VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Värmepump till Intex Ovanmarkpool - for dummies  (läst 12110 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christian Falk

  • Gäst
Christian Falk
Värmepump till Intex Ovanmarkpool - for dummies
« skrivet: februari 21, 2013, 17:31:45:45 »
Hej.
Har byggt in en intex pool 4,57mx1,22m. Förmodar att det inte kommer bli någon värme där i sommar,ingen värme som jag vill bada i iaf. Kan någon beskriva för mig,som är helt borta på värmepump till pool,om det går och vad jag då ska ha och göra?

Har ett sandfilter till poolen. Har förstått att jag förmodligen behöver en bypass men förstår ingenting.
Tack snälla på förhand!!

Poolgiganten

Utloggad elvings

SV: Värmepump till Intex Ovanmarkpool - for dummies
« Svar #1 skrivet: februari 21, 2013, 18:07:18:18 »
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7731.msg57788#msg57788

Här kan liknande diskussion ha förts.

Hursom, jag har haft intex och bestway pooler med värmare Brilix 55 och sandfilter basic3 och även intex eget filtersystem med pump.. (Har brilix med intex ultrapool nu och intex patronfilterpump)

Från pool till sandfilter,
från sandfilter till värmare
från värmare till pool

Ja, så enkelt var det.  >rulla<

i princip så skall du bara koppla slangar mellan apparaterna i den ordningen.
Bypass tycker jag att du kan skrutta i. Jag har använt både med och utan bypass och har fått rådet att använda bypass i större pooler.
Det som kan trilskas är att få slangar att passa i värmaren. Det finns dock avsmalningstuber som löser detta.

Jag använde slangklämmor till att sätta fast slangaran i värmaren och en packring. Funka bra.

Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Christian Falk

  • Gäst
Christian Falk
SV: Värmepump till Intex Ovanmarkpool - for dummies
« Svar #2 skrivet: februari 21, 2013, 18:48:02:02 »
Ja,det där lät ju lätt =)
Men då "orkar" slangarna och poolen med att trycka runt vattnet? Tänkte om rören och poolen var för svag när det är intex. Men vad bra att det går att koppla till värmepump.

Som sagt,en dummie. Har poolens filter 8 meter från huset. Poolen är inbyggd i altanen. Kan man ha värmepumpen under i altanens utrymme? Eller hur mycket utrymme behöver värmepumpen?
Om det går så fixar jag alltså bara en liten ställning till den. Sedan en elektriker som drar ström till värmepumpen och så slangar mellan de olika enheterna? Kan det vara så att sandfiltret är för litet/svagt? Och min blåa intex plast pool klarar det. Låter ju helt underbart. Då kan man bada i sommar.

Tack för det snabba svaret!!!

Utloggad elvings

SV: Värmepump till Intex Ovanmarkpool - for dummies
« Svar #3 skrivet: februari 21, 2013, 21:01:43:43 »
Det brummar från värmaren så det skall du tänka på vid placeringen. Likaså så blir det väldigt kallt framför värmaren. Det är ju som en luft/luft-värmepump som sitter på många hus i utförandet.

Själv bär jag in min värmare i garaget varje år. Kopplar den med förlängningssladd och jordfelsbrytare varje år.

Om ditt filter är för svagt? ja du, kolla hur många liter i timmen det kan pumpa.
2-4kubik i timmen skall flödet ligga på i en brilix55. 4-6kubik för en brilix100.

Det vill säga att ditt filter kan ha svårt med stora värmepumpar men det får du se på filtrets märkning.
Tänk på att det kan bli tryckfall om du har för långa rör/slangar.

Min rekommendation är att ta hellre för stor värmepump. Min är en brilix55 till 17kubik vatten. Hade gärna haft en storlek större värmare i o med att det är en intex och inte isolerad med med mer än bubbelplast.

Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad elvings

SV: Värmepump till Intex Ovanmarkpool - for dummies
« Svar #4 skrivet: februari 21, 2013, 21:07:47:47 »
Glömde säga att JAG KAN bada vid 25-26grader men badar oftast vid 29-32 i intexen.

De ska va gött å leva, annars kan de kvetta......

Dock skall pilsnern va något svalare.

Edit: skulle du kunna slänga upp en bild på din inbyggnad. Själv har jag ingen inbyggd men grunnar på att bygga in min lilla bestway vid sommarstugan.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad Varmtibadet

SV: Värmepump till Intex Ovanmarkpool - for dummies
« Svar #5 skrivet: april 25, 2013, 13:58:17:17 »
Även jag är väldigt nyfiken på att se bilder på inbyggnaden. Mest för inspiration och tips då jag i sommar antagligen oxå bygger in vår intex pool.

Jag förmodar du låter den stå ute på vintern? Hur många vintrar har den på nacken?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan