Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bottenplugg till sandfilter  (läst 3527 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Albenga54

Bottenplugg till sandfilter
« skrivet: maj 01, 2012, 12:23:30:30 »
Hej
I höstas när jag skulle skruva loss bottenpluggen ur sandfiltret följde hela insatsen med, vilket resulterade att en massa sand rann ut.
När jag skall skruva tillbaka insatsen upptäcker jag att den inte längre tar gänga ordentligt. Gängorna i sandfiltret verkar vara i det närmaste utraderade. Jag lyckas skruva in den i botten men sen är det bara att dra ur den igen som en plugg.
Min fråga är hur gör jag nu? Finns det något jag kan använda för att "cementera" fast insatsen i sandfiltret? Det viktiga är ju att det blir tätt och jag sen kan skruva bort själva skyddslocket på hösten för avtappningen.
Hoppas på goda råd!
MVH
Albenga

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Bottenplugg till sandfilter
« Svar #1 skrivet: maj 01, 2012, 13:54:39:39 »
Har du testat med gängtejp ? Vi använde det för att fixa en sliten plastkopplingsgänga i vårt autodoseringssystem och det fungerade en tid. Dock blev reparationen inte helt permanent . efter ett par år fick vi till slut byta ut kopplingsdetaljerna.

Men gängorna i ditt filter - vad är det för material ? Är det metall eller någon plast ?

Utloggad Albenga54

SV: Bottenplugg till sandfilter
« Svar #2 skrivet: maj 01, 2012, 14:11:03:03 »
Hej
Har provat med lite gängtejp men kan ju prova med att ha på lite mera.
Gängorna i sandfiltret är plast precis som själva insatsen är.

Utloggad Erica

SV: Bottenplugg till sandfilter
« Svar #3 skrivet: maj 01, 2012, 14:45:03:03 »
Om det är PVC-plast så kan du ju använda Tangit precis som för plaströrskopplingar. Men risken är väl att det kan vara t.ex. ABS-plast eller polyester och då blir det lite knepigare. ABS är näst intill omöjligt att limma. Men som sagt, en rejäl dos gängtejp kan ju vara ett första steg. En annan möjlighet kan ju vara att skaffa en lagom stor genomföringsnippel med krage på insidan ochkontramutter på utsidan och dra fast med lämpligt tätningsmedel. Sedan kan du gänga på lämplig tätplugg som du sedan kan ha för tömningen. Sådana nipplar finns i olika storlekar från de som säljer båttillbehör.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag