VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: gröngult vatten  (läst 2242 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anita-sund

gröngult vatten
« skrivet: juli 06, 2012, 21:50:48:48 »
Inför starten hade jag problem med grönt vatten. fick det något så när... chockklorerade och fick sänka ph.
fortsatt grönt vatten (chockklorerat), kollat ph... backspolat... backspolat. (gröngult vatten)  klorerat ..... backspolat.... bytt sand i filtret, gröngult vatten, klorpuckar,sänkt ph . chockklorerat....   
Vattnet är så grönt.. ser knappt andra trappsteget i poolen.
testat med stripes (okt) som visar lågt ph och klor över 5.
tabetter visar ok ph och högt klor.

Hjälp
Ska jag våga mig på att chockklorera igen föa att det är för mycket bundet klor?
Eller ska ja tömma ur skiten..

Ps 4 peroner har badat just nu och jag ser inget grönt hår...

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: gröngult vatten
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2012, 22:08:12:12 »
Har du inga mätvärden som går att lita på - det låter ju knepigt om du får helt olika värden på pH ?  Du måste ju kontrollera att du har rätt pH. Med fel pH värde kan ju kloret bli inaktivt gentemot algerna (för högt pH). Med för lågt pH får du i stället ögonproblem när ni badar.

Det tar ju några dagar innan allt klarnar om man har haft en rejäl störning. Men om du verkligen har ett korrekt pH och så pass högt klorvärde så bör det lösa sig. Men har du kollat att filtret fungerar ok - stiger filtertrycket successivt fram tills du backspolar ? Om du inte får någon tryckuppbyggnad så har du troligtvis ett filterfel och vattnet går igenom orenat.

Nej grönt hår skall det vilja mycket till för att få. Det handlar väl då oftast om kopparsalter i vattnet, inte om bara klor.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: gröngult vatten
« Svar #2 skrivet: juli 07, 2012, 08:49:35:35 »
Fixa i denna ordning

1. Alkalinitet
2. PH
3. Klor

Kolla även Cyanursyra, har du för mycket av det hjälper det inte hur mycket klor du än har, kallas för klorblockering.

Jag har stickor som mäter

PH (skitsvårt att se)
Fritt klor (skitsvårt att se)
Alkalinitet (OK färgtest)
Cyanursyra (OK färgtest)

Därför kollar jag PH (Phenol) och Fritt klor (DPD1) med tabletter.

Backspola behöver du göra först när trycket stiger i filtret.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag