CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Thermopool-bygge  (läst 3930 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anteleaf

Thermopool-bygge
« skrivet: juli 25, 2011, 17:48:48:48 »
Då har startskottet gått. Efter flera år av funderingar så har vi nu bestämt oss för en Thermopool 3,5x7 m. Vår tomt är inte särskilt stor men vi har en kortsida som vi aldrig nyttjat till något annat och som dessutom har sol från kl 8 - 20, så det kändes som att den platsen var
Tanken är att den ska ligga tre trappsteg ner från altandäcket. För oss innebär det att den vänstra långsidan kommer ligga ca 50 cm ovanför marken.
Pump och filter planerar jag att ha i ett rum i källaren precis innanför poolen. Värmepumpen (den svarta kvadraten) gömmer jag runt hörnet.
Nu har grävaren börjat och vi har som väntat stött på lite bergsknallar som måste bort innan vi lägger makadam på botten, isolera 10 cm frigolit + 10 cm platta.
Dräneringsrören runt platta kommer att komma en bit under husets, så jag misstänker att jag åker på att skaffa en pumpbrunn för att få upp vattnet från båda dräneringssystemen till dagvattenrören. Har läst att man ska kunna köpa en brunn och sedan komplettera med en pump om man märker att det behövs. Är det någon som kan tipsa om var man hittar det och vad det kostar. Eller om det finns något annat smart sätt?

Den högra långsidan, samt kortsidan mot altanen, planerar jag att bara fylla upp över i nivå med husets dräneringrör. Tillverkaren rekommendera korta stödmurar i 90 grader mitt på långsidan när poolen inte ska vara nergrävd, jag tänkte nyttja närheten till huset och sätta stöttor mot husväggen i stället. Tänker jag rätt?

Är det något annat jag bör tänka på?

Inklusive
Poolvärmepump G&J rostfri Vertikal 9,2 kW
Pooltäckning: Walu Pool Evolution 3,9x7,4 m
är offerten på 97500:-
Tillkommer:
Betong för väggar och platta ca 15 000:-
Armering för väggar och platta ca 8 000.-
Och så då grävarbete som känns svårt att beräkna på förhand, lite el samt material till trädäcket och allt annat runt omkring.
Är det något jag har glömt?

Har gett upp om hoppet om bad redan i sommar, så egentligen har jag ingen brådska med att köpa poolgrejerna. Är det lönt att invänta höstrean? Det är naturligtvis skönt att få det klart så snart som möjligt. Så inte trädgården behöver se ut som ett slagfält alltför länge...






Poolgiganten

Utloggad BOB

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 20
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • J&F 7,6 *4,5,Hydro-Pro 10,Vortex 1
    • Visa profil
SV: Thermopool-bygge
« Svar #1 skrivet: juli 25, 2011, 18:55:26:26 »
Är ingen expert , men tänk på om du går under husets dränering kan det bli sättningar om det blir olika "vattentryck" vattnet är ju en domkraft för huset, dräneringen hamnar ju alldeles vid husväggen.

För min del står nog själva poolen J&F 7,6*4,5 för 35% av budget...
Poolägare 2011, inkl. 6000 trallskruvar,Luftvärmepump & dammsugare 2013

Utloggad Fia

SV: Thermopool-bygge
« Svar #2 skrivet: augusti 25, 2012, 21:52:50:50 »
Hur har det gått för dig? Badat mycket?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag