CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pooltemperatur vintertid med Nibe 1145  (läst 8819 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad STA

Pooltemperatur vintertid med Nibe 1145
« skrivet: februari 06, 2013, 12:35:16:16 »
Har snart min 50m3 pool i funktion.
Vill inte ha jobbet att varje år stänga ner under vintern och koppla bort allt.
Poolen skall vara uppvärmd hela året. Under vintertid så vill jag ha ca 5-6 grader.
Rörläggaren sa: inga problem vi ställer ner bergvärmepumpen till ca 8-9 grader.
Han var tyvärr inte påläst.
Nu visar det sig att Nibes 1145 bara kan  sänkas till 15 grader. Så nu måste jag skaffa en  tank som   berg.pump  skall växla mot.  Vill inte ha en tank. Bergvärmepumpen skall bara gå mot poolen (ingen uppvärmning mot hus  behövs).Jag vill att värmen skall till mitt stora vattenmagasin-poolen.
Nibes support säger det finns inga andra lösningar. dvs 15 grader lägsta temp från  bergv.pump mot pool hela vintern…….
Jag som lekman (jämfört med alla duktiga proffs i detta forum) tycker det borde kunna gå med ngn typ av temp givare, som stoppar/stannar Bergvärmepumpen mellan vissa gradtal. 
Tacksam för support av Er med detta.
Behöver jag verkligen poolstyrning 40 om pump endast går mot poolen.??
Eller vill rörläggaren bara tjäna lite extra….!
Vidare så har jag ett antal solpaneler, som kommer att hjälpa till under sommaren med separat växlare.
Dessa kommer även delvis andra årstider att växla ner värme i poolen. Vilket innebär att poolpumpen kommer/måste gå hela tiden, men med lågfart vintertid. Annars ”kokar” panelerna.
Ser framemot era kloka inlägg

Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Pooltemperatur vintertid med Nibe 1145
« Svar #1 skrivet: februari 06, 2013, 19:14:49:49 »
Pool 40 behöver du för att "lura" pumpen att göra värme på sommaren. Du får ju även tillgång till poolmenyerna i bergvärmepumpen. Tex vid vilken temp på poolvattnet den ska börja värma och vid vilken temp den ska sluta.

Det går säkert att lura pumpen med motstånd istället för utetempgivaren och en shunt och lite grejer men jag tror det slutar med minst samma prislapp och dessutom en sämre funktion.

Jag köpte min pool40 på nätet och fick på så sätt den lite billigare.
Vad du inte behöver är den extra cirkulationspumpen som förordas. Den behövs endast om man ska värma pool och en radiatorslinga samtidigt. En vvx behövs dock.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad monne81

SV: Pooltemperatur vintertid med Nibe 1145
« Svar #2 skrivet: februari 06, 2013, 20:06:17:17 »
1145 är ju en ganska avancerad och bra bvp.  Men det borde ju gå o "fulkoppla"  och få fastkondensering mot poolen.
Ska du använda bergvärmepumpen till endast poolen?
Så borde de vara ganska simpelt att sätta en poteinsiometer
På utomhus givaren. Så tror pumpen det är vinter året runt.
Sen så har jag för mig nibe har en givare för tank montering, även på denna sätter du en potentiometer.
Nu bör du kunna fejka högre/lägre utomhus temp och temp i tank.

Ta en titt på varmepumpsforum.com. Där får du garanterat bra svar.

Utloggad STA

SV: Pooltemperatur vintertid med Nibe 1145
« Svar #3 skrivet: februari 06, 2013, 23:07:45:45 »

Hej tack för delsvar,Jo det är rätt  bvp skall bara användas för pooluppvärmning och jag vill föröka att få  ett system så jag slipper värma upp poolen till ca 15 grader även på vintern.Typ man kan ställa in så den ligger på   5-6 grader.Går detta att ordna?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pooltemperatur vintertid med Nibe 1145
« Svar #4 skrivet: februari 07, 2013, 07:01:15:15 »
Hej.

Jag tycker det borde gå simulera låg utetemp (typ minus 40 grader) med ett fast mostånd eller en potentiometer, som Monne skriver.
Sen borde du kunna använda en termostat som kortsluter "Kompressorstopp-ingången" enligt nedan:
"Kontakt för extern blockering av värme
I de fall extern blockering av värme används kan denna
kopplas in på plint X6 på ingångskortet (AA3) som är
placerat bakom frontluckan.
Värmedriften kopplas bort genom att ansluta en potentialfri kontaktfunktion till ingång som väljs i meny 5.4, se
sida 60.
Sluten kontakt medför blockerad värmedrift."


Från installatörsmanual: http://www.nibeonline.com/pdf/431002-1.pdf
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Pooltemperatur vintertid med Nibe 1145
« Svar #5 skrivet: februari 07, 2013, 09:11:19:19 »
Ska du hålla 50m3 vatten på 5-6 grader under vinter lär du nog behöva trycka ut 15 grader skulle jag tro... ???

Hur mycket extra kostar det egentligen att ha den att gå på 15 grader jämfört med 8-9?
Det lär nog inte bli många tior skillnad i el per månad...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Mr kanon

SV: Pooltemperatur vintertid med Nibe 1145
« Svar #6 skrivet: mars 09, 2013, 01:30:50:50 »
Du verkar ha obegränsat med pengar! Vart i Sverige bor du egentligen?
Det kommer att kosta åtskilliga tusenlappar att hålla den 5-6 grader på vintern.
Tycker du att det är för krångligt att stänga den så finns det säkert någon som gör det åt dig för en ringa peng så kommer du att spara en massa pengar.
Att värma 50 m3 en grad går det åt 58 kw/h och du lär tappa mer än en grad per dygn som du måste värma upp om det är minusgrader.

Utloggad Erica

SV: Pooltemperatur vintertid med Nibe 1145
« Svar #7 skrivet: mars 09, 2013, 14:57:17:17 »
Du verkar ha obegränsat med pengar! Vart i Sverige bor du egentligen?
Det kommer att kosta åtskilliga tusenlappar att hålla den 5-6 grader på vintern.
Tycker du att det är för krångligt att stänga den så finns det säkert någon som gör det åt dig för en ringa peng så kommer du att spara en massa pengar.
Att värma 50 m3 en grad går det åt 58 kw/h och du lär tappa mer än en grad per dygn som du måste värma upp om det är minusgrader.

Allt är väl en fråga om hur väl det är isolerat. Är det isolerat runt hela poolen och man täcker med ett välisolerat lock eller d:o täcke så kan man nog varmhålla den utan att det slukar kopiösa värmemängder. Det är ju värmeförlusterna till omgivningen som är helt avgörande för hur mycket det går åt. Givetvis blir det mera om man värmer till 15 grader jämfört med 5. Om du inte bor i norrland så lär ju medeltemperaturen under icke-poolsäsong knappast ligga lägre än -5 grader. I så fall blir ju temperaturskillnaden mot poolvattnet 10 grader i fallet 5 graders vattentemperatur och 20 grader för 15 grader. Då bör det också gå åt dubbelt så mycket värme för 15 grader.

Allt förutsätter ju förstås att poolen är täckt. I en oövertäckt pool får man ju kraftig avdunstning från ytan vid låga utetemperaturer och då blir det helt andra förluster.

qvirre

  • Gäst
qvirre
SV: Pooltemperatur vintertid med Nibe 1145
« Svar #8 skrivet: mars 23, 2013, 12:25:17:17 »
Om man bara vill frysskydda vattnet så krävs väl ingen VP alls. Borde räcka att värmeväxla direkt mot brine? Kompressorn har man ju för att man behöver hög temp på VB-sidan. Du vill ju ha samma temp som hålet håller (under förutsättning att du har hål som räcker till att hålla sig över 0 hela vintern).

Begränsningen kanske ligger i värmeväxlaren, den behöver rejäl yta för att växla tillräcklig effekt vid så låg temperaturdifferens.

Utloggad gangalo

SV: Pooltemperatur vintertid med Nibe 1145
« Svar #9 skrivet: mars 26, 2013, 10:11:07:07 »
Hej,
Precis som du ville jag undvika att stänga ner under vintern. Det visade sig att jag inte behövde köra värmepumpen alls. Jag har pooltak och lägger dubbla bubbelplastäcken under vinter. Polen är också välisolerad i botten och på sidorna. Kör cirkulation med timern 30 minuter varannan timme. Som lägst får jag 4-5 grader i polen. Har nu kört så i 3 vintrar utan problem.

Roland

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag