CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Byta ut poolverk och installera poolvärmepump- hur?  (läst 5505 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
Byta ut poolverk och installera poolvärmepump- hur?
« skrivet: april 28, 2013, 15:44:39:39 »
Hej!

Jag köpte hus för ett år sedan där en gjuten utomhusmarkpool på 4x8 meter följde med  ;). Poolen är från ~1980 och jag gissar på att pumpverket är från detta året. Man har tidigare haft solceller så det finns rör kvar från dessa, men solcellerna kastade man för länge sedan. Dock har jag efter mycket analys bestämt mig för att köra värmepump för värme. Jag tänker mig upplägget såhär:

Nu i vår köpa nytt pumpsystem samt då passa på att köpa en poolvärmepump och koppla in.

Frågan är nu, hur sjutton gör jag detta? Poolverket står i garaget och rör går under marken ut till poolen. Jag antar man får montera värmepumpen på utsidan av garaget och då göra hål i väggen på något sätt (tegelutsida). Hur svårt är det annars att byta ut pumpverk själv?

Jag tänkte ta in en hantverkare till detta. Nu är frågan: Kan jag ta in en hantverkare som gör allt, eller måste jag ha en snubbe som kan värmepumpar, en som kan poolverk, etc.? Jag tänkte att jag börjar med att fråga här om tips och tricks innan jag börjar ringa runt till hantverkare och fråga massa nybörjarfrågor.

Kör på med alla tips och tricks och förklara noggrant då jag är väldigt mycket noob på detta.

Tack!
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Byta ut poolverk och installera poolvärmepump- hur?
« Svar #1 skrivet: april 28, 2013, 19:22:57:57 »
Att byta reningsverket är inget större problem, om det är trasigt på något sätt. Åldern som sådan spelar nog annars inte så stor roll, sandfilter har sett likadana ut i många år. Du klarar säkert ett byte själv om du är lite händig och kan fixa rör m.m.

Poolvärmepumpen måste givetvis sitta utomhus och du behöver då ta hål för vattenrör och för elkabel.

En poolfirma skall kunna installera en värmepump också om det handlar om en utomhuspool och värmepump för detta. Det finns ingen koppling av köldmediekretsar i detta, allt sådant sitter intern och det krävs alltså inte en behörig kylmontör för att fixa det.

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: Byta ut poolverk och installera poolvärmepump- hur?
« Svar #2 skrivet: april 29, 2013, 19:02:08:08 »
Att byta reningsverket är inget större problem, om det är trasigt på något sätt. Åldern som sådan spelar nog annars inte så stor roll, sandfilter har sett likadana ut i många år. Du klarar säkert ett byte själv om du är lite händig och kan fixa rör m.m.

Poolvärmepumpen måste givetvis sitta utomhus och du behöver då ta hål för vattenrör och för elkabel.

En poolfirma skall kunna installera en värmepump också om det handlar om en utomhuspool och värmepump för detta. Det finns ingen koppling av köldmediekretsar i detta, allt sådant sitter intern och det krävs alltså inte en behörig kylmontör för att fixa det.

Fast ett poolverk från 1980 lär ju dra jääkligt mycket mer ström än ett nytt?
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Utloggad Erica

SV: Byta ut poolverk och installera poolvärmepump- hur?
« Svar #3 skrivet: april 29, 2013, 20:40:25:25 »
Nej det stämmer inte. Centrifugalpumpar har inte utvecklats så särskilt mycket sedan dess. Elmotorerna har blivit lite bättre, men jag tror inte att du kommer att märka någon radikal skillnad. Värmen är det som drar ordentligt med energi för en pool så en övergång från t.ex. elvärme till värmepump lär märkas ordentligt på elräkningen.

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: Byta ut poolverk och installera poolvärmepump- hur?
« Svar #4 skrivet: april 29, 2013, 21:42:57:57 »
Nej det stämmer inte. Centrifugalpumpar har inte utvecklats så särskilt mycket sedan dess. Elmotorerna har blivit lite bättre, men jag tror inte att du kommer att märka någon radikal skillnad. Värmen är det som drar ordentligt med energi för en pool så en övergång från t.ex. elvärme till värmepump lär märkas ordentligt på elräkningen.

Ahkatten? Visste jag inte :)
Just nu har jag ingen värme alls annat än ett sommartäcke. Förra sommaren var det inte många dagar jag ville bada för vattnet var så kallt. Typ havskallt. Huuu. Min sambo badade varje dag men jag vill ha mer värme.

Men är det ngn idé att köpa värmepump då och koppla in i det gamla verket? Låt säga att jag vill byta ut pumpverket senare om två år kanske, går det att koppla ihop med värmepumpen då, det borde det väl göra? För jag vill inte köpa en värmepump och koppla på pumpverket och sedan kanske jag behöver köpa nytt verk av ngn anledning om något år och då kanske inte värmepumpen passar. Fast det borde det väl göra?
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Utloggad Erica

SV: Byta ut poolverk och installera poolvärmepump- hur?
« Svar #5 skrivet: april 30, 2013, 18:10:52:52 »
Värmepumpen är fristående från reningsverket. Båda dimensioneras däremot utgående från poolens storlek. Sedan spelar det förstås in hur pass varm du vill ha din pool och hur lång säsong du vill ha. Ju större temperaturskillnad mellan ute och i vattnet som du vill klara av, desto större värmepump krävs det ju. Men något problem med att de två inte skulle passa ihop låter inte särskilt troligt.

Ett pooltäcke reducerar värmeförlusterna högst avsevärt, eftersom det är avdunstningen från ytan som är den värsta värmetjuven.

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: Byta ut poolverk och installera poolvärmepump- hur?
« Svar #6 skrivet: maj 02, 2013, 09:04:26:26 »
Värmepumpen är fristående från reningsverket. Båda dimensioneras däremot utgående från poolens storlek. Sedan spelar det förstås in hur pass varm du vill ha din pool och hur lång säsong du vill ha. Ju större temperaturskillnad mellan ute och i vattnet som du vill klara av, desto större värmepump krävs det ju. Men något problem med att de två inte skulle passa ihop låter inte särskilt troligt.

Ett pooltäcke reducerar värmeförlusterna högst avsevärt, eftersom det är avdunstningen från ytan som är den värsta värmetjuven.

Ah, det låter bra. Jag hoppas det passar om jag skulle behöva byta. Det borde det ju göra, kan jag med tänka. Det finns väl en standard på rören om inte den standarden har ändrats på något vis. Många tack för alla dina informativa svar!  O0  <sol>
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag