CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool projekt, och lite till  (läst 113355 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #50 skrivet: maj 15, 2013, 09:34:25:25 »
Hej MathiasS, det var klart någon annan hade hittat på detta förut. Jag som hoppades på en ny titel på CV'n! Tackar för pluspoängen, och din positiva feed-back. Roligt och motiverande att ni andra erfarna poolbyggare/poolägare tycker det ser bra ut.
Utgår från att det er en bild på ditt pump rum, och det verkar också stå i en källare, eller något liknande. Blir utrymmet varmt och fuktigt när allt snurrar och går?
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #51 skrivet: maj 15, 2013, 13:48:59:59 »
Jag tycker gott du kan lägga till din nya titel i CV't, det är du värd. Ville bara bråka lite. O0

Ja, min bild, nej inte fuktigt/varmt men det är också väldigt välventilerat = icke tillslutet utrymme. Fukt behöver du inte fundera på däremot blir det ju varmt av pumpen. Den dag jag sätter dörrar på detta utrymme måste jag nog ordna med ventilation för att hålla ner tempen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #52 skrivet: maj 20, 2013, 08:44:17:17 »
OK, ny titel lagt till i CV't. Tackar för din input ångande värme /fukt. Frågan är om jag inte ska sätta en stor ventil i garageväggen direkt bakom värmepumpen. Detta borde skapa någon form för "mekanisk" ventilation av mitt maskinrum. Jag borde få en bättre effekt av pumpen också, om jag kan få den att dra värmluften från maskinrummet. (Åtminstone rent teoretisk)
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #53 skrivet: maj 20, 2013, 09:43:50:50 »
Stöpte VP "rummet" torsdag, så under helgen var det klart för att ta bort gjutformen, och kolla om det blev som planerad med plats för VP'n, och takpannor. Som tur var stämde för en gångs skuld teori och praktik, så det blev som jag tänkt. Isolerade också poolen utsida med cellplast på dom delarna som inte kommer att återfyllas. Använda två lager, ett 30mm och ett 50mm, så total tjocklek på isoleringen blev 80mm. Lite osäker på vad som egentligen behovs av isolation, män jag tycker 80mm borde vara nog da det bara är för att isolera mot luft. Leca väggen på 20cm har jo en isolerande effekt också. Om någon har åsikter/erfarenheter på detta är jag tacksam om ni kan dela dom med mig. Lite mer arbeta att lägga två lager, men da får jag inga kyldbrygger som går rakt igenom hela tjockleken. Borde vara bättre än att lägga ett lager känns det som. Cellplasten blev mekanisk förankrad i lettklinkerblocken med fasadplugg. Mycket snabbt och smidigt. Bara att borra rakt igenom med ett 12mm borr, och sen trycka pluggen på plats.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #54 skrivet: maj 28, 2013, 07:37:34:34 »
Äntligen är poolen färdig putsat invändigt, och poolsargen kom från Scandi-Roc på fredag. Eller för att vara exakt, hälften kom på fredag, resten kommer troligen idag tisdag. Rett konstigt att två pallar som skickas samtidigt, från samma ställe, kommer fram med 4 dagars skillnad. Bärlinorna till tredäcket börjar också komma på plats, så nå er det bara att få lagt poolsargen, så er det fram med batteridrillen och skruva trall!
Börjar hoppas på vattenfyllning om en 4-6 veckor.
Poolduk, Rolltop, rör/slang/kopplingar, UV lampa, er beställt, och er på ingång. Pump, sandfilter och värmepump finns redan på plats. Undrar på va man har glömt? Det kommer säkert fram ett och annat när allt ska pillas ihop.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Nordman

SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #55 skrivet: maj 28, 2013, 08:18:02:02 »
Ståtligt mannen!! Ståtligt!  :D
Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Utloggad Nordman

SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #56 skrivet: maj 28, 2013, 08:37:23:23 »
Vad kostade stensargen och vart beställde du den?
Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #57 skrivet: maj 28, 2013, 09:12:34:34 »
Tjenare Nordman, jag begärde priser från rett många håll och kanter, och det varierade rett mycket, även om allt kom från Scandi-Roc i Danmark. Jag beställde till slut hos Härliga Bad i Falkenberg. Priset för 48 raka, 3 utvändiga hörn, och 2 invändiga hörn landade på 13.800.- inkl. frakt till Lerum. Sen kommer det till fix, fog och impregnering, men detta er priset för stenarna. Dyraste offerten för exakt samma stenar låg på 18.693.-, så det er rett stora skillnader där ute.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Nordman

SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #58 skrivet: maj 28, 2013, 09:50:22:22 »
Sweet.
Vad är det för mått på stenarna?
Beställde du svart som tillval eller finns det som standard?
Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #59 skrivet: maj 28, 2013, 09:58:17:17 »
Vit är standard färg, men det finns flera olika som går att beställa, bland annat "Antracit Sort" som min färg heter. Kolla länken till tillverkarens hemsida.
http://www.scandi-roc.dk/produkter/kant-og-belaegningsfliser/rustica/florida-kantflise/
Här er måtten.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag