Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: grumligt vatten vad jag än gör  (läst 17349 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolmorsan

grumligt vatten vad jag än gör
« skrivet: augusti 09, 2011, 22:40:33:33 »
hej. ny med pool i år och allt har gått kanon fram till nu. något har hänt med vattnet och jag är rådlös :-( jag har varit jätte noga med pool skötseln och vattnet har hela Tiden varit kristall klart. men helt plötsligt blev vattnet grumligt och vit aktigt. jag har provat allt i ca 2 veckors tid nu. till slut blev det grönt. jag köpte flockningsmedel och dagen efter låg det en grön. sörja så pool botten, jag dammsög försiktigt bort det, körde sen pumpen ett par timmar och back spolades. mycket mycket bättre men fortfarande vit grumligt. jag har test stickor som visar bra ph men rosa på fritt klor, den brukar vara gul annars. har en sandfilterpump och intex rör pool 450x91. ska jag ha i mer klor, eller ph- då vi har väldigt kalkrikt vatten? vet inte vad som hänt eller vad jag ska göra för att få klart vatten igen. hoppas på rätt hjälp så mina barn kan få bada snart igen. . mvh en nybliven pool morsa

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: grumligt vatten vad jag än gör
« Svar #1 skrivet: augusti 10, 2011, 07:24:24:24 »
Har du chock:at?

Kör pump/filter 24h/dygn och chock klorera så försvinner det "mjölkiga". Det är inledningen till alger när det blir mjölkigt så jag skulle tro att du fått någon obalans så kloret inte verkar rätt.

Se först till att ha Ph värdet rätt, köp Nitor teststickor eller droppar för att kolla så du ligger rätt. De billigare (Bestway hade jag) visade fel Ph värde för mig och nu har jag bara använt Nitor efter det.

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad poolmorsan

SV: grumligt vatten vad jag än gör
« Svar #2 skrivet: augusti 10, 2011, 12:45:02:02 »
Tack för snabbt svar =)
Jag är så rädd att jag ska ha i för mycker klor.
Jag känner att jag tappat kontrollen helt när det gäller kemin i poolen....
Jag har swin & fun teststickor och jag hade i klor och ph- minus igår, stickan visar i dag rosa 3,0 på fritt klor och 7,4 på Ph.... är det bra eller dåligt, det är fortfarande lite vit grumligt i poolen och jag vet inte vad jag ska göra härnäst...
Jag har tagit bort klorpucken, ska jag ha den i eller inte??
suck, känner mig helt förvirrad =/

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: grumligt vatten vad jag än gör
« Svar #3 skrivet: augusti 10, 2011, 12:55:50:50 »
Ph på 7,4 är helt bra, 7,2-7,8 är vad man brukar sträva att ha. Köp chockklor (snabbklor) och kör i det enligt anvisningarna. Om du chok-klorerar och låter sandfiltret gå hela tiden borde det lösa sig rätt fort...

Det är ingen fara för grejerna att ha för mycket klor och det försvinner fort om man lämnar poolen öppen så det "vädrar" ur. Man ska väl undvika bad om det börjar gå upp emot 5.0 dock men det är fortfarande inte "farligt"...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad poolmorsan

SV: grumligt vatten vad jag än gör
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2011, 16:58:35:35 »
Nu körde jag en klor chockering och nu börjar vattnet bli gult  <help>????
Vad ska jag göra nu?
Ska jag köra flockningsmedel igen?

Utloggad poolmorsan

SV: grumligt vatten vad jag än gör
« Svar #5 skrivet: augusti 11, 2011, 09:33:14:14 »
Oh happy day!!!!
Jag körde återigen i flockningsmedel igår kväll och lät det stå still över natten och nu när jag kom ut på morgonen är vattnet kristall klart och lite fluff på botten som jag nu ska dammsuga upp =)
Nu känns det toppen kan jag säga efter att ha jobbat med poolen i över en vecka..
skam den som ger sig, till slut kanske man lär sig hur man ska sköta poolen utan att få såna här katastrofer =)
Tack för all hjälp hörrni...

Utloggad Fia

SV: grumligt vatten vad jag än gör
« Svar #6 skrivet: augusti 11, 2011, 10:41:08:08 »
Vad skönt att det löste sig! O0
Det man måste tänka på när man håller på med vattenkemin är att det kan ta tid att få ordning på vattnet.
Oftast så är man ju otålig att få bada igen, fullt förståligt!! ;D
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad poolmorsan

SV: grumligt vatten vad jag än gör
« Svar #7 skrivet: augusti 11, 2011, 12:31:24:24 »
tyvärr börjar det nu bli lite grumligt igen suck!
Kör sandfilterpumpen för fullt nu och ska backspola om några timmar.
Tror ni att det blir bättre och bättre?
Jag hade i en halv dl Clear pool efter dammsugningen, var det dumt? kan det vara det som gjorde det grumligt igen?
Tog en mätsticka och det visar skyhögt på fritt klor, nästan 5,0, lila.
Och ok ph..
barnen vill ju bada =(
Förut har det varit 0,0 gul färg på fritt klor på mina stickor men sedan detta skedde är det ständigt på ca 3,0 eller uppåt. är det bra eller dåligt? vad ska det ligga på?

Utloggad poolmorsan

SV: grumligt vatten vad jag än gör
« Svar #8 skrivet: augusti 11, 2011, 13:13:37:37 »
Sådan här skillnad blev det efter flockning och dammsugning.... =O nu är det fint vatten igen =D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag