårt att få ett stabilisera klorhalt på en rätt nivå.  Av detta skäl är det viktigt att få ett korrekt PH innan man doserar kloret till rätt nivå.
Folkpool Classic 4x8 m, med värmepump Powerline 88, 8,8 kW

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kan nån förklara vad som händer med kloret för en nybörjare
« Svar #2 skrivet: maj 09, 2013, 03:17:52:52 »
Här har du en liten kemilektion. Det som händer med kloraminerna är att de snabbare bryts ner, de bryts ner av sig självt men påskyndas kraftigt när man chockklorerar. Varför man ska ha kalciumhypoklorit skriver han tyvärr inte, och inte heller exakt på vilket sätt som det påskyndar nedbrytningen av kloraminer eller vad det blir efter, den kemiska reaktionen.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5598.msg49317#msg49317
http://www.swimmingpoolchemicals.co.uk/spcblog/?p=345
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kan nån förklara vad som händer med kloret för en nybörjare
« Svar #3 skrivet: maj 21, 2013, 14:51:31:31 »
Jag har kommit på hur det fungerar nu.

Fria kloret reagerar med t.ex. ammoniak och bildar monokloraminer och vatten.

Mer fritt klor reagerar med monokloraminerna och bildar dikloraminer och vatten.

Sedan blir det två olika reaktioner

monokloraminer och dikloraminer bildar saltsyra och kvävgas
eller
fritt klor och dikloraminer bildar trikloraminer och saltsyra

Trikloraminer (som gärna går upp i luften ovanför) bildar med vatten (t.ex. tårar i ögonen om de går upp i luften) saltsyra, fritt klor och kvävgas

All saltsyra som hamnar i poolen bildar tillsammans med bikarbonaten (Alkalinitet) salt, koldioxid och vatten

Det är därför alkan är viktig för att inte ph ska åka jojo, finns ingen alka så blir ju ph lågt pga att det inte finns någon bikarbonat som kan neutralisera den.

----------
Edit:
Har hittat ytterligare en reaktion som händer.  Saltsyran som bildas ovan reagerar även med Calciumhypokloriten (chockklor (Ca(ClO)2) och bildar i sin tur CaCl2, Cl2 och H2O.
« Senast ändrad: maj 29, 2013, 12:12:06:06 av Erik N »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag