VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Saltklorinator?  (läst 14559 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Saltklorinator?
« skrivet: december 06, 2011, 22:54:04:04 »
Dryftade frågan med min SPA-leverantör häromdagen, om det var lämpligt/möjligt att testa saltklorinator i vårt SPA.
Han var mycket osäker och menade att alla metalldelar riskerade ta skada.

Hur är det med er som kör med saltklorinator, har ni stämt av med leverantör/tillverkare om det är OK  med tanke på garantier o.s.v.?

Har ni sett några tendenser till rost på eventuella metalldelar?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad PA99

SV: Saltklorinator?
« Svar #1 skrivet: december 08, 2011, 12:16:04:04 »
Hej!

Jag har haft funderingar på saltklorinator för att minska behovet av vattenunderhåll.

Det är låga salthalter som det gäller och frågan är hur pass aggressivt det är på alla delar som finns i badet. Vi har hög kalkhalt i vattnet där vi bor och det ställer ju också till problem så vi använder salt i diskmaskinen t.ex. Vi har inte sett någon extrem kortare livslängd på den.
Klor är ju inget snällt ämne på t.ex. rostfritt.  :-\

Jag har mailat Viskan spa och frågade dom och fick följande svar:
Du bör inte använda salt i badet överhuvudtaget - detta oavsett bad. Det finns vissa tillverkare som går ut och säger att man kan använda salt som rening i sina bad - samtidigt står det i deras bruksanvisning finstilt att salt inte ska användas... Anledningen är att pumpar, värmare och de rostfria jetsen förstörs av saltet.
Det går att använda salt men då skall det vara plast jets i badet, membranen i pumparna måste bytas 1 ggr/år och värmaren bytas oftare än vanligt - därför rekommenderar vi inte detta.

Utloggad swanthe

SV: Saltklorinator?
« Svar #2 skrivet: december 08, 2011, 12:57:50:50 »
Om inte jag misstar mej så är det bara avhärdaren i diskmaskinen som använder saltet, den diskar inte med saltvatten.
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Saltklorinator?
« Svar #3 skrivet: december 08, 2011, 14:35:41:41 »
Jag funderade på att skaffa saltklorinator till vår pool. Då höll jag på och googlade rätt ordentligt på vad rostfritt tål o.s.v. Tyvärr börjar man bli till åren och senil, så jag kommer inte ihåg alla detaljer. Hur som helst så kan det fungera med den rostfria kvalite som det brukar vara, men blir det en liten skada i ytskiktet så blir det gropar som det korroderar från. Den salthalt som ska vara för en saltklorinator översteg (med råge) i alla fall max salthalt som det rostfria stål som Pahlen använder i alla fall. Det ska vara någon form av syrafast stål för att tåla saltvattnet.

Jag rekommenderar ett antal timmars gogglande och påläsning av vilka sorters rostfria stål det finns, och sedan fråga vilken sorts rostfritt de använt i spat.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Saltklorinator?
« Svar #4 skrivet: december 08, 2011, 20:28:08:08 »
Syrafast rostfritt tål saltvatten - "vanligt" rostfritt gör det inte. En "rostfri" poolstege håller dåligt i en saltvattenspool t.ex. Det gör att man måste ha en miljö där allt är av plast eller av syrafast rostfritt om man skall köra salt. Jag tror inte det finns så många spas som uppfyller detta.

Jämförelsen med en diskmaskin håller inte. Saltet går bara in i avhärdaren för att återställa denna. Bruksanvisningarna brukar i stället varna för att spilla salt i maskinen vid påfyllning- Något salt skall aldrig in i själva diskvattnet. Det skulle f.ö. inte få rent disken.

Utloggad Johan Poolbyggarn Ekerö

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm - Åre
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Jobbar med Spa och Pool sedan 2005
    • Visa profil
    • Poolbyggarn på Ekerö
SV: Saltklorinator?
« Svar #5 skrivet: januari 17, 2012, 21:52:19:19 »
Vill gärna bidra till förvirringen, eller kanske ännu hellre bringa lite klarhet kring det här med saltvatten i spabad  ;)  Jag jobbar huvudsakligen med kanadensiska Coast Spas och vi säljer allt fler bad med saltaggregat. Har jobbat med och servar många andra högkvalitativa spabads märken och anser därför att det mesta av mina erfarenheter bör kunna gälla generellt även för dessa. Inga löften och garantier lämnas dock för annat än Coast Spas ...  Jag lämnar hela diskussionen kring saltagg och swimmingpool utan kommentarer, då det är ett ämne för sig själv. Intressant visserligen och mycket man kan säga, men nu var det spabad det gällde.

Ett vanligt skäl till att man vill köra salt är ju att man får ett som många uppfattar mjukare och skönare vatten, samt att man kan minimera klor användningen. Att det fungerar och är så kan jag bara skriva under på. Den enda begränsningen vi har och som beror på vårt val av saltvattenaggregatsleverantör (puuh .. ) är att vi inte kör saltvatten på bad med större vattenvolym än 2000l.

Vi har inte heller något "finstilt" om att det inte är OK att köra saltvatten i våra spabad. Inte heller ser jag någon egentlig teknisk anledning till att det skulle vara skadligt. 

Låt oss titta på de huvudsakliga komponenterna i ett modernt spabad och hur de kan tänkas påverkas:

- Rörsystem, piping: i nästan alla spabad är denna utförd i högkvalitativ PVC. Avsedd för en ändå rätt så taskig driftmiljö med klor i vattnet o.dyl. Normalt ingen egentlig påverkan av saltet i vattnet.

- Pump/pumpar: de flesta moderna spapumpar idag har pumphus i PVC eller liknande. De flesta har sedan impeller i någon form av keramik, komposit eller liknande material som är okänsligt för saltet. Tätningarna oftast i högvärdigt syrafast, rostfritt stål med keramiska tätningar, inte mycket skada saltet kan göra är heller.

- Värmare: nu bränns det lite grand. Här varierar materialet i själva värmarspiralen mycket beroende på spa fabrikat. Jag kan mycket väl tänka mig att detta är den svagaste punkten i ett generellt resonemang. Vi har material som tål saltvatten, ingen speciell värmare utan vår standard värmare klarar detta.  Här är det dock ett riktigt stort ? och detta måste tas i beaktande när man tittar på aktuellt fabrikat.

- Jetmunstycken, vattenfall etc: i de lite "lyxigare baden pratar vi oftast om jets i rostfritt. Till skillnad från en swimmingpool där "rostfria" inlopps-munstycken och skimmers verkligen är tillverkade helt i plåt, pratar vi i spabad om något helt annat. Här pratar vi detaljer i olika typer av plast och/eller kompositmaterial belagda med ett "rostfritt" liknande ytskikt. Jag har i alla fall ännu så länge inte sett någon påverkan på några av våra "kromade" detaljer i våra saltvatten spa. Eftersom vi använder bland annat Waterway jets, en av de största leverantörerna World Wide, tror jag detta kan gälla för många många andra fabrikat också.

Tror jag täckt in de viktigaste komponenterna i ett  modernt spabad nu. Min uppfattning, högst personlig och vad det gäller våra bad, är att det inte är några problem med att köra saltvatten i sitt spabad.

Tänk på att välja ett aggregat som är avpassat för spabadets lite mindre vattenvolym jämfört med en pool. Kolla dina komponenter i badet, främst värmaren, se till att du har rätt salthalt, så tror jag att du kommer att få det att funka.

Utloggad Stroker

SV: Saltklorinator?
« Svar #6 skrivet: januari 18, 2012, 22:41:26:26 »
Syrafast rostfritt tål saltvatten - "vanligt" rostfritt gör det inte. En "rostfri" poolstege håller dåligt i en saltvattenspool t.ex. Det gör att man måste ha en miljö där allt är av plast eller av syrafast rostfritt om man skall köra salt. Jag tror inte det finns så många spas som uppfyller detta.
Min poolstege ser bra ut efter tio år i väldigt salt pool. Min lampa likaså. Finns bilder tror jag som jag skickat då just detta mer rostfritt tagits upp mer än ett antal gånger här..
Vet inte med spagrejor men det är förvånande att det skulle säljas saker som inte är syrafasta överhuvudtaget. Om jag ska vara riktigt ärlig så finns det lite små bruna prickar som man kan se om man tittar noga vid några skruvar under några stegplan.. efter tio år.. vilken livslängd pratar vi om egentligen. Håller min stege tio år till är det ganska okej tycker jag.. då räcker det för mig :) och jag tvivlar inte på att den faktiskt gör det  <sol> Lampan är däremot som ny :) ingen prick  <antman>
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Saltklorinator?
« Svar #7 skrivet: januari 19, 2012, 11:49:30:30 »
Detta med salt & rostfritt är väldigt lurigt, i värmare & liknande så kan jag säga rakt ut att då bör det verkligen vara titan för annars försvinner de ganska omgående har sett flera exempel på det.
Rostfri stege brukar inte vara något problem har själv en i en pool som är snart 10 år med saltvatten i. Oftast så lyfter man ju stegen när man inte använder den så totala tiden i saltvatten blir kanske inte så lång ändå.

Däremot så hade jag själv alla fall inte valt det till bräddavlopp, inlopp lampor m.m. om man tänkt ha salt.
Där ser vi ibland hur rosten har varit elak i det värsta fallet så hade de blivit helt förstört efter 3år.
I regel så blir det en ganska stor operation att byta dessa delar om det går sönder framförallt om det är nergrävt.

MVH
Jonas

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Saltklorinator?
« Svar #8 skrivet: januari 19, 2012, 11:52:48:48 »
Nu  var det ju i spadelen det postades & mitt tidigare svar var väl mest riktat till pool.

De man kan ta med sig är att värmaren bör vara titan om man skall använda salt för annars minskar man livslängden på denna.

Har man kalkhaltigt vatten så är det omständigare att ha saltklorinator då de kleggar igen zinkplattan ganska omgående.

// Jonas

Utloggad steton

SV: Saltklorinator?
« Svar #9 skrivet: april 30, 2012, 10:27:41:41 »
Hej.
Köpte ett Spa med saltanläggning från Danny på Catalina. Gör inte om mitt misstag. Om Spa slår ifrån och du inte är hemma så att du kan tömma ditt Spa kommer du få stora problem med angrepp. I mitt fall fick "jag skulden"! trots att jag har skött det enligt instruktion.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag